Een boek uitgeven kost geld. Dat weten we allemaal. Maar hoeveel je kwijt bent wordt vaak niet heel duidelijk antwoord op gegeven. Daarom zetten we tot de cent nauwkeurig de essentiële kosten op een rij die jij als auteur aan je boek wilt besteden. Zo kun je het beste boek publiceren veel gaan verkopen.
Luister hier via de podcast player, of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.
Hoogtepunten
- Kosten van het inhuren van redacteurs, vormgevers en designers
- Papieren proefexemplaren kosten geld
- Kosten van ISBN’s en het verschil tussen Nederland en België
- Wat kost het om in de bibliotheek te komen?
- Welke kosten wil je vermijden?
- Vraag hulp van andere selfpubbers
Via de volgende links vind je meer informatie over de onderwerpen waar we het in deze podcastaflevering over hebben:
- Aflevering #2 – Hoeveel geld moet ik investeren in mijn boek?
- Aflevering #5 – Valkuilen bij het zoeken naar een uitgever
- Aflevering #9 – Hoe blijf ik baas over mijn verhaal?
- Aflevering #16 – Hoe krijg ik de juiste feedback op mijn verhaal?
- Aflevering #25 – 10 tips voor het maken van een perfecte cover
- Aflevering #27 – Hoe krijg ik recensies voor mijn boek?
Wil je in contact komen met andere schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.
***
Volledig uitgetypte versie van de aflevering
Maria: Goedemorgen, Petra.
Petra: Goedemorgen, Maria.
Maria: Wij zitten wee bij elkaar en we gaan het vandaag hebben over geld.
Petra: Geld, ja.
Maria: Dat is altijd een interessant onderwerp voor Nederlanders, en Belgen denk ik ook. Want de vraag die wij vaak krijgen is: Hoeveel kost het eigenlijk om je boek uit te geven, en dat gaan we vandaag eens even tot op het dubbeltje ontleden.
Petra: We gaan in ieder geval de noodzakelijke kosten wat elk boek nodig heeft om echt als de kwalitatief goed boek naar buiten te komen, die gaan we in deze aflevering helemaal bespreken.
Maria: Hartstikke goed.
Met welke soort kosten heb je rekening te houden als je zelf je boek wilt gaan uitgeven?
Petra: Hangt er een beetje vanaf waar je zit in het proces. Als je namelijk net begint met schrijven kun je denken aan een schrijfcoach, die je kan helpen met het opzetten van je boek. Dus het plot, de structuur en het letterlijke schrijven. Dus als jij het gevoel hebt: Ja, dat heb ik nodig, dan is een schrijfcoach de eerste kostenpost. Maar ook als je eenmaal gaat uitgeven, kun je mensen daarvoor inhuren. Dus denk aan iemand die je boek gaat formatteren naar een ebook. Of iemand die je gaat helpen bij het opzetten van een marketingplan.
Dus qua kosten kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Dat is eigenlijk de basis van heel veel dingen. Waar ik in ieder geval in deze aflevering heel erg op wil hameren zijn die essentiële kosten. Echt die kosten die je eigenlijk zou móeten maken, wil je een kwalitatief goed boek naar buiten brengen. En dan maakt het niet uit of het je eerste of je 20e boek is.
Als ik dan kijk naar de essentiële kosten, dan heb je het in ieder geval over twee type kosten. Dat zijn de boekenkaft designer, dus de coverdesigner, dus iemand die de kaft maakt van je boek. En een professionele redacteur die je boek qua tekst helemaal doorleest.
Maria: Ja, dat zijn wel absolute musts die je moet hebben aan kosten die je gaat uitgeven.
Petra: En daarin maakt het dus echt niet uit of je je eerste boek uitgeeft of je 20e. Deze heb je gewoon standaard nodig. Die moet je gewoon meenemen.
Maria: En het maakt ook niet uit of het fictie of non-fictie is.
Petra: Ook niet. Klopt.
Maria: Dus investeren heeft vooral te maken met de mensen die je inhuurt om je boek beter te maken, of heb je ook andere investeringen?
Petra: Het begint eigenlijk met die twee type mensen, maar je hebt uiteraard meer kosten die je zult moeten maken. Het is belangrijk om hier vroegtijdig al voor te gaan sparen, want het kunnen best wel hoge kosten zijn afhankelijk wat je boek nodig heeft.
