#40 – Je boek verkoopt niet? Ga rebranden!

Soms heb je ontzettend je best gedaan, maar loopt de verkoop van je boek niet. Wat doe je dan? Het zou zo maar eens kunnen dat de voorkant van je boek de lezer niet nieuwsgierig genoeg maakt. Dan zit er niets anders op je boek een nieuw jasje te geven, oftewel rebranden. Maar hoe doe je dat precies?

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Wat is rebranden en waarom zou je dat doen?
  • Je designer is de expert als het gaat om covers!
  • Ga kijken wat voor soort cover goed verkoopt op Amazon
  • Je cover moet er juist NIET uitspringen!
  • Waar moet je op letten bij het vinden van een designer?

Verder lezen en luisteren:

  • Een cover die past bij je genre is belangrijk voor de verkoop van je boek. Maar hoe kom je erachter welke covers gebruikelijk zijn in je genre? Lees er alles over in deze blogpost: Hoe vind ik voorbeeldcovers voor mijn genre?
  • Het vragen van feedback is belangrijk als het gaat om de cover. Feedback krijgen is echter niet altijd makkelijk. In aflevering #16 van de podcast kun je horen hoe je om kunt gaan met het vragen en krijgen van feedback: #16 – Hoe krijg ik de juiste feedback op mijn verhaal?

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Petra: Goedemorgen, Maria.

Maria: Goedemorgen, Petra.

Petra: Wij hebben deze aflevering als onderwerp rebranding. Heel kort door de bocht is dat eigenlijk je uitgegeven boeken in een nieuw jasje steken en het weer opnieuw uit gaan geven met dat nieuwe jasje.

Waarom zou je eigenlijk gaan rebranden?

Maria: Er zijn verschillende redenen waarom je zou gaan rebranden. Maar ik denk dat het misschien nog even handig is om nog iets meer even uit te leggen over wat dan dat jasje is.

Petra: Ja, dat nieuwe jasje, hoe ziet dat eruit?

Maria: Meestal gaat het bij rebranden om de cover dus om de voorkant en eventueel om de titel. Daar gaat het meestal om dat je… Dus aan de buitenkant van je boek zeg maar. Dat je dat gaat veranderen. En waarom zou je dat gaan doen? Bijvoorbeeld omdat je boeken niet verkopen. Dan kan dat best zijn dat dat komt, omdat je cover niet goed is. Of omdat je titel niet goed is.

Een andere reden dat je zou kunnen gaan rebranden is als je bijvoorbeeld een grote backlist hebt. Bijvoorbeeld boeken die je tien jaar geleden hebt uitgegeven, waar toen een cover op zat die toen goed was en paste bij alle andere covers en in het goeie genre, maar wat nu gewoon wat ouderwets is. Dus dan kan je ook dan zeggen van: Nou oké, ik wil wat nieuwe aandacht en wat meer van de backlist gaan verkopen, is het goed om eens te kijken naar de covers en die gewoon een beetje nieuwer te maken.

Petra: En daar kun je dan ook weer nieuwe lezers mee bereiken, omdat het dan weer past binnen de markt van nu.

Maria: Precies.

Petra: En jij en ik hebben eigenlijk ook allebei het proces van re-branding zijn we al ingegaan.

Wat is voor jou de reden geweest waarom je hebt besloten je boeken te gaan rebranden?

Maria: Nou mijn fictieboeken zijn… Met name de reden daarvan is dat ze niet verkopen. Helaas. Dat zou heel mooi zijn als het wel zo was. Dus dat is eigenlijk de hoofdreden. Ze hebben gewoon niet de juiste covers en ook niet de juiste titels, waar ik achter kwam. In eerste instantie dacht ik dat het alleen aan de cover lag, en toen ben ik daar wat research in gaan doen en toen kwam ik erachter, samen met mijn schrijfcoach zo van: Ja, maar, de boeken die jij of die in jouw genre vallen, cosy mystery genre, hebben vaak andere soorten titels. Dus het kan wel dat het daarvan komt. Dus als je toch gaat rebranden en je gaat toch nieuwe covers, waarom zou je dan ook niet alvast nieuwe titels gaan doen?
Dus daar is bij mij het balletje gaan rollen en daar is het wat groter geworden, daardoor.

