#39 – Wát zeg je nu?! Ik heb een schrijfbedrijf?

Schrijfbedrijf. Dat klinkt heel officieel, maar zelfs als je alleen een zakcentje wilt verdienen met de verkoop van je boeken heb al je een schrijfbedrijf. Je kunt het zo groot of klein maken als je wilt, maar een KvK-nummer is niet nodig. Wat voor soorten schrijfbedrijven zijn er allemaal en wat als ik alleen een hobbyschrijver ben?

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Wat is een schrijfbedrijf?
  • Vijf verschillende soorten schrijfbedrijven
  • Ook zonder KvK heb je een schrijfbedrijf
  • Kun je een schrijfbedrijf groter of kleiner maken?
  • Onze plannen voor de Schrijven & Uitgeven Podcast

Wil je in contact komen met andere schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Petra: Goedemorgen, Maria.

Maria: Goedemorgen, Petra.

Petra: We hebben het al eens eerder gehad over het hebben van een schrijfbedrijf.

Maria: Ja, volgens mij ook.

Petra: Maar we krijgen daar best wel veel – als we kijken op social media en dergelijke – best wel veel opmerkingen over, he? Wat houdt dat nou precies in, schrijfbedrijf? Het zegt eigenlijk al iets. Maar we gaan in deze aflevering dus daarover praten, en we tackelen wat vooroordelen die mensen erover hebben en we geven voorbeelden van ons eigen proces. Want ja, schrijfbedrijf hebben wij natuurlijk ook mee te maken.

Maria: Ja, zeker.

Petra: Dus laten we beginnen met de eerste vraag.

Wat is de definitie van schrijfbedrijf?

Maria: Een schrijfbedrijf; dat kan heel klein zijn en dat kan heel groot zijn. En dat zegt natuurlijk nog heel weinig. Maar de Alliance of Independent Authors die heeft het een keer heel goed opgeschreven en uitgewerkt, zeg maar, wat de verschillen kunnen zijn. En die wil ik even opnoemen. Zijn dus vijf soorten schrijfbedrijven eigenlijk die je kunt hebben.

De eerste is dat je dus exclusief kunt zijn op Amazon. Dus dat je in Kindle Select zit, KDP Select zit en dan alleen je boeken mag verkopen op Amazon. Dat zullen Nederlanders niet zo snel doen, want die willen ook graag op Bol.com, dat soort dingen, dus. Maar heel veel Engelstaligen, mensen die in het Engels schrijven, die kiezen daar wel voor. Dus dat is het exclusieve model.

Dan heb je het wide model. Wide als in overal, op zoveel mogelijk… wijd… zoveel mogelijk plekken je boek verkopen. Heel veel Nederlanders en Belgen zullen daar inzitten, want je wil én op Amazon én op Bol én in de boekwinkel, overal liggen.

Dan heb je het hybride model. Dat zijn schrijvers die zelf hun boeken uitgeven, maar tegelijkertijd ook nog een contract hebben bij een traditionele uitgever. Al dan niet dat ze bijvoorbeeld alleen het papieren boeken uitgeven via een traditionele uitgever. Of gewoon één boek zelf uitgeven en een ander boek bij een traditioneel uitgever. Ze zijn hybride uitgever.

Dan heb je nog het uitgever model. Dat zijn schrijvers die zelf hun eigen boeken uitgeven, maar vervolgens ook boeken van anderen uitgeven. Dus die hebben eigenlijk een klein soort van uitgeverijtje zeg maar. Nou ja, als selfpubber heb je sowieso een uitgeverij, maar die doen ook boeken van andere mensen erbij.

