#42 – Top schrijf- en uitgeeftips van 20Books Holland 2023

Op 15 en 16 april 2023 was het weer tijd voor 20Books Holland, gehouden in Amsterdam. In deze speciale aflevering, die in z’n geheel is opgenomen tijdens het event, praten deelnemers over wat ze hebben geleerd en geven de experts je hun top tips voor het schrijven en uitgeven van je boek.

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van het gesprek.

Hoogtepunten

  • Het belang van een goede flaptekst
  • Geef je boek uit in zoveel mogelijk soorten
  • Het neerzetten van een prefect personage
  • Impressie van The Indie Awards
  • Je boek verkopen kan alleen met een supergoede cover

Wil je meer selfpubbers ontmoeten en leren van hun ervaringen? Wordt dan lid van de Facebookgroep Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers.

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Maria: Ik ben net aangekomen in het Planetarium in Amsterdam, voor het 20Books Holland Event en het is al supergezellig druk hier. Het event wordt zo geopend met een lezing over covers en verder zijn er de hele dag door lezingen, andere lezingen, en workshops over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zoals: hoe bouw je een goed lopend self-publishing bedrijf, productiviteit, de auteur als merk en de redactie van je manuscript.
Verder is er heel veel tijd om te gaan kletsen met andere selfpubbers, wat nu ook al gebeurd, en er is een zaal waar dienstverleners zichzelf presenteren. Er is dus genoeg te doen!

***

Maria: Hallo Perdiep.

Perdiep: Hallo.

Maria: Jij bent ook bij 20Books. Je hebt net een workshop gegeven over blurb schrijven, volgens mij.

Perdiep: Ja, de flaptekst.

Maria: De flaptekst, precies. Wat is jou top tip die je hebt voor de luisteraars?

Perdiep: Begin bij de cover van je boek. Begin bij de titel, de ondertitel en de achterflaptekst. Dat is wat ik zeg, want dat geeft richting aan je boek. Dat geeft jouw richting als schrijver en uiteindelijk gaat dat richting geven aan de lezer waar het boek over gaat. En waarom ze dat boek zouden moeten lezen. Én van wie het boek is, uiteraard. Dat is de sales tekst van je boek, dus. Daar wil je eigenlijk mee beginnen.

Maria: Daar wil je mee beginnen. En dat moet je perfect hebben. Als je het wil verkopen in elk geval.

Perdiep: Zeker weten.

Maria: Oké, dank je wel voor deze top tip!

Perdiep: Graag gedaan.

***

Maria: Hey Sondra, I just met you here at 20Books. Are you having fun?

Sondra: Very much. It’s what I wanted. I wanted to come and meet actual people who do what I do and don’t live on the other side of the world. Because I live here in the Netherlands, but all of my colleagues, virtual colleagues, are English or American. So…

Maria: So, you’re from Australia?

Sondra: Yeah, originally.

Maria: What is the thing you have learned so far?

Sondra: That we are all doing the same thing. We all have that same passion for writing and I’m always happy to be reminded that we all have a different process and we’re all doing it for a different reason. And that’s the thing to focus on. Not what someone else is doing and why they’re doing it, but why I’m doing it.

Maria: That’s right. Excellent. I wish you lots of fun for the rest of the weekend and I hope you learn much more.

Sondra: Thank you, Maria.

***

Maria: I’m here with Dan Wood from Draft2Digital. You are here at 20Books.

Dan: Yes!

Maria: As a vendor person.

Dan: I am.

Maria: Are you having fun?

Dan: I’m having a great time. We’re so excited that we’re getting more and more of these events here in Europe and so coming to 20Books Holland is awesome.

Maria: I agree, it’s lots of fun.
For the listeners. Do you have a top tip as an expert from Draft2Digital?

Dan: I think my top tip for this year is: You should be available on all formats. At Draft2Digital we’re traying to make it really easy to be in print. You definitely want to be in ebook and we’re working with our partner Apple on providing digital narration, which is far cheaper than human narration.