En het feit dat ik er mee begonnen ben is eigenlijk dat ik toen ik mijn boeken uitgaf, in eerste instantie, was in 2016 ofzo, ik heb er gewoon… ik was beginnende met fictie. Ik had al wel non-fictie boeken geschreven, maar dat is toch wat anders en ik had gewoon niet bij stilgestaan dat de covers niet goed zouden kunnen zijn op dat moment.

Want ik heb eigenlijk heel erg gekeken naar een soort cover wat ik leuk vond. Ik had bedacht van: Nou, dit vind ik een leuke cover. Ik wil dat mijn cover er zo uitziet. Dus ik had een designer en die vroeg ook echt van: Wat heb jij in gedachten? En zij heeft echt geprobeerd om te doen wat ik wou. En achteraf gezien ja was dit… ja, weet ik veel… ik was een groentje. Zo simpel is het gewoon. Nooit bij stilgestaan dat dat niet echt is hoe een designer zou moeten werken. Een designer moet eigenlijk zelf de input hebben zo van: Oké, de designer weet hoe het werkt en als schrijver moet jij… Oké, tuurlijk mag jij als schrijver wel wat aanwijzingen geven, maar je hoeft niet een designer echt te gaan coachen om te zeggen van: Ik wil dat mijn boek er zo uit gaat zien. Want dat gaat altijd fout.

Petra: Ja, en dit is een veelgemaakte fout hè, voor schrijvers. Dat zij een designer… Als ze al een designer in dienst nemen, want er zijn ook genoeg mensen die hun eigen covers maken. Als je al een designer in dienst neemt, dat een designer dan eigenlijk jou de leiding geeft over het maken van het design. En eigenlijk moet het net andersom zijn; zo iemand moet gewoon weten wat past binnen de markt en jou daarop feedback kunnen geven. Zo van: Ja, ik snap dat je dit wil op de cover, maar als ik kijk naar dit genre past dit en dit beter. Dus je wilt iemand die daarin een beetje tegengas kan gaan geven. Want het gaat om dat je je boek kunt gaan verkopen.

Maria: En dat is wat mijn designer destijds niet deed. En ik heb nu ook een andere designer. Ik geef haar er niet de schuld van, want zo is het gewoon gelopen. Maar dat is wel de reden waarvan ik dacht van: Ik wil toch gewoon meer boeken gaan verkopen. Dat is eigenlijk de reden waarom ik daar nu mee bezig ben. En jij bent ook daar mee bezig?

Petra: Ja, het is bij mij op een laag pitje, omdat ik recentelijk eigenlijk een nieuw soort genre in ben gegaan qua schrijven. Maar ik heb wel besloten de vijf boeken die ik heb uitgegeven, ja die wil ik te zijner tijd wel gaan rebranden met nieuwe covers en inderdaad ook volledig nieuw in de markt gaan zetten, laat ik het zo zeggen.

En de reden waarom ik het op dit moment dus op een laag pitje heb gezet is omdat het geld wat ik daarvoor wil investeren gaat op dit moment ergens anders heen.

Dus ja, dat is één van de redenen waarom ik denk van, als je begint met rebranden, zorg dat je weet wat je wilt gaan rebranden. Is het de cover is het … hè alle redenen die je net opnoemde, maar ook, zorg dat je daar een goed budget voor hebt. Want je doet het als het goed is één keer en daarna… je wilt het ook gelijk goed doen.