Denk bijvoorbeeld aan, ik zeg maar wat, een of meerdere proefkopies die je nodig hebt van je boek. Dus op het moment dat jouw boek op een uitgeefplatform is ingediend… Je wil niet gelijk op publiceren drukken. Je wil echt een proefkopie opvragen om te kijken: Is het goed genoeg? Is de kaft goed, is de tekst goed?
Maria: Dan gaat het om een papieren boek en dat is heel belangrijk dat je dat doet.
Petra: Ja. Elk type boek ook, hé? Dus hardcover moet je een proefkopie voor bestellen, maar ook een paperback. Dus dat is bijvoorbeeld een kostenpost waar je rekening mee wil houden.
Een vrij simpele website met een mailinglist zou ik absoluut in gaan investeren.
ISBN nummers. Je kan kiezen voor, op heel veel uitgevenplatformen hebben ze de mogelijkheid om een gratis ISBN te doen. Zo ben ik ook begonnen. Dus dat is als je net begint, is dat een prima manier om even spelend te kijken: Hoe gaat het uitgeefproces eigenlijk? Wil jij serieuzer zijn met je schrijven, want je staat namelijk niet geregistreerd als uitgever met een gratis ISBN van een platform. Wil je dus serieuzer zijn, dan zou je eigenlijk ISBN nummers moeten kopen.
Maria: Zelf. Dat je zelf geregistreerd komt te staan.
Petra: Klopt. En dan heb je voor elk type boek heb je een specifieke ISBN nummer nodig. Dus je kan één kopen, maar heb je maar één type boek. Je kan tien kopen, je kan 100 kopen, dus dat zijn mogelijkheden.
Maria: Voor iedere titel heb je… Stel je geeft een ebook uit, je geeft een papieren boek uit en een hardcover, dan heb je al drie verschillende ISBN’s.
Petra: Klopt, en zodra je een dusdanige wijziging doet zul je waarschijnlijk daar ook weer in… Met een nieuwe titel bijvoorbeeld, heb je een nieuw ISBN nummer nodig.
Maria: Nieuwe cover heb je een nieuwe ISBN nodig.
Petra: Dan kun je denken aan kosten voor bijvoorbeeld marketing. En dan heb ik het bijvoorbeeld over advertenties op social media. Zou ik niet doen als beginnende schrijver, trouwens. Maar dit zijn wel dingen waar je voor een lange termijnstrategie wel rekening mee wilt houden.
Denk bijvoorbeeld aan: Nou, wat ik net al zei, de kosten van een website en een mailinglist, natuurlijk. Eventuele recensie-exemplaren. Fysieke recensie-exemplaren die je wil doorsturen naar boekbloggers of vloggers.
Ik denk dat qua marketing is dat wel een beetje de basis waar je rekening mee wilt houden.
Maria: Ben ik met je eens.
Petra: Eens even kijken, wat hebben we nog meer… Je hebt ook, voor Nederlandse boeken, zul je twee fysieke exemplaren moeten inleveren bij het NBD Biblion.
Maria: Dat hoeft niet, dat kan. Als je wil dat je boek in de bibliotheek terecht komt.
Petra: Dat wou ik nog even toevoegen inderdaad. Als dat inderdaad in je plan is om ook in de bibliotheek te komen, dat zul je dus twee fysieke boeken moeten insturen. Er was wel weer een regeling bij dat als je meer dan drie boeken per jaar uitgeeft, dan kan het eventueel op een digitale manier. Maar de meeste schrijvers zullen het bij één of twee boeken houden. Dus hou daar rekening mee.
En als laatste zou ik aangeven, wil jij ook met je ebooks in de bibliotheek komen, dan zul je dus ook een CB-aansluiting nodig hebben. En dat kun je op twee verschillende manieren doen. Je kan natuurlijk zelf een CB-aansluiting doen. Dat is vrij prijzig. Of je gaat via een omweg bijvoorbeeld door het te publiceren via een Pumbo.nl.
Maria: Of mijnbestseller.
Petra: Of mijnbestseller. Die hebben hun eigen CB-aansluiting, maar daar betaal je dan een maandelijks bedragje voor.
Maria: Voor mijnbestseller is gratis, maar daar moet je hun ISBN gebruiken. Dat is dus een nadeel. Voor Pumbo betaal je inderdaad een maandelijks bedrag.
Petra: Precies. Dus dat zijn, denk ik, kosten los van de mensen die je inhuurt, waar je ook rekening mee wil houden voor je boek.
Maria: Absoluut.
Welke kosten wil je vermijden?
Petra: Ja. Dit is een interessante vraag, want er zijn altijd, wat ik ook in het begin zei, je kan het zo gek maken als dat je zelf wil. Je kan overal wel geld tegenaan gooien, maar bepaalde dingen zijn echt overbodig. Dus daar gaan we in deze vraag even op in.