So for many authors they have not been able to afford to get their books into human narration and so there are a lot of opportunities coming up to do that. With Apple it’s free. You can also… Google Play has it free digital narration product. So it just helps readers, because readers look for a book in their preferred format and it makes readers more drawn to your listing if you’ve got all the formats they expect a book to have.

Maria: Yes, they expect a choice and then you’re giving them the choice. And that makes you popular with them.

Dan: Yes.

Maria: I think that’s a great tip. Thank you very much.

Dan: Thank you.

***

Maria: Ik ben hier met Sanne Hillemans en Kelly Meulenberg.

Sanne & Kelly: Hi, hello.

Maria: Wij zijn hier op 20Books. Sanne, heb jij… Ten eerste, heb je plezier? Vind je het leuk?

Sanne: Jaaa… Het is vooral zo leuk om iedereen zo bij elkaar te zien en een keer iedereen in het echt te zien. En andere schrijvers te ontmoeten en te praten over dingen waar schrijvers over praten. Dus ja, heel leuk.

Maria: Heb jij nog een top tip voor de luisteraars over whatever?

Sanne: Een van de dingen die me tot nu toe het meeste is bijgebleven was uit een workshop over productiviteit. En wat ie daar eigenlijk zei… Hij maakte het heel simpel voor mij. Namelijk: Stel dat je een boek wilt schrijven van 80 duizend woorden, misschien doe je ongeveer een uur over duizend woorden. Dan hoef je dus maar 80 uur te schrijven om een boek af te hebben. En opeens werd het voor mij zo, dat ik dacht: Ja! Als ik dat 80 uur doe, dan is een boek af, weet je wel? Dus dat vond ik heel verhelderen om dat in zo’n ander licht te zien door wat hij zei.

Maria: Super.

En Kelly. Wat is jouw top tip?

Kelly: Lastig. Ik denk dat die nog komt. We hebben nog een paar sessies te gaan.

Sanne: Maar je hebt er zelf ook een gegeven, wat was daaruit je top tip?

Kelly: Precies. Wat daar gewoon heel erg leuk aan was is… Ik ben volgens mij een van de weinige mensen vandaag die zich echt richt op de inhoud van het hele schrijfgebeuren. Er worden hier heel veel soort van marketing tips gegeven en productiviteit, inderdaad, en het ondernemersstukje. En dat is allemaal superbelangrijk, maar wel, of je nu 1 boek per jaar of 100 boeken per jaar wilt uitgeven, het verhaal moet gewoon goed zijn anders komen die lezers niet terug. Dan raak je ze gewoon kwijt. Dus daar heb ik met mijn workshop heel erg op gericht.

Maria: En wat is de top tip daaruit. Wat moeten schrijvers doen dat ze zo’n goed boek krijgen dat lezers het gaan lezen?

Kelly: Waar ik heel erg de nadruk op leg is ongeacht of je verhaal nauw voortgeduwd wordt door het personage of door het plot, door de gebeurtenissen. Het gaat toch altijd om hoe je personage erop reageert. Dus je moet gewoon heel goed weten van: Hé, hoe zit mijn personage in elkaar aan het begin van het verhaal. En hoe zit mijn personage in elkaar aan het eind van het verhaal en dan kan je op die manier een beetje gaat terugrekenen van: Oké, er moet dus in ieder geval zus en zo gaan gebeuren, om ervoor te zorgen dat die ontwikkeling plaats gaat vinden. En dat het een boeiend geheel wordt.

Maria: Dat vindt ik een supergoeie tip!

Kelly: Dank je wel.

Maria: Dank je wel, dames, en nog veel plezier bij 20 Books.

***

Maria: I’m here with Blaine and Lorna and they are enjoying 20Books… I’m assuming that you are enjoying it. Are you enjoying it?

Blaine: I’m enjoying it very much, thank you.

Maria: And have you learned anything specific?

Blaine: I heard an interesting lecture on copyright and AI and that we don’t really have to be afraid of it. I wasn’t to begin with, but it was a really interesting fresh look on it.