Maria: Precies, als je gaat rebranden omdat je boeken niet goed verkopen, dan wil je het meteen goed doen. Wat wel zo is, en dat hou je altijd, is en dat heeft met die backlist te maken; covers veranderen, in het algemeen. Dus het is sowieso goed om één keer in de vijf jaar eens te kijken naar je covers en te zeggen: Nou, moet ik daar eens een keer nieuwe covers of een beetje tweaken. Dat je covers gaat aanpassen. Dat is eigenlijk…voor iedere schrijver geldt dat. Maar als je inderdaad gaat kijken naar van: Nou, ik ga rebranden, omdat ik mijn boek niet verkoop, dan zul je daar een bepaald budget voor opzij moeten zetten.

Petra: Goed, je hebt besloten: Ik ga rebranden. Maar waar begin je dan?

Hoe doe je de rebranding? Heb je daar tips in?

Maria: Je begint natuurlijk eerst te kijken van: Wat is er eigenlijk mis? Want je boeken verkopen niet, laten we daarvan uitgaan, dat je boeken niet verkopen. Dan heb je dus de vraag: waarom verkopen mijn boeken niet?

Dus dan moet je eerst gaan kijken van: Nou ja, waar kan dat van komen? Komt dat omdat mijn flaptekst slecht is? Komt dat omdat mijn boek slecht geschreven is? Komt dat omdat ik mijn marketing niet goed doe? Dat kan natuurlijk verschillende redenen zijn. Maar dat kan ook heel goed zijn dat het komt omdat je jasje, het jasje, niet goed is en dat je een nieuw jasje nodig hebt. Om het maar even zo te zeggen.

Dan kom je dus uit bij de cover en titel. En hoe kun je checken dat je cover niet goed is? Nou, wat je kunt doen, wat ik heb gedaan, laat ik het zo stellen, ik merkte dat mijn boeken niet goed verkochten en ik zat op een Facebookgroep voor andere detectiveschrijvers. Nee, was niet eens andere detectiveschrijvers, gewoon andere schrijvers, selfpubbers. En ik denk van: Ik ga gewoon voor de grap… En ik zag dat mensen dat wel eens deden, hun cover plaatsen, en zeggen: Geef hier eens feedback op. Wat denk je? En ik heb niet eens gezegd wat mijn genre was. Dit is mijn cover; wat denken jullie dat mijn genre is? En ik kreeg te horen, iedereen zei: kinderboeken.

Dus ik denk van: Ja, dat klopt dus niet, want dat zijn detectiveverhalen met moorden en alles. Het is wel cosy mystery, dus het is wel aan de softe kant, maar het zijn geen kinderboeken. Dus dan geeft mijn cover de verkeerde uitstraling. Dat is dan een hele grote reden dat mijn lezer mijn boeken niet koopt, omdat ze denken dat het een kinderboek is.

Petra: En dit is trouwens best wel een uitdagende actie die je voor jezelf hebt gedaan. Want je hebt je cover eigenlijk in de wereld gezet met het idee van: Ik zeg niet erbij wat het is. Ik wil gewoon weten; hoe komt het over? En de feedback die je dan krijgt, kan heel erg pijnlijk zijn. Jij vond je covers ook mooi toentertijd toen je ze hebt laten maken. Jij dacht: Het past goed bij het verhaal. En dan krijg je feedback terug; het zijn kinderboeken, ugh. Daar moet je tegen kunnen.

Maria: Dan moet je wel even een flinke hap chocola nemen.

Petra: Ja, en tegelijkertijd is dat wel precies wat je nodig hebt. Want als mensen niet die feedback aan jou kunnen geven, ga je ook nooit méér boeken verkopen. Je moet gewoon open staan voor die feedback en het ook zien als zijnde feedback. Het heeft niks met jou te maken of met jouw mening over de cover, want het zijn gewoon alsnog leuke covers. Maar het past gewoon niet bij het verhaal.