Voor beginnende auteurs is bijvoorbeeld één zo’n tip: Ga niet een oplage van boeken drukken. Want een oplage is alleen… Het kan namelijk goed werken, maar dat is alleen als je al een heel groot netwerk hebt, al schare fans hebt, en dus die oplage boeken die ga je wel verkopen. Dan zou dat ideaal zijn. Begin als beginnende auteur gewoon met een printing on demand systeem.
Maria: Dat zou ik inderdaad aanraden, om niet te beginnen met een oplage. Zeker niet een hele grote oplage van 3000 boeken of iets dergelijks.
Petra: En dat zien we dus wel hier in Nederland, dat de oplage nog best wel als een… Nou, zo breng je je boek uit. Via een oplage.
Maria: Een standaard manier.
Petra: Een soort standaard manier, terwijl je negen van de tien keer dan vervolgens met echt heel veel boeken blijft liggen. En als er al een fout in die boek zit.. Het zijn fysieke boeken. Je kan het niet aanpassen.
Maria: En bovendien, zelfs als je 1000 boeken laten drukken voor, ik zeg maar wat, € 3.000, als je maar 100 boeken verkoopt ben je dat geld wel kwijt.
Petra: Klopt.
Maria: Want je investeert in die boeken, maar je moet ze wel verkopen en pas als je ze verkoopt, krijg je het geld eruit.
Petra: Precies. Dus dat is denk ik iets wat heel veel beginnende auteurs mee zouden moeten nemen. Dat een oplage eigenlijk niet op een korte termijn van toepassing is. Je zou eigenlijk gewoon voor printing on demand. Dat is de meest risico vrije manier van uitgeven.
De tweede kosten die je wil vermijden zijn de kosten die je eventueel hebt bij een zelfuitgeefplatform of uitgeefplatform, afhankelijk hoe jij je boek naar buiten wilt brengen. Uitgeefplatformen vragen namelijk geen geld voor het letterlijk publiceren. Er zijn wel zelfuitgeef… uitgeef… zelfuitgeef… het is een beetje hetzelfde hé, zelfuitgeefplatformen, waar je eventueel diensten bij kunt afsluiten. Een Pumbo.nl, bijvoorbeeld, die biedt de mogelijkheid aan om gratis je papieren boeken uit te geven, maar wil je een ebook uitgeven dan heb je die maandelijkse kosten van het CB. Dus dat zijn de dingen…
Maria: Extra kosten bijvoorbeeld Kobo Writing Life, die kan bijvoorbeeld gratis je ebook publiceren en je audioboek publiceren, zelf. Maar je kunt ze ook inhuren als dienst om bijvoorbeeld je ebook te laten maken. Dat kan bijvoorbeeld ook. Maar daar betaal je dan extra voor. Maar het is iets wat niet hoeft.
Petra: Nee, precies. En zodra jij een uitgeefplatform hebt die dus kosten vraagt…
Maria: Dan heb je het over een uitgeefdienst.
Petra: Dan heb je het over een uitgeefdienst, precies. Maar dat is een groot verschil. En een uitgeefdienst daar moet je altijd even een heel erg scherp bij zijn: Wat voor kosten heb ik hier eigenlijk? En kan dat überhaupt uit? Niet elke uitgeefdienst is goed. Er zitten een paar bij die gewoon…
Maria: Uitgeefdiensten helpen de schrijver om een boek uit te geven. Zij geven het boek ook voor jou uit. Zij zijn geen traditionele uitgever, want veelal vragen ze geld. Dat kan heel veel zijn. Het kan soms € 1.500 zijn, € 3000 tot € 10.000 zijn. Vanaf dat moment zijn ze een vanity. Wat je wel hebt, er zijn uitgeefdiensten die geen geld vragen, maar die ook geen traditionele uitgever zijn. Dus het is een beetje… Wees daar heel voorzichtig mee. Als men echt geld gaat vragen, zelfs al is het € 1.000, of je moet bijvoorbeeld verplicht 500 boeken kopen, dan is het een uitgeefdienst en dan moet je kijken: Ga ik dat geld wel terugkrijgen?