Maria: I agree, I was there.

Blaine: That was a really good one. And I just enjoyed the Urban Fantasy one with, let me see if I say it correctly, Sarah Noffke. And that was… She has a very… um… Her energy feels really good when she’s speaking, so she can really talk about the subject. She enjoys writing and that really comes across. So that was really enjoyable.

Maria: Excellent.

And what about you Lorna?

Lorna: I really enjoyed Sarah’s talk as well. Because I knew nothing about Urban Fantasy and I was really curious about it. And she’s got a very practical common sense approach to it. That makes it not seem easy, but certainly doable. I enjoyed the talk on translations as well. Again the speaker Brandon spoke about the pros and cons and the difficulties and challenges, but also what to look for, so you don’t make mistakes. And that’s what I think is so good about 20Books. Is that the speakers are sharing their mistakes. So we can avoid them. They’re very very generous with their knowledge. It’s a wonderful culture.

Maria: Yes, I agree. And they are very down to earth and very of the people. They’re just not like: Okay, I sell loads of books, so I’m up here. They’re not. They’re just here, mingling.

Blaine: We’re all just human. And all just authors. We’re all authors.

Maria: Yes, that’s right.
Thank you very much.

Blaine & Lorna: You’re welcome!

***

Maria: De eerste dag van 20Books zit er bijna op. Het is echt ontzettend leuk hier. Er zijn heel veel mensen. Er is veel energie. Iedereen praat met elkaar. Er wordt veel informatie uitgewisseld. Er zijn veel lezingen en workshops over allerlei onderwerpen. Hartstikke leuk. En wat Sondra eerder al zei, het is gewoon ontzettend leuk dat wildvreemden gewoon zo makkelijk met elkaar kunnen praten en in gesprek met elkaar gaan. Vooral omdat ze het onderwerp hebben wat ze gewoon verbind zeg maar en dat onderwerp is uiteraard schrijven en het zelf uitgeven van boeken en de marketing daarvan. Het is gewoon zo leuk om hier te zijn.

Wat mij betreft sprong de presentatie van Gene en Sasha over de covers sprong eruit. De voorbeelden die ze gaven waren uiteraard Amerikaanse voorbeelden, want zij komen uit Amerika. Maar de essentie is gewoon dat een goede cover ook hier in Nederland en België ontzettend belangrijk is. En dan maakt het niet uit wat voor soort genre je schrijft, of fictie of non-fictie.

En wat Blaine zei. Blaine had het over de lezing over AI en copyright. Die vond ikzelf ook erg interessant. Want we kunnen bang zijn voor AI, maar ik denk dat het beter is om te proberen er meer van af te weten en te kijken hoe we zelf die tools kunnen gaan gebruiken, om er zelf voordeel mee te doen als schrijvers en uitgevers. En de mogelijkheden te ontdekken. En ik hoop dat ik morgen wat meer te weten kom over AI, want ik geloof dat er nog wat dingen op het programma staan dan.

En nu is het tijd voor de uitreiking van The Indie Awards! Heb ik ook heel veel zin in.

***

Sanne: Welkom! We gaan vandaag de uitreiking doen van The Indie Awards. Voor de jury wou ik graag eventjes Kelly naar voren roepen, want die komt mij helpen met wat prijzen uitreiken zo meteen. Whoo hoo, Kelly! (applaus)

Oké, dit jaar was het weer een jaar met grote aantallen. We hadden in totaal 125 boeken op de longlist. Dus dat was zowel in de fictie categorie als in de non-fictie categorie, eigenlijk alle categorieën samen. En tijdens de publieksprijs hadden we meer dan 6000 stemmen en we hadden dit jaar 3 jury leden die voor ons de boeken hebben gelezen op de fictielijst. Waaronder dus Kelly. En daarnaast waren er nog twee andere jury leden. Emma Anna en Sabrina van Blima Blume Books. En die konden vandaag allebei niet aanwezig zijn, dus Kelly represent. Maar het was heel gezellig tijdens het jury overleg en zij hebben ook zeker hun input gehad in de resultaten.

