Zelf een ebook uitgeven wordt een stuk makkelijker met het zelfuitgeefplatform Kobo Writing Life. Niet alleen komen ze dan te koop te staan op de Kobo webwinkel maar automatisch ook op Bol.com. Susan Derksen vertelt ons alles over waarom het een goed plan is om je ebook via Kobo Writing Life uit te geven, wat je daarvoor nodig hebt en waarom je ebook niet mag ontbreken in Kobo Plus.
Links:
Kobo Writing Life kun je vinden via deze link.
Hier kun je lid worden van de Kobo Writing Life Nederland nieuwsbrief (wat ik ten zeerste aanraad).
De berekening hoe de royalty’s van Kobo Plus kunt berekenen vind je hier.
Susan kun je vinden via haar Linkedin account.
Mocht je willen weten hoe je via Kobo Writing Life een ebook kunt uitgeven, download dan mijn stap-voor-stap gids:
In het nieuws van de maand juli heb ik het erover dat Smashwords auteurs de komende tijd samengevoegd gaan worden met Draft2Digital; de nieuwste trends in de zelfuitgeefwereld; het 3-D laten printen van schoenen met teksten uit verbannen boeken op de zolen.
***
Susan Derksen heeft ruim 12 jaar ervaring in de uitgeverswereld. Ze werkte voor verschillende uitgeverijen en deed voor hen onder andere redactiewerk, applicatiebeheer voor boekverkoopsystemen en royalty administratie. Sinds 2022 is Susan self-publishing manager bij het zelfuitgeefplatform Kobo Writing Life en is daarmee hét aanspreekpunt voor selfpubbers in Nederland en België.
Luister hier via de podcast player, of je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van het interview.
Hoogtepunten
- Wat is Kobo Writing Life en waarom is het goed dat selfpubbers in Nederland en België er gebruik van maken
- Waar moet je op letten als je ebooks en audioboeken publiceert via KWL
- Meedoen met promoties en zichtbaarheid voor nieuw uitgegeven boeken
- Alles over Kobo Plus
- Welke royalty’s krijg je via KWL
***
Volledig uitgetypte versie van het interview met Susan
Maria: Susan Derksen heeft ruim 12 jaar ervaring in de uitgeverswereld. Ze werkte voor verschillende uitgeverijen en deed voor hen onder andere redactiewerk, applicatiebeheer voor boekverkoopsystemen en royalty administratie. Sinds 2022 is Susan self-publishing manager bij het zelfuitgeefplatform Kobo Writing Life en is daarmee hét aanspreekpunt voor selfpubbers in Nederland en België.
Welkom bij de podcast, Susan!
Susan: Dank je wel.
Maria: Leuk dat je er bent.
Susan: Dank je wel voor het uitnodigen.
Maria: Geen probleem. We hebben elkaar natuurlijk al eens ontmoet, op 20Books, 20Books Holland… wanneer was dat… in april, in Amsterdam. Dat was superleuk. En nu ga je vandaag wat vragen beantwoorden over Kobo Writing Life.
Susan: Nou, komt maar op! Ik heb er zin in.
Maria: Hartstikke leuk.
Maar voordat we dat gaan doen, kun je in het kort even iets vertellen over jezelf? Ben je bijvoorbeeld zelf ook schrijver?
Susan: Ik vind schrijven wel heel leuk, maar ik maak nooit iets af. Want ik heb de voorkeur voor van die hele grote non-fictie projecten met archiefonderzoek en alles erop en eraan, en daar heb ik deze tijd gewoon geen tijd voor. Maar ik hoop het ooit nog wel te gaan doen. Dat je zo’n mooie kloe vindt ergens en dan in een archief helemaal onderzoek gaat doen en daar dan een mooi toegankelijk boek over schrijft. Een beetje Roxane van Iperen, Annejet van der Zijl-achtig. Dat is echt mijn droom om dan nog eens te gaan doen.
Maar ik ben vooral een hele fervente lezer, alle genres… Ik heb hiervoor gewerkt bij uitgeverij Rainbow, een uitgeverij van pocketboeken, en daarvoor heb ik altijd heel veel gelezen, voor dat fonds. Dus dat vind ik heel leuk.
Ik ben dus, je hebt het al een beetje verteld, sinds 2010 zo’n beetje actief in het uitgeefvak. Dus inderdaad het uitgeverijconcern, softwarebeheerder, boek metadata vond ik altijd wel interessant. Toen ben ik echt bij die uitgeverij gaan werken en vooral de praktische kant van de zaak. Dus echt redactie, productie, financiën, alles wat maar met het maken van boeken te maken heeft. Die praktische kant heb ik altijd superleuk gevonden om te doen, dus echt het bedenken, maken, het uitvoeren van boeken. En ik vind het ook nog steeds heel leuk om over dat soort dingen te praten met auteurs. Ook met auteurs die hun eigen werk uitgeven. En dat mag ik voor Kobo Writing Life dus ook de hele tijd doen. Dat is fantastisch.