Maria: Precies. Ik denk dat je wel, sterk in je schoenen staan is misschien een te groot woord, maar je moet wel rekening mee houden dat als je dat soort feedback gaat vragen, dat je dan weet dat er ook… Dat je feedback krijgt. En dat je daar niet altijd blij mee hoeft te zijn.

Petra: Nee, en de feedback is ook niet altijd met zachte handen. Er zijn echt mensen die gewoon reageren: Stomme covers. Bijvoorbeeld. Daar heb je niet zoveel aan, want wat vind je dan stom? Maar wees daar gewoon voorbereid voor, maar je hebt dit wel nodig in je proces. Dit moet je gewoon doen.

Maria: Absoluut.

Petra: Dus. Cover doe je dus op deze manier.

Maria: Ja, heb ik gedaan. Wat je nog een tweede manier die je kunt doen als je denkt van: Oké, ik heb dus doorgekregen dat mijn cover niet helemaal goed is. Dan kun je… Wat ik dan heb gedaan is dat ik op Amazon ben gaan kijken om te kijken en hoe moeten die covers dan wel zijn in mijn genre.

Petra: Goeie.

Maria: En mijn sub-genre met name. Het is belangrijk, oké, blijkbaar past mijn cover niet bij het genre. Maar hoe zijn die covers dan wel? Hoe vind ik dat uit? Door gewoon in de bestsellerlijst te gaan kijken op Amazon wat op dit moment gebruikelijk is.

Petra: Ja, wat ook goed verkoopt inderdaad. Ja, want alles wat in die top tien staat van de bestsellerlijst, dat weet je, dat past binnen dit genre. En dat verkoopt gewoon heel goed. Ja, dus daarin kun je dan ook gelijk jouw cover ernaast zetten; past dit er bij?

Oh en hier komen we natuurlijk op een punt waar heel veel schrijvers soms last van hebben. Ja, maar ik wil niet dat mijn cover lijkt op andere covers.

Maria: Ja, ik wil dat mijn cover eruit springt.

Petra: Ik wil dat die eruit springt. Wat zou je tegen die mensen zeggen?

Maria: Als je cover niet lijkt op de andere covers, dan springt hij er wel uit maar op de verkeerde manier. Dan springt hij er juist uit op zo’n manier van: Oké, als een lezer er bij langs gaat. De zoekresultaten. Oké, deze cover springt er uit. Oh ja, maar hij past er niet bij. Dit is een kinderboek. Dus voorbij scrollen. Dus hij springt er uit, maar op de verkeerde manier. Dus je hebt er niks aan.

Petra: Mensen denken dan eigenlijk van: Het zit niet op de goeie plek. Het past hier niet.

Maria: Het past niet bij mij. Het is vast niet iets wat ik leuk ga vinden. Dus je moet zorgen, juist zorgen, dat je cover juíst lijkt op alle andere covers. En dat is zó tegenstrijdig, want iedereen wil dat zijn cover eruit springt. Maar dat moet juíst niet.

Petra: Ja, en het kan er wel uit springen. Dat zijn de nuances die je dan doet.

Maria: Wat ik heb ontdekt is dat mijn titels niet goed waren. En dat ontdekte ik dus doordat ik die re… resear… ugh… research ging doen.

Petra: Het is een moeilijk woord.

Maria: Het blijft een moeilijk woord… Research ging doen naar die covers, ontdekte ik dat van: Hè verrek, mijn titels passen eigenlijk ook niet binnen dat genre. Dus toen ben ik daar over na gaan denken en eigenlijk moet ik de titels ook aan gaan passen. Dus het wil niet zeggen dat mensen het altijd hoeven te doen, maar in mijn geval had ik zoiets van: Ik kan straks een hele mooie cover hebben die past bij het genre, maar als de titel nog niet bij het genre past dan is er nog steeds iets mis.

Petra: En wat was er opvallend in jouw titel wat er mistte bijvoorbeeld? Wat zag je bij andere titels?