Maar dan nu de grote vraag: Wie wordt de winnaar, of wie worden de winnaars? En voordat we beginnen wil ik alvast even zeggen dat überhaupt op de shortlist staan al supergoed is, superknap is. Want dat betekent dat er al iets goed is aan je boek waardoor je… (applaus) Want ik was zostraks de lijst met winnaars even aan het bekijken en toen dacht ik: Oh, al die anderen waren ook zo leuk en wat jammer dat die niet winnen, maar de winnaars hebben het ook echt verdient, dus die gaan we nu bekent maken.

En dan gaan we verder met de publieksprijs Beste Boek 2022, de een na laatste prijs van deze… nou, het voelt als een avond toch? Van deze avond. Genomineerd zijn: Roos Smeets met ‘Als de muggen dansen’, Saeed Ajaib met ‘Ontspoord’ en ‘Tamara Postma met ‘Liefs van Daisy’. En de winnaar is… (drumroll)… Roos Smeets met ‘Als de muggen dansen’. (applaus).

Roos: Dank je wel. Ik had dit niet verwacht, eigenlijk, eerlijk gezegd. We zijn helemaal uit het zuiden, dus we zijn eigenlijk best wel moe ondertussen. Dus laat ik het zo zeggen: Ik ben 15 maart 2024 dertig jaar aan het schrijven en dit is een kroon op mijn werk. En ik wil alle stemmers bedanken die op dit boek hebben gestemd. Heel veel dank en ook voor dat jullie dit zo mooi organiseren elk jaar. Dank je wel. (applaus)

Sanne: En dan zijn we aangekomen bij de laatste award alweer. De laatste juryprijs. Voor het Beste Boek van 2022. En hiervoor zijn genomineerd: Gertrude Klinkhamer met ‘Slotacte, geschiedenis van mijn dood’, Lois Blommestein met ‘Machteloos’ en Rosemary Hart met ‘De ruige prins’. En de winnaar is… (drumroll)… Gertrude Klinkhamer met ‘Slotacte’. (applaus).
Gefeliciteerd.

Gertrude: Dank je wel. Wat een verrassing. Je hoopt het wel, maar je geloofd het niet. Wat moet ik zeggen… Ik ben er heel blij mee. Niet alleen vanwege het boek, maar ook vanwege het onderwerp, wat ik heel belangrijk vind. En het is voor mij een middel om dat onderwerp meer in de belangstelling te brengen. En met deze prijs lukt dat weer een beetje meer. Dus dank jullie wel dat jullie dat organiseren. Dank je wel. (applaus)

Sanne: Heel graag gedaan.

Oké, dat waren de prijzen. En we danken jullie allemaal voor jullie aandacht en voor het schrijven ven zulke prachtige boeken waardoor wij zulke leuke uitreikingen kunnen organiseren. Dit was het! Heel erg bedankt allemaal! (applaus)

***

Maria: Het is dag 2 van 20Books Holland en ook vandaag staat er weer veel op het programma.

We beginnen met een lezing over het zelf uitgeven in Duitsland van een meneer die gister ook al sprak over het maken van vertalingen. En ik denk dat het erg interessant kan zijn om te kijken, hoe het voor ons interessant kan zijn als Nederlanders en Belgen om ook onze boeken in het Duits uit te gaan geven. Gewoon om extra inkomsten te krijgen daaruit. Dus dat gaat interessant zijn.

Verder zijn er onder andere lezingen en workshops over het neerzetten van supergoede personages, het schrijven van een serie en hopelijk leren we ook wat meer over de toekomst van het selfpubben en hoe AI daar een rol in gaat en kan gaan spelen. We gaan het zien.
Ik heb er zin in!

***

Maria: Ik ben hier met Susan Derksen van Kobo Writing Life, Kobo Writing Life Nederland en je bent de woordvoerder. Dit is je eerste event, zei je net van 20Books. Leuk! Leuk dat je er bent.