Maria: Je hebt eigenlijk je droombaan, zeg maar.
Susan: Ja! Dit is wel echt mijn droombaan. Gewoon de hele dag met boeken bezig zijn.
Maria: Dat lijkt mij ook leuk.
Dus wie weet komt het er ooit nog eens van dat je zelf ook een boek gaat schrijven, dat zou natuurlijk wel heel leuk zijn. Je weet maar nooit.
Susan: Als ik tijd over heb.
Maria: En die ga je dan uiteraard zelf uitgeven…
Susan: Uiteraard, dat komt helemaal goed.
Maria: Kun je in het kort uitleggen wat Kobo Writing Life eigenlijk precies is?
Susan: Ja, dat is een platform waarop iedereen zijn eigen ebooks en luisterboeken kan uitgeven. En het is een dienst van Kobo, Rakuten Kobo. Misschien moet ik eerst even vertellen wat dat dan is. Kobo is een van oorsprong Canadees bedrijf. Het valt onder een Japanse moedermaatschappij. Dus vandaar Rakuten wat ervoor staat, maar Canadees dus. En het heeft als doel om lezers een zo goed mogelijke leeservaring te bieden.
Dus dat betekent dat ze aan de ene kant wereldwijd miljoenen ebooks aanbieden. Merendeels in de verkoop, maar ook in steeds meer landen als abonnement. Maar het is ook bekend door een heel assortiment van speciale e-readers en apps die allemaal met elkaar synchroniseren, zodat je eigenlijk in elk deel van je leven kun je gaan zitten lezen. Lezen wordt er heel makkelijk van. En wat Kobo doet is… ze gaan partnerschappen aan. In ieder land waar ze actief zijn dat ze daar de grootste webwinkelboeken, webwinkel, en bezorgen daar dan het ebook en luisterboek aanbod voor.
Dus in Nederland en België is dat Bol.com, in Frankrijk Fnac, Italië hebben ze Feltrinelli-Mondadori. En nog een van die pijlers van de missie om het lezen makkelijker te maken is ook het in contact brengen van lezers en schrijvers met elkaar.
Nou heb ik zelf als insider best een aardig beeld van hoe succesvol selfpubbers zijn bij Kobo. Maar dat landde pas goed eigenlijk afgelopen Frankfurter Buchmesse. Daar was ik zelf niet, maar ik heb er wat gesprekjes. opgenomen gesprekjes van gehoord. En de CEO van Kobo, dat is Michael Tamblyn, die deed daar op een gegeven moment de uitspraak dat zelfstandige schrijvers, eigenlijk als geheel bekeken, overal waar Kobo actief is, op de eerste, tweede of derde plaats staan qua verkoop.
Maria: Wow.
Susan: En dan heb je voor Engelstalige boeken dat één op de vier verkochte boeken een zelf uitgegeven titel is. En toen zei hij: Het lijkt daardoor eigenlijk net alsof er een tweede Penguin Random House op de markt is, maar zonder dat mensen het doorhebben dat het bestaat. Dat is echt briljant.
Maria: Ja, klopt.
Susan: Dus het is een logische stap dat Kobo Writing Life bestaat eigenlijk. Vorig jaar was het tien jaar oud, dus het is er eigenlijk best wel een tijdje. Het is eigenlijk de bedoeling dat auteurs zo makkelijker hun boeken bij Kobo kunnen publiceren en het boekenaanbod nog groter kunnen maken, en nog meer lezers kunnen bereiken.
Het houdt eigenlijk in: Je kunt gratis een auteursaccount aanmaken. En daar kun je je eigen ebooks en je eigen luisterboeken uploaden, en dan te koop zetten of via het Kobo Plus abonnementsmodel beschikbaar maken.
En als het verkocht of gelezen wordt dan draag je een klein deel van de inkomsten weer af aan Kobo. En de rest krijg je dan zelf. Nou ja, en het supportteam zit vooral in Canada, maar ik heb ook collega’s… Ik ben er dan in Nederland en ik heb nog collega’s in Frankrijk en Italië bijvoorbeeld die ook voor hun landen helpen om auteurs daar op de markt te krijgen.
Maria: Ik luister vaak naar.. ze hebben ook een… Kobo Writing Life heeft een podcast volgens mij.
Susan: Ja, zeker. Erg leuk.
Maria: Erg leuk. Ik heb wel het idee dat het een vrij klein team is, maar wel een heel hecht team die veel… dus het zijn korte lijnen. Ik merk dat zelf ook met jou. Jij zit ook op de hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers, zit je als Kobo Writing Life representitive zit je daar gewoon op. En het is gewoon heel handig voor selfpubbers om zo die korte lijnen te hebben naar… Als ze een probleem hebben, jij lost het meteen op of je duikt er even in. Dat is gewoon heel prettig. Ik vind dat het prettige van Kobo Writing Life dat het allemaal…
Susan: Ja, dat vinden we zelf ook heel belangrijk en fijn om te kunnen doen.