En het laatste model. Dat heet de creator economy. In het Nederlands is dat dus de makers. Je hoort vaak van ‘de makers’. De makers-economie. De makers is een soort van nieuw woord wat komt… Dat zijn zelfstandige mensen, kunstenaars, schrijvers, die dus kunnen leven van datgene wat zij creëren. Vandaar dus de creator economy. Die leven van de content die zij dus maken. De content is dus een boek schrijven, vaak zitten ze dus ook in het wide model, dat ze dat überhaupt al hebben. Ze hebben hun eigen boeken, maar ze doen er nog dingen naast. Dus betaalde content, zoals.. Bijvoorbeeld, ze maken een video die ze betaald ergens opzetten. Of ze hebben een Patreon account waar mensen dus hun geld kunnen geven voor, nou ja, extra’s. Dat soort dingen.

Petra: Dus echt exclusieve content eigenlijk.

Maria: Exclusieve content voor de creator economy. En wat ze ook vaak doen, dat kunnen andere mensen ook wel een beetje doen, maar specifiek voor het creator economy model is, is dat je ook direct dingen verkoopt aan de lezer. Dus via je eigen website boeken verkopen aan de lezer.

Petra: Dus een schrijfbedrijf is dus eigenlijk gewoon je boeken verkopen op verschillende soorten manieren. Die vijf verschillende modellen die je nu net hebt uitgelegd. En dan heb je dus eigenlijk al een schrijfbedrijf, als je een van deze routes neemt.

Maria: Ja.

Petra: Dat is de definitie in ieder geval van ALLi.

Maria: Van ALLi. Ja, klopt.

Petra: En hoe zit dat dan met bijvoorbeeld als je redactiewerkzaamheden doet, of je helpt mensen met het schrijven van hun boek, dus een soort coaching. Waar valt dat onder?

Maria: Dat is los van het hele verhaal. Van de verschillende modellen, want ieder model kan dat hebben. Dus je kunt bijvoorbeeld exclusief zijn op Amazon, maar daar kun je bijvoorbeeld ook redacteur bij zijn.

Petra: Aha.

Maria: Je kunt wide zijn, je kunt de creator economy hebben, dus dat je betaalde content en alles erbij doet, maar ook dan bijvoorbeeld coaching gaan geven. Dus dat is een extra. Dat je bijvoorbeeld spreker kunt zijn bij events, daar kun je geld voor krijgen. Coaching, redacteur, schrijfcoach, affiliate inkomen. Dat valt allemaal, dat kan bij ieder model. Dus dat is eigenlijk staat dat ernaast.

Petra: Want schrijfbedrijf geeft natuurlijk qua woord geeft het al aan dat je er inkomsten uit kunt halen. Dus deze vijf modellen die je hebt aangegeven, het redactiewerk, alle diensten die je ernaast doet kunnen op elk model kunnen ze toegevoegd worden.

Maria: Precies. Dus dat is eigenlijk wat je als schrijfbedrijf kunt hebben. Het kan dus heel klein zijn, je kunt gewoon je boeken op Bol.com zetten en dat is het. Of je kun het heel groot maken en zeggen van: Nou, ik ga en coaching doen en alles en ik heb een eigen website waar ik boeken verkoop. En dan ben je eigenlijk al bezig met de creator economy. Dus het is alles wat er tussenin zit. Er zijn gewoon heel veel verschillen.

Petra: Ja, precies. Oké. Dat is wel handig dat we nu die modellen even uitleggen.

Maria: Ja. Ik vroeg me dus af, waar denk jij dat jij zit bij deze modellen?

Petra: Even denken. We hebben dus inderdaad of alleen via Amazon, dus KDP Select. Of wide, dus dan heb je het op alle platformen. Of hybride, dus dat betekent traditioneel én zelf uitgeven. Uitgeversmodel, wat jij zei was dus inderdaad dat jij je eigen boeken uitgeeft, maar ook de boeken van andere mensen. En dan die creator economy was dus inderdaad, je boeken uitgeven, maar ook daarnaast betaalde content aanbieden, exclusief bijvoorbeeld via Patreon.

Maria: Ja.