Heb jij nog een top tip voor selfpubbers?

Susan: Ik zou… Ik heb zoveel tips, maar ik zou als belangrijkste tip meegeven: kijk heel goed om je heen wat jouw collega’s doen. Kijk bijvoorbeeld als je bij Kobo publiceert, kijk op de website van Kobo wat andere mensen doen, hoe dat eruit ziet. Wat er werkt wat er niet werkt. Vaak in de lijstjes staan de populairste titels vooraan, dus dan zie je meteen al wat er in jouw genre gedaan wordt en let daarbij vooral ook op de cover! Dat is heel belangrijk.

Want de inhoud van je boek kan nog zo goed zijn, mensen gaan er pas op klikken als het er ook echt aantrekkelijk uitziet. Dus onderzoek vooral binnen je genre wat werk er, wat werkt er niet. En wat wil ik dat mijn boek uitdraagt. En ga daar dan ook voor om dat te maken.

Maria: Vind ik een supertip! Bedankt voor deze tip en nog veel plezier.

Susan: Ja, jij ook! Dank je wel.

***

Maria: I’m here with… Day 2… with Melissa Addey, from the Alliance of Independent Authors. Are you having fun?

Melissa: I’m having lots of fun. It’s really nice when you go to author conferences to meet all the other authors and find out what they’re writing, what they’re into, what they’re trying to do next. I really like doing that.

Maria: Excellent. And you are a member of the Alliance of Independent Authors, but you’re also co-ordinator of the ambassadors.

Melissa: Yes!

Maria: Do you have a top tip for the listeners, for the Dutch listeners?

Melissa: Well obviously, join ALLi! Because that’s a good thing to do, and you have the best ambassador here with Maria. So that is my top tip.

But also attend conferences like this. Attend situations where you get to meet up with other people. I know that Maria has a Facebook group that you can get involved in. And joining ALLi and things like that, coming to these conferences, I think is a really important thing for people to do to meet other indie authors. To see what’s possible, to see what’s happening. People will tell you things that they don’t generally share. They’ll tell you the best thing they ever did, or the worst thing they ever did, or the dumbest thing they ever did. And all of those things are really useful to you along your journey.

Maria: I agree. Thank you very much.

Melissa: You’re welcome.

***

Maria: Ik zit hier met Thalita en jij bent ook bij 20Books. Wat vind je ervan tot nu toe?

Thalita: Wat vind ik ervan? Voor mij veel nieuwe indrukken, want ik ben sowieso heel nieuw in deze wereld. Maar heel interessant. Het ging net over marketing. Daar kan ik veel van leren. Maar ook een boekset. Zo van: eerste 1 boek verkopen en dan wellicht een boekset, boeken serie eigenlijk. Tactische informatie.

Maria: En ga je vanmiddag nog andere dingen doen?

Thalita: Nou ja, die van jouw. De uitgeefplatformen.

Maria: O ja, leuk.

Thalita: Ik heb er al van alles over gehoord in de podcast, van jou, maar hoe meer ik weet, hoe meer ik weer kan opschrijven. En kan meenemen.

Maria: Precies. En dan kun je beslagen ten ijs komen.

Thalita: Precies.

Maria: Hartstikke mooi. Veel plezier.

Thalita: Dank je wel.

Maria: Dank je.

***

Maria: Ik ben hier met Gerard Keijzers. Jij was hier vandaag ook bij 20Books. Jij bent van de Vrije Uitgevers. Vond je het leuk vandaag om bij 20Books te zijn?

Gerard: Ja, ik vond het hartstikke leuk. Ik vond het ook heel leuk om een lecture te geven hier. Om mensen in de zaal te hebben die ik wat kan uitleggen over de boekmarkt in Nederland en Vlaanderen. En om mensen te ontmoeten, zoals jij. Hartstikke leuk.

Maria: Leuk. Heb je nog een top tip voor de luisteraars over uitgeven, schrijven, whatever.