Maria: Ja, precies. Het is niet heel groots of wat dan ook. En het is… Kijk, prima, leuk als je Kindle Direct Publishing van Amazon hebt of… dat is allemaal heel groot. En het is moeilijk om ze te bereiken. Het is… Klein is soms beter.
Susan: Ja, soms wel.
Maria: Ja, dat vind ik absoluut. Ik wil niet zeggen dat jullie klein zijn. Maar het is gewoon een hecht team en gezellig. Zo klinkt het ook tijdens de podcastafleveringen. Dus ja, het is gewoon heel erg leuk.
En waarom denk je dat het goed is voor Nederlanders en Belgen om hun ebooks en eventuele audioboeken uit te geven via Kobo Writing Life?
Susan: Wij hebben dus hier in Nederland en België een partnerschap met Bol.com. Dat is nog steeds de grootste boekverkoper. Dus daar… als je daar staat dan ben je al een heel eind op weg. Kobo Plus is bij ons ook, in Nederland en België bedoel ik dan, ook heel groot. Daar moet je eigenlijk al bijna inzitten als auteur om echt alle lezers te bereiken. En om het rechtstreeks via Kobo Writing Life te doen; er zitten geen tussenpartijen meer tussen. Je zet je boek erin en het staat rechtstreeks bij Kobo en bij Bol. En dat is wel een groot voordeel.
Maria: Qua royalty’s en dat soort dingen, dat je er meer aan over houdt als er geen andere partijen meer tussen zitten.
Susan: Ja, precies. Dat is wel een groot voordeel. Je hoeft geen percentage meer af te dragen aan andere partijen. En wat je net al zei, we hebben dat team dat klaar staat om vragen te beantwoorden. We hebben één mailadres waar je naartoe kan mailen. En er zal altijd één van ons zal dan antwoorden. En meestal voor Nederland ben ik dat.
Moet er trouwens wel bij zeggen: We moedigen auteurs wel aan om hun boeken via zoveel mogelijk platforms uit te geven. We zijn dus niet exclusief. Wat ons betreft moet je ook overal je boeken zichtbaar maken.
Maria: Oh ja, daar ben ik het helemaal mee eens inderdaad. Zo veel mogelijk plekken. Wat ik zelf altijd zeg aan Nederlanders en Belgen: Als je een ebook zou willen uitgeven, doe dat dan via Kobo Writing Life, zodat je ook op Kobo komt en op Bol. Via Kindle Direct Publishing om op de Amazons te komen en via Draft2Digital om op al die andere… Apple en weet ik veel wat allemaal te komen. Dus ja, die drie, dat zijn eigenlijk voor mij de drie manieren om een ebook en audiobook uit te geven. Dan heb je een hele grote dekking, dan kom je gewoon overal.
Susan: Dat klinkt als een goeie strategie.
Maria: En als je dat dan gaat doen als selfpubber. Wat heb je dan allemaal nodig om een ebook uit te kunnen geven via Kobo Writing Life? Zijn er nog speciale dingen?
Susan: Een boek. Dat lijkt me handig.
Maria: Uiteraard.
Susan: Ik moet er bij zeggen, we zijn een open en laagdrempelig platform. Wij doen helemaal niet aan redactie of beeldbewerking of wat dan ook. Het is echt belangrijk dat je gewoon een afgemaakt compleet boek inlevert. Dat er zo mooi mogelijk uitziet.
Het hoeft nog niet per se een Epub te zijn, want je kunt ook bijvoorbeeld een word document uploaden bij ons en dan maakt ons ingebouwde tool maakt er een Epub van. Dat kan, zeker voor boeken met alleen maar tekst, kan dat gunstig uitpakken. Meeste fictie is er wel geschikt voor. Ik krijg er ook wel enthousiaste reacties over.
Maar er zijn ook mensen die zeggen: Nou, ik maak liever mijn eigen Epub, ik hou het liever zelf in de hand. Dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Zeker als er wat meer plaatjes en tabellen en dat soort dingen instaan. Dan is dat beter.
Een mooie omslag is heel belangrijk. Dat is het eerste wat mensen zien in de webshop, als je een keer meedoet aan een promotie of als je gewoon zichtbaar wil zijn in de webshop. Maak dat omslag mooi. Kijk even bij het genre waar je actief bent. Wat andere doen. En probeer daar, je hoeft het niet exact te kopiëren, maar probeer daar een beetje bij aan te sluiten. Dat is belangrijk.
En heb ook van tevoren alvast een goeie promo tekst klaar. Ik ben heel erg geneigd om het een flaptekst te noemen, maar een Epub heeft helemaal geen flappen. Maar het is gewoon de tekst die je upload bij je boek die zichtbaar is in de webshop waarmee je je boek verkoopt.