Maria: In het cosy mystery genre, en het mystery genre in het algemeen, heb je vaak titels met een bepaald woord ‘Murder’ of ‘Dead’ of ‘Mystery’, weet ik veel. Één bepaald woord wat vaak terugkomt in de titel. En als je een serie hebt, komt datzelfde woord in iedere titel voor met een aantal andere woorden erbij.

Ik heb dus gekozen na veel brainstorming, onder andere met mijn schrijfcoach, heb ik gekozen voor het woord ‘Dead’. Dead in the Vegetable Plot, Dead Right, Dead After Hours.

Petra: Zodat je daar aan kan zien dat het een serie is, omdat dat woord elke keer terugkomt.
Had jij in je oorspronkelijke titels niet een terugkerend woord?

Maria: Nee. Don’t Feed the Rat!, Sewer Mayhem. Eh… Wat had ik nog meer? Ik weet het niet eens meer. Het werkte niet.

Petra: En qua illustraties leek het wel op elkaar, maar het was toch te afwijkend om…?

Maria: Te afwijkend, ja. Ik had een dier op de voorkant staan. Achteraf denk je van: Why? Waarom heb ik dat gedaan? Maar goed, dat is… je weet het niet. Je hebt daar niet bij stilgestaan. En dat geeft ook niks. Je mag fouten maken.

Petra: Ja, elke schrijver gaat dat proces door. Maar dat is ook één van de redenen waarom we deze aflevering wilden doen. Om schrijvers te helpen die fouten te voorkomen en het natuurlijk gelijk zo snel mogelijk goed te kunnen doen.

Maria: En ook te laten weten als je het fout hebt gedaan, is niet erg. Je kan gaan rebranden.

Petra: Precies. Rebranden is daar de oplossing voor.

Maria: Wat je als laatste nog kan doen – waar begin je met rebranden – is dat je kijkt naar als je eventueel negatieve reviews hebt gehad. Bijvoorbeeld 1-ster reviews, recensies die opbouwend waren, waar mensen kritiek hebben gegeven.

Dan kun je gaan kijken van: Oké, zit daar kritiek in dat je zegt van, oké, er zijn mensen die iedere keer terugkwamen op; de structuur zat niet goed in elkaar, of de cover was lelijk, of wat dan ook. Het kan zijn dat mensen daar soms wat daadwerkelijk iets in zeggen. Eigenlijk is het goed om daar toch eens goed over na te gaan denken van: Oké, heeft deze persoon gelijk?

Want bij het rebranden; je kunt het ook groter maken. Dat is waar ik mee bezig ben op dit moment. Ik heb tegelijkertijd ook gekeken, niet alleen naar de cover en de titel, maar ik kijk nu ook een beetje naar de binnenkant naar de tekst zelf. Ik denk: ik heb nu die kans om de re-branding en de herpublicatie goed te gaan doen. Dan ga ik ook aan de binnenkant, dus de tekst een klein beetje aanpassen hier en daar. Dus dat is ook nog een mogelijkheid die nog kan. Hoeft niet per sé, maar het kan wel. Dat is de conclusie waar ik toe gekomen ben.

Daar kun je achter komen door bijvoorbeeld de negatieve reviews eens goed onder ogen te krijgen. En als er alleen staat ‘slecht boek’… Ja, daar heb je niet zoveel aan. Maar sommige 1-ster recensies geven best wel wat kritiek en wat opbouwende kritiek en daar kun je best… Ja, je kunt balen van een 1-ster, maar je kunt er ook van leren.

Petra: Ja en sowieso als jij drie, vier of vijf sterren krijgt, wat op zich heel positief is, kan daar ook iets tussen staan waarbij je denkt: Hé. Stel dat iemand zegt van: Ja, het verhaal was fantastisch, maar ik vond die cover zo niet passen. Dan weet je ook gelijk: Oh, dan moet ik daar even naar kijken.

En waar je ook rekening mee moet houden is; zodra je gaat rebranden, heb je dus een nieuw ISBN-nummer nodig.