Gerard: Uitgeven, daar gaan wij over. Het uitgeven van boeken. De tip die ik eigenlijk ook vandaag heb gegeven is dat je heel goed gaat nadenken hoe je je boek gaat distribueren in Nederland en Vlaanderen, als je dat wil. Er zijn heel veel partijen die zeggen te gaan helpen, en er zijn ook heel veel partijen die heel veel beloven en eigenlijk niet waarmaken. Dat je goed nadenkt wat je wil. De eerste vraag die je jezelf stel: wil ik in alle boekhandels in Nederland en Vlaanderen beschikbaar zijn. Daarmee krijg je al een schifting in de aanbieders. En dat je dan daarna heel goed gaat navragen bij welke aanbieder je ook bent, wat de voorwaarden zijn, hoe transparant ben je. Kijk daar goed naar. Als er een partij is die niet volledig duidelijk is, dan moet je ervan uitgaan dat dat geen goede partij is.

Wees niet té eager. Doe rustig aan. Om mijn part doe je er een half jaar over om die partij te vinden, maar maak de juiste keuze. Anders ben je teleurgesteld na een jaar. Weet ik zeker.

Maria: Vind ik een supergoede tip. Deze tip geef ik zelf ook altijd.

Gerard: Oh, heel goed! Had ik het jou kunnen vragen…

Maria: Nee, nee… Hartstikke goed, dank je wel.

Gerard: Graag gedaan.

***

Maria: I am here with Gene and Sasha from G&S Cover Design Studio.

Gene & Sasha: Hello, everyone!

Maria: You are from America?

Gene: Yes, New York.

Maria: And you are doing cover designs, obviously.

Gene: Were doing cover design and total branding.

Maria: And you did a fantastic lecture in the beginning, the first one.

Gene & Sasha: Thank you very much.

Maria: Are you enjoying being here in the Netherlands and at 20Books?

Sasha: I love it. It’s really beautiful here. We’ve had an opportunity to travel around in Amsterdam and spend the day here with many different people that we wouldn’t have run into at 20Booksto50k in Vegas. So being a part of this here in Holland has been really amazing.

Maria: Excellent. Yes, it’s fun. To be here for two days, with so many like-minded people, and enthusiastic…

Sasha: It’s a great networking. It’s about educating, sharing information with each other and hopefully Gene and I have been able to educate some authors, new authors, experienced authors, about the American market and just about finding out what genre they’re really in. And giving them information about the covers they have and the covers they would like to have and how they can reach their audience.

Maria: What would your top tip be for the listeners. If you say: There’s one thing they just need to know and they’re all writers and indies.

Gene: Well, as cover designers we really believe that a strong cover is the beginning of the marketing process. And we have a little catch phrase, I don’t know if I should say it here but… There is nothing more expensive than an inexpensive cover. That might just kill your time and waste a lot of time. Worst of all, bring your self-esteem down.

Sasha: If you write a great book. You have to have a great cover, to sell that great book.

Maria: Absolutely.

Gene: Put the story on the cover.

Sasha: That’s right.

Maria: That’s a great tip! Thank you very much.

Sasha: Thank you. Thanks for asking.

Gene: We are really joyful to be here.

***

Maria: Ik ben hier met Audrey en Margo en jullie zijn deelnemers. En jullie lopen hier rond om dingen te leren. Vind je het leuk? 20Books?

Margo: Ja, echt enorm. Dit is de 2e keer dat we er allebei zijn…

Audrey: Ja, we hebben elkaar de vorige keer bij 20Books hebben we elkaar ontmoet.

Margo: Dat klopt.

Audrey: Dus nou zien we elkaar hier ook weer.

Maria: Leuk.

Margo: En het is heel leuk om te zien hoe het gegroeid is en echt heel veel verschillende workshops, ook voor verschillende genres. Ja, ik vind dit heel nuttig.

Maria: En heb je ook iets geleerd? Iets specifieks?