Maria: Eigenlijk ook een soort boekbeschrijving wordt het ook wel genoemd volgens mij.
Susan: Ja, de boekbeschrijving inderdaad.
Een ISBN kun je hebben, is niet per se nodig om het extra makkelijk te maken, krijgt het boek wat geen ISBN heeft van ons gewoon een code. Dus dan komt het bij Kobo en bij Bol in de shop te staan. Dus als je dat genoeg vindt, dan is dat prima. Maar jij hebt het volgens mij ook al vaker gezegd: Als je serieus breed met je boek aan de slag wil, is het wel handiger om een ISBN eraan toe te voegen.
Maria: Ja, dat is mijn eigen mening. Dan denk ik van: Je bent toch selfpubber en je geeft je eigen boeken uit, dan is het ook goed dat jij zelf geregistreerd staat als de uitgever daarvan. Bovendien als je een ebook, Epub een ISBN aanhangt, dan kun je diezelfde ISBN ook op Amazon gebruiken en op Draft2Digital. Dus dan is het allemaal hetzelfde.
Dat is een beetje mijn… maar goed ik kan me heel goed voorstellen dat er schrijvers zijn, en zeker als je beginnend bent, dat je geen geld hebt om een ISBN te kopen. Want het kost best wel geld.
Susan: Ja, ik zie ook zeker bij de nieuwe uitgegeven boeken staan er heel veel Kobo nummers in plaats van ISBN. Dus dat is heel normaal en zeker… Dus dat is geen vereiste. Dus een boek, een omslag en een promo tekst. Dat is het belangrijkst.
Maria: Je had het net even over de promo tekst. Als je… Nee, bij de covers had je het over dat je, als je mee doet met een promotie.
Is het ook dat Kobo Writing Life promoties aanbiedt of Kobo promoties aanbiedt voor boeken die uitgegeven zijn via Kobo Writing Life?
Susan: Ja, die zijn er zeker. In het Engelse taalgebied is dat allemaal wat groter. In Canada lopen er voortdurend allerlei promoties, alleen op Kobo Writing Life gericht.
Er is ook een speciale tool, die kun je aanvragen bij de klantenservice zodra je een account hebt aangemaakt. Dus dat zou ik ook zeker aanraden hoor, om dat sowieso maar te doen. Dan krijg je een speciaal tabblad in je dashboard en daar kun je meedoen aan alle promoacties die daarin worden gezet.
Voor Nederland is dat allemaal nog iets kleinschaliger. Maar daar kun je altijd… Ik zal altijd in een nieuwsbrief van Kobo Writing Life promo oproepjes doen. Als je het zelf leuk vindt om op promomailinglijsten te komen, kun je ons ook altijd even een mailtje sturen. Dan kan ik je uitnodigen voor acties die zowel voor Kobo Writing Life alleen als ook voor de bredere acties in de Kobo shop. Dus als je op de homepage van Kobo.com gaat kijken dan zie je altijd allemaal lijstjes met thema’s. En daar weet ik van tevoren van… Daar kun je je boeken ook in laten zetten als je dat leuk vindt. Dat kondig ik altijd ruim van tevoren dan aan. Dus dat is een hele mooi promomogelijkheid.
Maria: Ja, inderdaad. Het is ook niet zo groots, want die tab die je hebt, die je kunt aanvragen, die is meer op Engelse boeken gericht, Engelstalige boeken gericht volgens mij.
Susan: Ja, klopt.
Maria: Nou ja, wie weet gebeurt dat ook nog eens een keer dat er Nederlandstalige promoties in terecht komen natuurlijk.
Susan: Ja, dat zou zeker handig zijn. Voor nu kun je dat gewoon aanmelden. En sowieso kun je ons altijd een mailtje sturen als je zegt: Ik heb dit boek en het past daar en daar bij en dit is het onderwerp. Dan kan ik altijd kijken wat we kunnen doen. Om het nog beter zichtbaar te maken.
Maria: We hadden het over tijdens 20Books, toen hebben we ook even zitten praten, volgens mij zei jij toen van:
Dat ook als je bijvoorbeeld een nieuw boek hebt of een boek wat net is uitgekomen, dat jij dan ook, dat mensen dan jou een mailtje kunnen sturen en dat die boeken dan ook extra aandacht krijgen?
Susan: Ja, dat vinden we zeker altijd leuk als je dat doet. Want ik heb een aantal mogelijkheden om het boek dan inderdaad uit te lichten. Bijvoorbeeld om helemaal op de homepage van Kobo staat ook zo’n themalijst met alles wat: Ontdek nieuwe schrijvers. Dus daar kun je je boek in laten zetten. Er zijn verschillende mogelijkheden eigenlijk. Het is altijd… We vinden het altijd leuk om te horen en ik zal altijd ook reageren met wat dingen die je kan doen om je boek nog beter zichtbaar te maken.