Maria: Já!

Petra: Dat is een hele belangrijke en daarin wil je ook gelijk de keuze maken. Als jij al bijvoorbeeld via Amazon of via Pumbo een ISBN hebt gekozen van dat platform, kies er dan nu voor om een eigen ISBN te nemen. Die zul je dus moeten aanschaffen, maar dan is het wel écht jouw eigen ding. Dat is het voordeel met rebranden; je kan eigenlijk weer opnieuw beginnen.

Maria: Je kan eigenlijk opnieuw beginnen. Ja precies. Want het is sowieso als je je titel aanpast of als je de cover aanpast, moet je altijd een nieuwe ISBN gebruiken.

Petra: Ja, en als je je verhaal voor een X-percentage aanpast volgens mij ook.

Maria: Tien procent.

Petra: Precies, dus dan kun je als je al zegt: Ik ga een nieuwe cover doen. Ga dan alles in één keer gewoon goed doen en neem alles flink onder de loep; wat wil ik nog meer aanpassen?

Oké, dan heb je dus besloten: Ik ga rebranden en ik weet waar ik ga beginnen. Ik ga mijn cover doen of ik ga… Nou, je weet waar je mee wil beginnen. En dan?

Hoe ga je mensen vinden die je kunnen helpen?

Want er zijn genoeg mensen die zeggen: Ik doe het allemaal alleen. Maar er is een grote reden waarom je dat eigenlijk niet wilt doen, hè?

Maria: Nee precies. Eigenlijk wil je sowieso niet dingen alleen doen want als selfpubber, als indie, ben je altijd onderdeel van een… Je bent niet onderdeel van een team, maar je wilt een team om je heen verzamelen die jou meehelpen om jouw boek het beste te maken die je kunt maken. Hetzelfde wat een uitgever, een traditionele uitgever, doet. Die heeft ook een heel team van mensen. Dus dat is hetzelfde.

Dus je wilt zorgen dat je, als je de cover gaat veranderen, dat je een goede designer in de arm neemt. Dat is sowieso heel erg belangrijk.

Wat ik al zei, er zijn designers… Je moet zorgen dat je een designer hebt, laat ik het zo zeggen, die weet wat er speelt. Die weet wat er gaande is in een bepaald genre. Die weet hoe je een cover moet maken voor een klein formaat op een webwinkel.
Want er zijn designers die eigenlijk daar geen kaas van gegeten hebben. Dan moet je niet met die persoon in zee gaan, want dat is een beetje hetzelfde probleem. Je moet niet van de regen in de drup.

Petra: Nee, en je hebt ook designers die heel goed zijn in het maken van illustraties bijvoorbeeld, maar niet weten hoe een boekkaft eruit ziet en wat daar voor nodig is. En inderdaad dat het postzegelformaat zo belangrijk is. Dat daar alles duidelijk zichtbaar op moet zijn, want daar scroll je immers langs als lezer.

Maria: Precies.

Petra: Dus neem hierin ook niet aan wat zo iemand tegen je zegt: Oh ja dat kan ik wel. Nee, ga ook op zoek naar bewijzen. Ga kijken naar hun portfolio; wat voor type covers hebben ze? Zijn het hele duidelijke genres die eruit springen? En vraag ervaringen van andere schrijvers.

Maria: En ga ook kijken als er bijvoorbeeld een schrijver… Je zit bijvoorbeeld op een Facebookgroep en je vraagt: Weten jullie een goede designer? Als iemand iets zegt een bepaalde designer, ga deze persoon opzoeken en ga ook de covers bekijken, de boeken bekijken van die schrijver, zodat je alvast een soort van nou ja…

Aan de andere kant… je kunt een portfolio bekijken van de designer, maar je kunt ook kijken welke de schrijver heeft uitgegeven. Boeken die de schrijver heeft uitgegeven. Dus je kan van twee kanten… Research is belangrijk, zeker als je er mee begint.