Petra: Dan zit ik in nummer 2, wide. Ik bied mijn boeken op zoveel mogelijk platforms aan. Waarbij ik wel gelijk wil zeggen dat ik wel richting 5 wil. Ik wil wel meerdere dingen doen. Ik ben sinds 2016 heb ik mijzelf in de markt gezet als schrijfcoach, dus dat doe ik ernaast. Ik doe redactionele werkzaamheden. Dus ik heb in die zin, al veel meer dan alleen het wide stukje.

Maria: Precies, want jij hebt dan ook al die dingen die je overal kunt toevoegen, heb je al een aantal dingen toegevoegd.

Petra: Klopt. Dus ik zou zeggen, nu nog in 2, maar met doel uiteindelijk naar 5. En jij?

Maria: Hetzelfde, denk ik wel. Ik geef mijn boeken wide uit. Ik schrijf in het Engels voornamelijk, maar ik heb gekozen voor dat ik op zoveel mogelijk plekken te koop wil staan. En ik doe coaching erbij voor selfpubbers. Dus dat is eigenlijk het extraatje. En ik wil ook naar de creator economy toe. Ik heb zelfs al een Patreon page opgezet. Ik heb er alleen nog geen reclame voor gemaakt. Dus ik heb nog geen patrons gekregen.

Petra: Dat staat nog in de kinderschoenen.

Maria: Dat staat nog in de kinderschoenen. Maar het staat klaar, zeg maar. Betaalde content, dat zijn toch dingen waar ik naar toe aan het werken ben. Zeker met de re-branding van mijn fictie serie, die wil ik eigenlijk Shopify, direct een Shopify store voor gaan opzetten daarvoor. En dat valt dus echt onder de creator economy. Maar ik hoop dat dat gaat lukken voor eind volgend jaar. Althans, eind 2023, laat ik het zo stellen.

Petra: Dat is de richting waar je heen wilt.

Maria: Dat is de richting waar ik in wil.

Petra: En daarbij hebben we natuurlijk ook, we zijn samen het Schrijven & Uitgeven brand zijn we begonnen. We hebben de podcast opgezet, we hebben onze website opgezet. En dat is eigenlijk ook allemaal met als doel om richting 5 te gaan he? Dat creator model.

Maar dan is het wel grappig, he? Want dan hebben we het over een schrijfbedrijf en er zijn genoeg schrijvers die zichzelf… Die denken: Ik heb geen bedrijf. Ik ben een hobby schrijver. Terwijl, zoals we het nu net hebben uitgelegd, elke schrijver die een boek publiceert eigenlijk dus een schrijfbedrijf heeft.

Maria: Ja.

Petra: Waarom, denk jij, verzetten mensen zich zo tegen het idee van het hebben van een schrijfbedrijf?

Maria: Ik denk dat ze dan meteen gaan denken van: Ik moet fulltime, ik moet ervan kunnen leven, dat soort dingen. Dat je je in moet schrijven bij de Kamer van Koophandel, btw-aangifte gaan doen. Ik denk dat ze het te groot maken.

Petra: Heel veel gedoe in ieder geval.

Maria: Heel veel gedoe erbij. Misschien andere mensen inhuren, echt een bedrijf. Terwijl dat niet hoeft, want dat kan ook heel klein zijn. Maar wat ik wel denk is dat je… want dan zou je kunnen zeggen van: Oké, als ik dat allemaal niet wil, dan ben ik gewoon een hobby schrijver, dan heb ik geen schrijfbedrijf. Maar, zoals ik het zie in elk geval is, op het moment dat jij je boek verkoopt op Bol.com en je lezer betaalt voor jouw boek, dan heb je een zekere professionaliteit nodig. En dan ben je eigenlijk, op het moment dat je een boek verkoopt op Bol.com en lezers daarvoor betalen, heb je eigenlijk een schrijfbedrijf. Ook al zie je het als hobby.