Maria: Nou, fantastisch. Dat is toch al een extra plus die je kunt proberen om meer reclame te maken voor je boek.
Je had het eerder over Kobo Plus. Daar hebben we het al even over gehad. Kun je daar nog wat meer over vertellen?
Susan: Ja, Kobo Plus is het abonnementsmodel. Het bestaat nu een jaar of zes, sinds 2017. En het maakt het mogelijk om boeken te streamen op je e-reader en in je Kobo app. Je hebt de variant alleen lezen en lezen plus luisteren. Dus dan heb je vanaf een tientje per maand kun je eigenlijk heel veel boeken… Ik heb het even opgezocht, biljoenen boeken via Kobo lezen en luisteren. En nog niet alles zit erin. Maar zeker in Nederland, want in Nederland is het heel groot. Het grootste deel van de Nederlandse boeken zit er gewoon in. Alle grote uitgevers weten dat lezers van Kobo Plus die kopen eigenlijk geen ebooks meer. Dus of ja… niet veel meer in ieder geval. En dus kannibaliseert ook dat… dat leespubliek kannibaliseert niet op de verkopen van het ebook op zich. Dus het kan een hele fijne aanvullende inkomstenbron zijn voor uitgevers.
Maria: Ja, wat je bedoelt is eigenlijk dat mensen die in Kobo Plus lezen, die een abonnement hebben, die zouden sowieso al geen ebooks kopen. Dat is wat je zegt.
Susan: Niet veel meer inderdaad. Dat is een hele aparte groep lezers die je kan bereiken door je Kobo Plus vinkje aan te vinken.
Dat weten selfpubbers trouwens al lang, want ik hoef dat eigenlijk helemaal niet meer te zeggen. Van de Nederlandse auteurs in Kobo Writing Life, veruit de meeste, hebben hun boeken ook in Kobo Writing Life of in Kobo Plus ge-optind. Dus dat is…
Maria: Zitten er ook traditionele uitgevers in Kobo Plus?
Susan: Ja, zeker. Dat is eigenlijk… Alle grote Nederlandse uitgevers die hebben daar op zijn minst een deel van hun fonds in gestopt, echt wel een groot deel. Het merendeel van de Nederlandstalige ebooks zit er in. Je zult merken dat het sommige nieuwe ebooks er nog niet in staan, of sommige bestsellers ontbreken nog, maar het merendeel staat er gewoon in.
Maria: Oké, nou dat is hartstikke leuk. Volgens mij is het in Nederland en België dat Kobo Plus is ontstaan als een soort van pilot. Is het eerst uitgeprobeerd?
Susan: Klopt. Ja.
Maria: Was daar een speciale reden voor dat Nederland en België zijn uitgekozen daarvoor? Waarom niet in Canada?
Susan: Nou, in Nederland en België schijnt het zo te zijn dat uitgevers heel bang waren voor piraterij van de ebooks. Dus was dit een soort proef om te kijken van: Werkt dit nou dat lenen van ebooks? En gaan mensen dan als ze… Wat willen mensen eigenlijk betalen voor boeken? En dat als je ze de kans geeft om een klein bedrag te betalen en daarvoor eigenlijk bijna onbeperkt te lezen, zagen we dat heel veel mensen daar gewoon voor in zijn. Die willen helemaal niet illegaal downloaden. Die willen al die stickjes vol boeken niet. Dus die gaan over op dit Spotify-achtige abonnementsmodel. Dus daar keken ze wel… Die kunst is dan inderdaad later afgekeken door de andere landen waar Kobo actief is.
Maria: Precies. Want het is nu actief in acht landen… Recents zijn Amerika en Engeland er bijgekomen?
Susan: Klopt, ja. We hebben recent uitgerold ook in Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en de eerste berichten daarover zijn ook heel positief. Ik denk dat dat wel klopt.
Maria: Ik denk dat dat…. Ik vond het een hele mooie stap. Want eerst was het natuurlijk alleen in Nederland en België en toen kwam volgens mij Canada erbij en Frankrijk en ook die andere landen.
Susan: Ja.
Maria: Maar ik denk als je de stap overmaakt naar… overzet naar Amerika en Engeland waar gewoon ja… waar Kindle Unlimited bijvoorbeeld al is, dan ben je goed bezig om een markt te ontdekken en het grote voordeel is natuurlijk van Kobo Plus dat het niet exclusief is. Als je in Kindle Unlimited wil, wat volgens mij in Nederland niet bestaat, maar wel in andere landen, dan moet je exclusief zijn op Amazon met je ebook. Dan mag je je ebook nergens anders te koop zijn.
Susan: Nee, dat klopt. Dat is bij Kobo inderdaad niet zo.
Maria: Precies, dat is dus het fantastische. Ik was heel erg blij dat ze ook gingen uitbreiden naar Amerika en Engeland. Dan denk ik van: Oh, dan zijn ze nu gearriveerd. In eerste instantie had je zoiets van: Nou ja, een paar kleine landjes en Canada… Maar voor nu heb je zoiets van: Amerika en Engeland. Yes!