Petra. Ja, en dit is dus ook hetgene wat ik hier ook inderdaad bij had gezet als punt, is dat, als je weet het is een uitgeefplatform of het is een uitgeefdienst, dan weet je wat je kunt verwachten. Maar er zijn ook uitgeverijen die zich… Die eigenlijk gewoon een uitgeefdienst zijn. En dat is precies wat jij nu net zegt. Dat zijn die vanity’s. Dus ook al zou je denken van: Oh, ik ben door een uitgeverij gevraagd en die willen mijn boek uitgeven. Die vragen wel een investering van ofwel die 500 boeken, oplage, ofwel € 3.000 inleggen, niet doen. Dat zijn dus uitgeverijen die zich op die manier profileren, zijn geen uitgeverijen.
Maria: Ze zijn geen uitgeverij, ze zijn een uitgeefdiensten.
Petra: Klopt. Dit is trouwens wel een heel belangrijk onderwerp waar we ook een aparte aflevering aan hebben gewijd. Dat was aflevering nummer 5, Valkuilen bij het zoeken naar een uitgever.
Dus dit is weer een los dingetje. We hebben van heel veel onderwerpen hierin hebben we al podcastafleveringen maar deze is een hele belangrijke.
Maria: Deze is inderdaad goed om inderdaad een keer terug te luisteren.
Petra: Klopt. Dus dat zijn drie dingen waar je geen kosten voor hoeft te maken. Oplage, uitgeefplatformen en uitgeverijen.
Maria: Hartstikke goed.
Let’s talk numbers. Hoeveel kost het nou daadwerkelijk om je boek uit te geven, als we het hebben over de essentiële kosten?
Petra: Ja, want we kunnen nu wel allemaal op gaan noemen wat je zou moeten uitgeven, maar wat kost het eigenlijk?
Belangrijk hierbij wel te vermelden is alle bedragen die wij in deze aflevering noemen zijn op basis van dit moment. Die kunnen fluctueren. Dus ook al zou je bij wijze van een week nadat deze aflevering wordt uitgezonden gaan checken wat de kosten zijn, dan kan het al anders zijn. Dus houdt daar gewoon rekening mee. Dit is dus echt puur een richtlijn, zodat je een beetje een idee hebt van wat het gaat kosten.
Maria: Zoals het nu is in augustus 2022.
Petra: Klopt. Laten we gewoon eens beginnen bij die essentiële kosten waar we het in vraag 1 over hadden. De redacteur en de boekkaftdesigner.
Redacteur zijn verschillende soorten voor, maar we houden het even op de meest, de belangrijkste.
Maria: De belangrijkste en gebruikelijkste.
Petra: En dan heb je het over een redacteur die naar je spelfouten kijkt, de zinsopbouw, structuur enzovoorts. Dan moet je rekening houden met 1 tot 3 cent per woord. Dus heb je een boek van 80.000 woorden…
Maria: Ja… Even snel rekenen dan zit je tussen de € 800 en € 2400, denk ik.
Petra: Ongeveer. Dus dat is een richtlijn. Het hangt er natuurlijk weer vanaf. De redacteur die 1 cent vraagt geeft ander redactiewerk dan degene die 3 cent vraagt. Dus ga dat gewoon met elkaar vergelijken en kijk wat jouw boek nodig heeft. Dus inderdaad en daarbij ook gelijk de tip, omdat dit zulke hoge kosten zijn wil je je boeken eigenlijk als zo goed mogelijk geschaafd hebben, want je zal maar een boek van 100.000 woorden inleveren en dan worden 20.000 woorden vanaf geschaafd en dan heb je € 200 weggegooid.
Maria: Zonde van het geld zonde.
Petra: Zonde van het geld. Dus redacteur één.
Boekkaftdesigner dat is qua kosten echt volledig afhankelijk van je wens en wat past in je genre enzovoorts. En wat voor type boek je nodig hebt, dus een ebook kaft is natuurlijk een heel ander type kaft dan een hardcoverkaft. Het is een beetje tricky dus om daar echt een bedrag voor neer te tellen. Als richtlijn; we hebben een website die wij zelf gebruiken, dat is 100covers.com. Daar vragen ze $ 100 voor een ebook, en een hardcoverkaft is $ 200. En daarbij is het ook nog, als je een serie koopt gaan ze de volgende kaften met 50 procent korting. Dus dat is denk ik wel een goede richtlijn waar je ook gewoon kwalitatief goede covers krijgt. Je kan namelijk ook op websites Fiver.com, kun je bij wijze van $ 25, maar je moet maar afvragen of dat een goede kwaliteit is. En je kan ook zeggen van: Ik ga echt een professional inhuren en dan betaal je € 2000 voor een kaft.
Maria: Ja, dat je een illustratie laat maken specifiek voor jouw boek. Dat kan, dat kost heel veel geld.