Petra: Ja, en daarbij komt ook, je wilt als schrijver toch ook een goed product naar buiten brengen?

Maria: Ja, sowieso.

Petra: Het is toch ook een onderdeel van jou en je wil dat mensen meer boeken dan één gaan kopen. Als jouw eerste boek al een hele slechte indruk afgeeft… Dus het is ook een kwestie van je eigen ego daarin meenemen, van: Ja, ik wil ook een goed boek naar buiten brengen. En sowieso het hele idee hebben van een schrijfbedrijf, inderdaad… Ik heb altijd zoiets van: Op het moment dat jij een boek uitgeeft, je wil dat er een redacteur naar kijkt, je wil een boekcoverdesigner hebben die de boekkaft ontwikkelt. Dan heb je dus al twee mensen in dienst.

Maria: In feite wel.

Petra: Voor kort. Dus dan ben je eigenlijk al een bedrijf. Als jij echt iemand bent die zegt: Mijn eerste versie schrijf ik en dat gaat gelijk online en ik ga er geld voor vragen. Dan zit je al niet in het straatje waarin wij vinden dat een selfpubber zou moeten zitten.

Maria: Klopt.

Petra: Maar dat soort mensen heb je ook. Daar kun je ook niet… Ja…

Maria: Als jij je boek gaat verkopen op Bol.com en je vraagt er geld voor en je zorgt dat je een redacteur hebt, dat je een coverdesigner in de arm hebt genomen. Jij blijft wel de creative directeur.

Petra: Ja, je bent de CEO.

Maria: Je bent de CEO. Dus dan heb je eigenlijk al een schrijfbedrijf. Ook al sta je niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Petra: En dat hoef je ook niet.

Maria: Dat hoeft ook niet.

Petra: Ook als je boeken op een gegeven moment goed verkopen. Je hoeft helemaal geen KvK-nummer te hebben. Dus dat hele idee met de belastingaangifte, de btw-aangifte, dat kun je heel klein maken.

Maria: Dat kun je heel klein maken.

Petra: Nou, dan hebben we dat in ieder geval heel duidelijk volgens mij.

Maria: Ja, volgens mij ook.

Petra: Laten we eens even teruggaan naar die vijf modellen die je net uitlegt.

Als je dan nu een keuze hebt gemaakt. Nou, volgens mij ben ik nummer 2, wide. Denk je dat je daar altijd in moet blijven zitten? Is dat dan gewoon het pad en dan voeg je eventueel dingen toe? Wat is jouw idee daarachter?

Maria: Nee, dat hoeft niet. Het is niet zo dat je zegt van: Oké, ik heb iets gekozen en daar moet ik altijd in blijven zitten. Je kunt altijd dingen veranderen. Je kunt altijd dingen toevoegen. Je kunt dingen weer weghalen. Als je zegt van: Nou, ik heb gekozen om er redacteur bij te zijn, maar ik vind het toch helemaal niks. Dan kun je dat gewoon stoppen. Ik bedoel, waarom zou je dat niet doen? Waarom zou je dingen gaan doen waar je niet blij van wordt?

Petra: Ja, en heel vaak kun je ook niet vooraf voorspellen of je iets leuk vindt of niet. Iemand kan heel erg goed zijn in de d’s en t’s weghalen, maar als je bij wijze van, ik zeg maar wat, 10 uur per week bezig bent met redactionele werkzaamheden en je denkt: Jeetje, ik vind dit wel heel erg vermoeiend. Ja, dan is het gewoon jouw pad niet.

Maria: Precies.

Petra: En dan kun je dat gewoon weer stopzetten.

Maria: Dat is het handige. Dus het is altijd in beweging, schrijfbedrijf. Je kunt klein beginnen, of je kunt heel groots beginnen, of je kunt het later uitbouwen.