Susan: We hoorden ook wel meteen veel reacties van auteurs die zeiden van: Ik ga nu Wide. Ik ga nu mijn boeken uit Amazon halen. Of tenminste op zijn minst een deel van mijn boeken uit Amazon halen en bij Kobo erin stoppen en kijken wat voor een effect dat heeft. De eerste reacties daarop zijn heel positief.
Maria: Fantastisch. Ik denk dat heel veel mensen die dus… Wat jij zegt, die exclusief zijn op Amazon, die zijn… Zo langzamerhand worden ze een beetje bang dat ze… Dat als Amazon eens een keer iets fout gaat doen, dat ze hun account wordt gecanceld, hun KDP-account, dat ze gewoon al hun verkopen kwijt raken.
De laatste tijd gebeuren er wel wat rare dingen met account die zomaar worden gecanceld. Dus ik denk dat auteurs wereldwijd wel aan het zoeken zijn om minder exclusief te zijn en meer Wide. En dan is het juist Wide, als zijnde op alle plekken te koop te staan.
Susan: Echt op zo veel mogelijk paarden wedden. Dat is de beste strategie op dit moment.
Maria: Ja, precies. En dan is de stap dat Kobo Plus nu natuurlijk ook in Amerika… Dus perfecte timing voor mijn gevoel.
Heb je enig inzicht hoeveel boeken er gelezen en geluisterd worden via Kobo Plus in Nederland en België?
Ik weet niet of je dat mag zeggen, er zijn natuurlijk bepaalde dingen die je niet mag zeggen. En zijn er nog genres die daar absoluut niet mogen ontbreken? Of zijn er bepaalde genres die meer worden gelezen als andere? Kun je daar iets over zeggen?
Susan: Ik weet… Inderdaad de exacte aantallen heb ik niet, maar ik weet dat het er heel veel zijn. Het is echt een soort onuitputtelijke mega bibliotheek. Het is vooral superinteressant voor mensen die sneller lezen of luisteren dan hun plaatselijke bibliotheek die de boeken kan aanvullen. Je kunt je voorstellen dat enorme aantallen leesminuten binnenkomen elke maand.
Het belangrijkste genre is Romance. Dus echt alles van Feelgood tot Fifty Shades-achtige boeken tot streekromans. Alle onderwerpen, ijshockey, cowboys, LGBTQ. Als totaal is Romance echt het grootste genre. En daarna zien we Thrillers, dat is het tweede. Dat gaat ook echt heel goed. Thriller lezers zijn ook vaak echt boeken verslinders. En op de derde plaats komt Fantasy. Dus dat zijn sowieso wel genres die het in Nederland al goed doen en dus zijn het ook in Kobo Plus gewoon hele goeie titels.
Maria: Interessant dat je het hebt over Fantasy, want ik hoor wel van Fantasy schrijvers die zeggen van: Fantasy wordt alleen gelezen op papier. Maar dat is dus niet zo.
Susan: We zien ze ook zeker wel terug bij de ebooks.
Maria: Dat is interessant. Misschien dat daar ook een verschuiving in zit.
Susan: Dat zou kunnen inderdaad.
We zien ook, dat was wat we eerst ook zagen, was dat er niet zo heel veel non-fictie werd gelezen en dat is nu ook meer in opkomst. Ook door de komst van de nieuwe e-reader die het wat makkelijker maakt om non-fictie te lezen, omdat je er wat makkelijker aantekeningen op kan maken. Dus die probeert Kobo dan ook een beetje te faciliteren.
Maria: Ja, precies. En ook in Kobo Plus of in het algemeen?
Susan: Dat zit ook in Kobo Plus, maar in het algemeen wordt het meer gelezen.
Maria:. Want ik koop meestal non-fictie boeken. Soms koop ik ze als ebook en soms op papier. Het hangt er een beetje vanaf of ik een boek snel wil hebben. Als ik het snel wil hebben dan koop ik het ebook en als ik denk van: Nou, het is een leuk boek, dan koop ik het alsnog op papier en zet ik het op een boekenplank. Dat doe ik met non-fictie doe ik dat wel. Met fictie lees ik alleen in Epub.
Susan: Je leest het ook vaak niet snel nog een keer. Dus tenzij het een heel goed boek is, gewoon fijner om het als ebook te hebben.
Maria: En Kobo Writing Life; je kunt ook audio boeken publiceren op Kobo Writing Life?
Susan: Ja.
Maria: Dat gaat op dezelfde manier als bij ebooks? Dat je zelf dingen aan kunt leveren neem ik aan?