Ik heb, denk ik, voordat ik besloot mijn covers te veranderen, heb ik met mijn schrijfcoach, hebben we echt gewoon, ik wil niet zeggen dagen, maar uren en uren op Facebook… niet op Facebook, op Amazon rondgehangen om te kijken van: Wat past dan wel? Wat vind ik mooi, wat vind ik niet mooi? En ik had in het begin heel erg zoiets van… Wat zij vond… Zij kwam erachter van: Ja, maar cosy mystery heeft dit, dit en dit, maar ik had zoiets van: Dat vind ik niet mooi.

Ze zegt: Maar ja, dat geeft niet want dit gaat om de lezer. De lezer moet het mooi vinden. En dat heeft heel lang geduurd bij mij, voordat dat kwartje viel. Dat ik het niet per se mooi hoef te vinden. En dat is heel lastig. Want tuurlijk wil je je eigen boek mooi vinden en uiteindelijk ben ik die covers gaan doen en vind ik ze hartstikke mooi. Het is gewoon… Het had bij mij even tijd nodig om ze wel mooi te gaan vinden. Want ik was er zo aan gewend dat ik de covers had die ik had. En ze waren zo totaal anders. Maar nu vind ik ze prachtig, dus het is ook iets wat even moet landen denk ik.

Petra: En ik denk ook dat je als je ‘m insteekt vanuit de lezer. Ja, je kan als lezer zijnde een boek kopen op basis van de kaft. Als je denkt: Oh, de kaft is zo mooi, ik koop ‘m. Dat kan. Maar uiteindelijk is het verhaal wel hetgene waardoor je zou besluiten of je nog een boek wil kopen van zo iemand. Dan kun je nog zo’n prachtige kaft hebben, als het verhaal niet matcht met de verwachting die zo’n cover schept, ja dan gaat zo’n lezer ook niet naar een volgend boek.

En wil je wel een specifieke cover hebben, dan kun je altijd zeggen, ik maak één specifiek en alleen voor mij met die mooie kaft die ik mooi vind. Prima. Maar voor de verkoop… Wil je echt goed verkopen, dan moet het gewoon passen binnen die markt.

Maria: Binnen die markt. Zodat je lezer krijgt wat die verwacht. En waar die naar zoekt.

Petra: Dat die herkenbaar wordt.

Nou mooi, hebben we nog tijd voor een afsluiting? Een conclusie; wat zouden we daarin kunnen aangeven?

Maria: Ja, ik denk vooral: Neem vooral de tijd. Kijk, rebranden hoeft niet: Ik ga vandaag besluiten nieuwe covers en volgende week ga ik het opnieuw uitgeven. Neem vooral de tijd daarvoor want zoals ik het zie en voor mijn eigen re-branding; dit ga ik één keer doen. Ik wil dit niet nog weer een keer doen. Ja, misschien over vijf of tien jaar als die covers oud zijn, maar dan is dat een soort andere re-branding. Maar de uitgebreide re-branding die ik nu doe, daar wil ik mijn tijd voor nemen. De boeken die ik nu heb, zijn gewoon te koop. Ik verkoop er niet veel, heel soms verkoop ik eens een keer eentje, maar ze staan gewoon overal te koop en dat is prima. Weet je, ik hoef daar op dit moment niet van te leven dus dat scheelt.

Neem je tijd. Het hoeft niet a-la-minute, nu meteen. Ga kijken wat je wilt, ga ook zorgen dat je als je besluit van: Ik wil een nieuwe cover, ik wil nieuwe ISBN’s, ik wil het allemaal zelf gaan bekostigen. Ja, misschien moet je wel gaan sparen. Dat kan. Om te gaan investeren, moet je misschien… Misschien heb je geen budget. Denk er wat langer over na.