Er zijn veranderingen, er zijn ook veranderingen in de manieren van uitgeven. De dingen die erbij komen. NFT’s, ik noem maar wat. Dat je via blockchain dus een boek kunt gaan uitgeven. Dat zijn dingen die er allemaal bijkomen, die vijf, of drie… twee jaar geleden, bestonden die nog niet. Nu wel.

Dus het is belangrijk om dingen bij te blijven leren.

Hou in de gaten: Wat kan ik toe gaan voegen aan mijn schrijfbedrijf? Wat vind ik leuk? Wat vind ik niet leuk? Is dit iets voor mij? Kan ik hier geld mee gaan verdienen? Of niet, of… Wil ik dat wel? Weet je wel, dat. Dus het is altijd in beweging. Je schrijfbedrijf hoeft niet vast te zitten, het kan heel klein beginnen, met alleen een boek verkopen op Bol.com en daarmee klaar zijn. En vervolgens vijf jaar later kan je in de creator economy kun je multiple streams of income hebben, dat je overal wat geld vandaan haalt en zegt van: Oké, ik ga mijn reguliere baan opzeggen.

Petra: Maar dat hoeft niet je einddoel te zijn.

Maria: Nee, dat hoeft ook niet.

Petra: Nee, en ik denk dat… Onze podcast is daar eigenlijk wel een heel goed voorbeeld van, hé? Wij zijn, ik denk zo’n anderhalf jaar geleden zijn we begonnen. Hebben nu twee afleveringen per maand over een specifiek onderwerp. Maar daarin hebben wij ook ideeën gehad van: Nou, we gaan het toch ietsjes omgooien. We gaan even een andere richting uitproberen. Wil je daar wat over vertellen? Zullen we daar een doekje…

Maria: Tipje van de sluier oplichten? Dat lijkt me wel goed.

Petra: Ja, toch?

Maria: We hebben het er inderdaad over gehad en we hebben gezegd van… Wat we willen doen is dat we ook andere experts gaan aantrekken. Want wij weten heel veel, maar we weten niet alles. En we hebben Mark Leslie Lefebvre vorig jaar geïnterviewd.

Petra: Van Draft2Digital.

Maria: Van Draft2Digital. En dan krijg je weer een hele andere input krijg je daarvan. En er zijn genoeg Nederlandstalige schrijvers, redacteuren, wie er dan ook maar zijn, die heel veel dingen te zeggen hebben en die heel veel kennis hebben, die ons daar meer over kunnen vertellen, wat wij niet hebben.

Petra: En dan een voorbeeld daarvan is als je kijkt naar onze aflevering over genres. Jij hebt een heel duidelijk genre waarin jij schrijft, mystery, cosy mystery. Ik schrijf in Fantasy en Romance nog een beetje, maar er zijn zoveel andere genres. Dus daarin ook kunnen we experts aantrekken die daarin wat meer kunnen vertellen, zodat we een groter publiek, zodat we nog meer waarde kunnen aanbieden. Dat is ook helemaal de insteek van onze Schrijven & Uitgeven natuurlijk, dat we die waarde willen bieden aan eigenlijk alle schrijvers.

Maria: Precies. En het idee is een beetje, wat we gaan doen. We willen waarde gaan bieden, dus ook met andere mensen. Dus meer experts aantrekken. En zelfs extra content gaan aanbieden. Dus in plaats van 2x in de maand een aflevering doen, meerdere keren in de maand een aflevering gaan doen, maar wel op een speciale manier.

Het idee is een beetje, wat we hebben bedacht, en dit is ook nog een proef. We gaan even kijken of het bevalt. Dat we 1x in de maand een lange aflevering doen, zoals degene waar je nu naar zit te luisteren. En we gaan tijdens die aflevering, die is dan altijd op de 1e dinsdag van de maand, gaan we of zelf een onderwerp doen, of we gaan een expert aantrekken dat we gaan interviewen.