Susan: Ja, ongeveer. Je hebt dan de audio bestanden klaar en die lever je dan aan. Sinds kort is het zo dat als het goed is er een automatische preview… Hoe heet dat bij audio boeken? Een soort luisterfragment wordt gemaakt, zodat je dat meteen al erbij kan… Dat is dan meteen al hoorbaar ook op de site. Het zou ongeveer net zo makkelijk kunnen zijn.
Het is alleen als je je aanmeldt bij Kobo op het platform, heb je nog niet meteen de mogelijkheid. Dan moet je even een mailtje sturen naar writinglife@kobo.com en dan vraag je: Ik wil graag audio boeken uitgeven en dan krijg je daar handmatig toegang toe. Dus dan krijg je een apart tabblaadje waarop je dat kan invullen.
Maria: Ja, en er zijn natuurlijk tegenwoordig… Je kunt zelf een audio boek inspreken, je kunt het laten doen door een stemacteur, maar je kan tegenwoordig ook een AI, een robot, een boek in laten spreken.
Susan: Ja, die worden echt steeds beter hè?
Maria: Die worden steeds beter, ook voor fictie. Het is echt ongelooflijk. Die stemmen zijn echt, die AI-stemmen, zijn haast niet meer te onderscheiden van menselijke stemmen. Ook zelfs qua intonatie en emotie, wordt er gewoon ingelegd.
Ik vind dat persoonlijk een goeie ontwikkeling, met name voor selfpubbers, want om een audio boek te laten maken, kost best wel heel veel tijd. Zelf als schrijver heb je zelf meestal niet, zeker voor een fictie boek, heb je vaak niet de kennis om zelf een boek in te spreken, ik zou dat zelf nooit doen voor fictie. Maar als je dus een stemacteur moet inhuren, dat kost heel veel geld. En die AI boeken, het gaat sneller en de intonatie en alles is verder prima.
Die audio boeken, want daar is nog wel… Sommige, volgens mij Findaway Voices, mag je bijvoorbeeld nog geen AI audio boeken publiceren. Bij jullie mag het wel, bij Kobo Writing Life.
Susan: Ja, we staan er wel voor open.
We zien AI echt iets dat auteurs heel goed kan helpen om hun werk goed te doen. Dus één van die dingen is het inspreken van luisterboeken. We snappen ook wel dat auteurs… Dat het gewoon een kunst apart is en dat auteurs daar zelf… Sowieso het niet allemaal zelf kunnen en ook zeker het geld niet hebben voor stemacteurs en dat soort dingen.
AI ingesproken audioboeken zijn welkom. Het is alleen wel fijn als je dan bij in het vakje ‘verteller’ invult dat het om een kunstmatige vertelstem gaat, dus dat het een AI-voice is.
Maria: En misschien zelfs wel op de cover, zou je ook kunnen zeggen dat het digitaal ingesproken is.
Susan: Dat is helemaal netjes.
Maria: Precies. Netjes is het woord.
Susan: Best Practise.
Maria: Inderdaad, er is een bepaalde ethiek rondom dit soort dingen en met name bij AI is dat belangrijk om te laten zien, tenminste dat is mijn mening, dat je daar goed mee om bent gegaan. Zodat de lezer ook weet van: Oké, dit is niet een mens waar ik naar luister, maar een robotstem. En als die stem even goed is, want je moet wel aangeven aan de lezer wat ze kunnen verwachten, ik denk dat dat belangrijk is.
Dat zijn ethische redenen… dingen die schrijvers kunnen doen om dat goed te doen. En persoonlijk ben ik daar groot fan van.
Susan: Hoe beter die stemmen worden, hoe prettiger het gaat zijn.
Maria: Ja, precies. De ontwikkelingen daarin gaan op dit moment razendsnel. Die zijn wel heel interessant, maar goed, dat heeft niet per se met Kobo Writing Life te maken.
Susan: Nee, maar we zien het wel met belangstelling, zitten we ernaar te kijken. En wachten we ook gewoon een beetje af wat er gebeurt. En we verwelkomen het idee, inderdaad.
Maria: Ja, want er zijn natuurlijk steeds meer ook schrijvers die niet alleen voor een audioboek gebruik maken van AI, maar ook voor het schrijven van een boek gebruik maken van AI, van bepaalde tools. Joanna Penn doet dat onder andere ook al. Daar kun je natuurlijk best van zeggen van: Oké, ik heb een, bijvoorbeeld Chat GPT, heb ik een boek mee geschreven samen. Ik heb het gebruikt als tool om mee te brainstormen, dat soort dingen. Dan heb je als schrijver heb je dan het copyright, want je hebt het wel degelijk zelf geschreven, want wat Chat GPT op dit moment uitspuugt is nog niet echt leesbaar, is niet lekker leesbaar, dus dan moet je echt wel… Er moet gewoon een hele goede editing overheen gaan. Persoonlijk denk ik dat je dan zelf de copyright mag hebben, maar ook dan weer denk ik dat het goed is als ethische schrijver dat je dat gaat aangeven in de flaptekst of ergens, dat je zegt van: Oké, ik heb gebruik gemaakt van AI om dit op te schrijven.