Margo: Ja. Ik wist op zich al wel… Ik ben echt zo iemand die echt heel lang aan het neuzen is van: Hoe werkt alles dan. Dus op zich… Er zaten wel wat kleine tidbits nieuw in, maar ook wel veel dingen die ik in essentie al wel wist, maar ook wel gewoon… Het allerbelangrijkste is gewoon ook het ontmoeten van nieuwe mensen en leggen van connecties voor mij. En dat is wel goed gelukt, tot nu toe.

Audrey: Ik merk wel echt gewoon mijn eigen vooruitgang. Als ik kijk naar 20Books vorig jaar. Toen moest ik nog een boek schrijven, dat zat in de pen en dat ging ik schrijven en dat vond ik allemaal spannend. En ik dacht: Oh, dan ga ik zoveel dingen leren bij 20Books, die kan ik dan vast implementeren. Nu is het een jaar later, heb ik dat boek geschreven, ik heb het eerste manuscript klaar. Dus ik zit op een hele andere fase in het proces. En ik merk nu dus ook dat ik naar andere workshops neig op zo’n dag. Dus dat is wel leuk om bij mezelf te merken.

Maria: En heb je ook al iets specifieks geleerd?

Audrey: Vooral inderdaad over de deelnemers die hier zijn. Tenminste, ik heb gemerkt dat er mensen zijn die zitten echt veel meer op het marketingaspect, en die weten daar echt alles over. En ik heb mensen ontmoet, die zitten heel erg op het schrijfstuk en dan vooral om die twee dingen een beetje met elkaar te vereniging. Van: Oké, hoe zorg je dat je het beste werk hebt én dat je het goed publiceert. Want daar zit natuurlijk wel eigenlijk het meeste… Het kruispunt van dingen die we willen weten, met z’n allen.

Maria: Nou leuk, hartstikke mooi. Veel plezier nog.

Margo & Audrey: Dank je wel, graag gedaan.

***

Maria: Het is het einde van dag 2. 20Books zit er weer op. Jammer genoeg, helaas. Iedereen staat nog wat na te kletsen. Ook vandaag hebben we weer veel geleerd. Wat mij betreft sprong de laatste lezing van Michael Anderle er echt uit. Die ging over de toekomst van het selfpubben en de serieus grote veranderingen die eraan gaan komen, vanwege de opkomt van AI.

Volgens mij zei ik het gister al. We kunnen bang zijn voor AI, en dat zou ook helemaal niet gek zijn, want iedereen vraagt zich op dit moment af waar het allemaal heengaat. We kunnen ook nog lang niet alles overzien.

Maar de lezing van Michael… Hij had het er echt over dat er zoveel mogelijkheden gaan aankomen, die we gaan krijgen als selfpubbers, dat het gewoon enorme grote voordelen voor ons gaat opleveren. Bijvoorbeeld, snellere mogelijkheden voor vertalingen. Maar ook de snellere en ook goedkopere mogelijkheden voor het maken van audioboeken. Door dit soort dingen te gaan toepassen kunnen we ons eigen intellectueel eigendom, oftewel alle dingen die we kunnen creëren uit 1 stuk tekst, zoals ebooks, audioboeken, papieren boeken. Doordat we daar meer mogelijkheden voor krijgen en sneller dingen kunnen doen, en goedkoper, kunnen we echt meer succesvol worden als selfpubbers als dat we nu zijn. Ik ben helemaal… blown away! Blown away! Gewoon bij de mogelijkheden die we gaan hebben.

Het is overweldigend, we moeten ook nog echt gaan zien waar het heengaat, maar dingen staan echt… We staan aan de vooravond van een grote verandering in de uitgeefwereld überhaupt en vooral ook in de zelf uitgeefwereld. En ik wil daar de komende tijd echt in gaan duiken hoe ik dat zelf kan gaan toepassen voor mijn eigen schrijfbedrijf.

Nou, dat was het. Veel geleerd. En ik hoop dat er een volgende keer komt.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*