Dus we gaan even kijken hoe dat zich gaat uitwerken. En daarnaast gaan we door de rest van de maand heen, dat heet short-form podcasts doen. Dus dat zijn hele korte stukjes, van niet meer als 5 minuten, waarin of een nieuwsbericht even nader wordt uitgelegd, of een vraag van een luisteraar die we dan ter plekke beantwoorden rn dat het alleen over die vraag gaat. Dus kleine podcast afleveringetjes, mini-afleveringetjes van 5 minuten, hooguit 5 minuten waarin je meteen, je stelt een vraag, je krijgt een antwoord. En dat misschien, zeker meerdere keren per maand. Dus dat is dan ter vervanging van die 2e lange aflevering, die dan vervalt.

Petra: Ja, en dan even ter volledigheid. Dat betekent dus als mensen vragen willen stellen en ze luisteren naar deze podcast of naar een andere podcast en ze denken: Ja, ik wil daar nu een vraag over stellen. Dan kan dat via onze Schrijven & Uitgeven website. Dus wij verzamelen dat gewoon, welke vragen er allemaal zijn en we gaan die zo snel mogelijk beantwoorden in die kleine mini-afleveringetjes. Dat is al een hele mooie toegevoegde waarde, dacht ik zo.

Maria: Ja, precies. En ik heb zelf al… Dat is een van die dingen die ik altijd heel leuk vind, is om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de uitgeefwereld, zowel nationaal als internationaal. En heel vaak heb ik van: Dat zou ik eigenlijk aan de selfpubbers in Nederland moeten vertellen. En ik denk van: Weet je, misschien is het leuk om dit nieuwsbericht in een podcastvorm te gaan doen. Dus dat is een beetje het plan. En we zullen zien hoe het uitpakt.

Petra: En dit is dus precies waar we het net over hadden. Je gaat dingen uitproberen. Je gaat kijken of het wel of niet aanslaat bij, in dit geval de luisteraars. En als het niet aanslaat, nou, dan gaan we een andere richting kiezen. Maar het idee in elk geval is constant waarde te blijven bieden. En helpen mensen een weg te vinden in de jungle die schrijven en uitgeven is eigenlijk.

Maria: Ja, absoluut.

Volgens mij… Is het duidelijk wat een schrijfbedrijf is?

Petra: Volgens mij wel.

Maria: Ja, volgens mij ook wel.

Petra: En anders horen we daar vanzelf vragen over.

Kunnen we dit nog een beetje samenvatten in een… iets?

Petra: Wat ik er in ieder geval uit heb gehaald is dat hierin heel belangrijk is te ontdekken wat voor jezelf heel belangrijk is. Waar je zelf energie van krijgt. Wat je zelf leuk vindt en daarop gebaseerd het pad gaan bewandelen waar je naartoe wilt. Dat je niet naar een heel groot einddoel hoeft te gaan. Je kan als je op dit moment je boeken op je website aanbiedt en dat is het, en daar ben je tevreden en gelukkig mee: Helemaal oké. Moet je dat gewoon lekker blijven doen. Maar als er iets kriebelt en je denkt: ik wil toch kijken wat eventueel meer haalbaar is. Zet dan die babystapjes. Ga dan gewoon kijken: Oké, ik ga dit gewoon eens uitproberen. Wat komt er allemaal bij kijken? Trek mensen aan die je kunnen helpen. Want een schrijfbedrijf is ook een kwestie van samenwerken met andere mensen. En zie waar je interesses en energie ligt. Ook als je nu heel blij van iets wordt, maar volgend jaar is dat minder. Pas het dan gewoon aan.

Maria: Precies.

Petra: Net als wij doen met onze uitgeef… Het pad wat wij nu aan het bewandelen zijn. Het belangrijkste is dat je zelf gewoon de regie in handen neemt en houdt.

Maria: Dat vind ik een supermooie conclusie.

Petra: Hartstikke goed.

Maria: Dank je wel weer voor dit interessante gesprek.

Petra: Dank je wel.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*