Susan: Dat is ook inderdaad in de categorie Best Practise, want het is vanuit Kobo is het lastig controleren of een boek veel AI bevat, welk stuk van de auteur afkomstig is, wat er door AI is geschreven, dus inderdaad het is echt aan de auteur om zelf aan te geven van: Zoveel heb ik gedaan, een beetje van mezelf en een beetje van Chat GPT. Maar ja, het is natuurlijk wel een ontzettend handige tool.
Ook hier zeggen we dan ook weer van: Geef het aan, wees er eerlijk over. Die boeken zijn sowieso welkom. We geloven dat alles wat een goede kwaliteit heeft gewoon verkoopt. Is het niet goed, dan verkoopt het niet.
Maria: Precies en dan zakt het vanzelf naar beneden en dan is het niet zichtbaar meer. Zo simpel is het ook.
Susan: Ja, dat gebeurt nu al gewoon met boeken waarvan… Er zijn ook mensen die met iets minder enthousiasme boeken uploaden en waar gewoon wat mindere kwaliteit in zit. Dat is altijd zo geweest en dat gaat ook zo blijven. Dat gaan we ook zien met AI-boeken. In dat opzicht zal er waarschijnlijk niks veranderen.
Maria: Nee, ben ik met je eens.
En kunnen we het nog even hebben over de royalty’s? Hoeveel, als iemand een ebook of een audioboek publiceert bij jullie, hoeveel houden ze daar dan aan over uiteindelijk bij de verkoop?
Susan: Het hangt er een klein beetje vanaf. In principe bij een zelf nieuw geschreven boek kun je van een verkocht boek krijg je 70 procent van de opbrengst. Staat het in het publieke domein, dan wordt – dat gebeurt ook wel – dan krijg je wat minder, want in principe kun je die boeken ook gratis downloaden.
Maria: En het publieke domein, wat is dat precies?
Susan: Meestal is dat zeventig jaar na de dood van de auteur.
Als je je boek upload …eh… aanvinkt voor Kobo Plus, dan krijg je, dat is een wat ingewikkelde berekening en misschien is het handigste om een linkje naar het hulpcentrum te plaatsen, zodat mensen die berekening nog eens kunnen nalezen. Maar dan krijg je van iedere gelezen minuut 60 procent van de opbrengst daarvan. Die opbrengst verschilt dan per maand.
Maria: Ja, precies. En dat wordt berekend aan de hand hoeveel mensen een abonnement hebben op Kobo Plus, volgens mij.
Susan: Ja, hoeveel mensen een abonnement hebben, hoeveel geld daar van binnen komt, hoeveel minuten er gelezen worden. Daar wordt dan een rekensommetje van gemaakt. En per gelezen boek krijg je dan weer een deel van de opbrengst per leesminuut.
Maria: Ja, precies. Sowieso ga ik wat links in de shownotes zetten. Als je mij deze link doorgeeft, dan zal ik het daarbij zetten.
Susan: Zal ik doen.
Maria: Waar kunnen mensen meer vinden over jouzelf en over Kobo Writing Life?
Susan: Nou, ik ben heel goed te bereiken via LinkedIn. En mij en mijn collega’s kun je mailen via writinglife@kobo.com. Dat mag gewoon in het Nederlands, want we maken gebruik van…Als het door een Engelstalige collega wordt opgepikt dan maak die gebruik van vertaalsoftware om het bericht te beantwoorden. En het platform zelf, dus waarop je je account kunt aanmaken is via Kobo.com slash writinglife. En we zitten op alles, op de social media. Dus op Facebook en op Instagram.
Maria: En jullie hebben een nieuwsbrief. Dat is de Pluim heet het geloof ik?
Susan: Ja, we hebben De Pluim, dat is afgeleid van de Canadese nieuwsbrief die heet The Quill.
Daar hebben we voor Nederland een Nederlandstalige nieuwsbrief van opgericht. En via de social media kun je ook vinden hoe je je daar op kan inschrijven. Ook daarvan zal ik je een linkje sturen.
Maria: Hartstikke goed. Als mensen lid worden van de nieuwsbrief dan kunnen ze daar ook, dan zet je daar ook regelmatig informatie in over promoties die je doet en informatie.
Susan: Precies. Daar voor is het wel handig om op de hoogte te blijven. Ik verstuur hem elke maand, eind van de maand zo’n beetje, en dan staat er wat nieuws in. En inderdaad de nieuwste promo’s. Gewoon alles waarvan we denken dat het interessant is voor de Nederlandse KWL auteur om daar meer over te weten.
Maria: Ja, hartstikke goed. Nou, dankjewel voor al deze informatie. Echt leuk om je gesproken te hebben.
Susan: Ik vond het ook heel gezellig.
Maria: Prima, dankjewel.
Susan: Graag gedaan.
Be the first to comment