Petra: Dat is dus één van de dingen die ik echt wil benadrukken. Er zijn genoeg schrijvers die een boek uitgeven en die bijvoorbeeld geen geld uitgeven voor een goede cover, want: Ja, ik heb het krap, ik heb er geen budget voor enzovoorts. Als je kiest voor re-branding, is dat geen excuus. Je kan namelijk je tijd nemen om te gaan rebranden en het hoeft niet binnen nu en een jaar. Die eerste indruk heb je al gemaakt. Nou, prima. Dan kun je zeggen: Oké, dat is geen goede indruk geweest, maakt niet uit. Je hebt de mogelijkheid een nieuwe eerste indruk te maken. Doe dat dan ook gelijk goed. Zorg dat je het juiste budget hebt, zorg dat je in de juiste mensen hebt geïnvesteerd.

Maria: Ja absoluut. En wat ik al zei eerder, er is niets mis dat je het de eerste keer fout hebt gedaan. Ga niet jezelf voor je hoofd slaan en zeggen van: Had ik het maar nooit zo… Zo is het gewoon. En dat geeft ook niks. Het schrijven en het uitgeven van boeken is een leerproces. Daar gaat jaren overheen voordat je dat goed kunt en je zult altijd blijven leren. Zo werkt het nou eenmaal. Daar is niks mis mee.

Petra: Nee. En dat is ook het hele punt. Mensen houden zich zo vast aan die eerste indruk van: Ja, dit boek is geflopt. Ja, misschien wel, maar je kunt er toch van leren? Je kunt toch een nieuw boek uitgeven op de juiste manier met de dingen die je hebt geleerd en kijken wat dat dan oplevert. Je moet niet opgeven na één boek, omdat één boek niet goed verkoopt. Het is geen reden om te zeggen: Nou, klaarblijkelijk is het niet voor mij weggelegd.

Maria: Zeker niet. Want vooral meerdere boeken verkopen ook weer dat eerdere boek dus hoe meer boeken je hebt, hoe meer je verkoopt. Is ook nog weer een feit, dus dat is helemaal waar.

Petra: En ik denk ook dat heel veel schrijvers deze eerste fouten maken hoor, dus ik denk dat als jij in een schrijversgroep dit zou vragen van: Oh, wat is je ervaring met je eerste cover? Dat waarschijnlijk 90 procent zal zeggen: Nou die is behoorlijk geflopt. En dan weet je ook; ah, klaarblijkelijk ben ik niet de enige daarin.

Maria: Precies, je zult zeker niet de enige zijn en je bent in goed gezelschap want wij doen het ook allebei.

Petra: Precies en wij leren er van en dat is ook het hele punt. Wij zijn er ook gewoon open over, omdat dit gewoon zo’n veelgemaakte fout is en mensen zijn gauw geneigd dat weg te stoppen van: Ja, oh God, ik moet het eigenlijk niet naar buiten brengen want dan lezers zullen wel denken, dat is dus een amateur. Ja, zo begin je. Je begint altijd als amateur. Maar je kan jezelf professioneel gaan ontwikkelen. Dus mijn advies zou ook zijn deel ook zeker je proces gewoon online met andere schrijvers, met je lezers, in je blog. Wees daar gewoon open en eerlijk over. Deel wat je wilt delen uiteraard, maar ga het niet wegdoen als zijnde; niemand anders maakt die fout; ik ben stom geweest. Dat is het gewoon niet.

Maria: Nee en ik denk dat het juist interessant kan zijn voor andere schrijvers om je proces wel te gaan delen, want dan kunnen andere mensen ook weer van leren.

Petra: Precies, dat hebben wij bij deze ook even gedaan.

Hebben wij alles verteld wat we wilden doen?

Maria: Volgens mij wel ja.

Petra: Nou succes jongens, met de re-branding en we zijn heel benieuwd naar de nieuwe kaften en de nieuwe boeken.

Maria: Precies.

Petra: Dankjewel voor het gesprek.

Maria: Graag gedaan.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*