Petra: Dus daarom zou ik zeggen als richtlijn, houdt 100Covers gewoon aan. Ook vanuit onze eigen persoonlijke ervaring zijn het gewoon goede kaften en qua tarief heb je een beetje een richtlijn.
ISBN’s hadden we het al over. Zodra mensen daarvoor kiezen om dat te gaan doen, heb je dus eigenlijk drie verschillende manieren hoe je dat kunt doen. Daar zit een verschil tussen de Nederlandse schrijvers en de Belgische schrijvers. Afhankelijk in welk land je woont zul je namelijk in dat land ISBN’s moeten kopen.
Maria: Woon je bijvoorbeeld in Canada, dan zijn ISBN’s gratis. Heb je mazzel. Maar woon je in Nederland of België zijn ISBN’s niet gratis.
Petra: Dus als je nou echt denkt: Ik wil heel veel gaan schrijven, ga dan gewoon emigreren naar Canada.
Maria: Precies. Misschien geen gek idee.
Petra: Het is wel een heel mooi land.
Maar goed om een beetje een richtlijn te geven, een Nederlandse ISBN daar betaal je € 106, 66 voor.
Maria: Voor één?
Petra: Voor één ISBN. Exclusief btw. Dus er komt 21 procent btw overheen. De bedragen doen ze ook exclusief omdat als jij een KvK-nummer hebt, kun je de btw dus terugvragen. Daarom wordt het op die manier aangegeven. Maar goed, heb je geen KvK zul je dus een 20 procent erbovenop moeten tellen.
Dus een KvK… Een KvK… Een ISBN is € 106,66, 10 betaal je € 276,57 voor. Dus dat is al goedkoper per stuk. Maar zou je 100 aanvragen, dat moet dus per mail voor de Nederlanders – moet je even een mailtje sturen – betaal je ongeveer een € 725, exclusief btw. Dus dan zit je op een € 9,50 per ISBN. Dus dat scheelt echt ontzettend.
Maria: Maar goed, dat hangt er wel vanaf… Als je zegt van: Hoeveel boeken ga ik uitgeven? Je moet een beetje op de lange termijn gaat denken. Ik weet over vijf jaar weet ik dat ik ongeveer 10 boeken ga uitgeven, je hebt drie verschillende ISBN’s nodig per titel, bij wijze van. Dan zit je al op meer. Die 100 ISBN’s klinkt heel veel, maar heel vaak raak je ze sneller kwijt als je denkt.
Petra: En jij in jouw voorbeeld dan heb je dus 30 ISBN nummers nodig, je hebt drie type boeken en 10 boeken, dan heb je dus 30 ISBN nummers nodig. Zou je dan 3x de 10 doen, dan zit je dus al over die € 725 heen van 100 stuks. Dus die berekening zul je eventjes voor jezelf moeten maken. En daarnaast, wat we al zeiden, verander je de titel, verander je je boekkaft heb je ook weer een nieuwe ISBN nummer nodig.
Maria: Of als je een keer een kortverhaal schrijft en zet het op Bol.com, ook al is het alleen als ebook, dan heeft het ook een ISBN nodig.
Petra: Dus 100 klinkt veel.
Maria: Klinkt veel, maar dat is het niet.
Petra: Maar jij vliegt er zo doorheen. Dus dat waren de tarieven voor de Nederlanders. Voor de Belgen is het iets anders. Eén stuk is goedkoper € 83,20 exclusief btw. Tien stuks, vanaf 10 stuks gaat het eigenlijk weer wat duurder worden dan voor Nederlanders. Want voor 10 stuks betalen ze € 305,95 voor en 100 stuks € 1278,62. Dus dat scheelt behoorlijk met de Nederlanders. Maar goed, Belgen kunnen natuurlijk besluiten: Ik ga in Nederland wonen, dat kan… Dus zo zie je maar weer, die tarieven veranderen per land. Dus je zult per land moeten kijken welke de beste is.
Wat hebben we nog meer? We hebben proefkopies. Ik weet uit eigen ervaring, maar ik heb mijn boeken via KDP van Amazon gepubliceerd. Mijn laatste boeken die ik heb uitgebracht, dat was in augustus 2021, toen betaalde ik € 8,50 per proefkopie. Dus ook daarin afhankelijk hoeveel pagina’s heeft je boek, enzovoorts, dus printkosten is natuurlijk afhankelijk van dat. Hou gewoon rekening met een tientje per boek.
Maria: Precies, om mijn part vijftien. Dat het ertussenin zit.
Petra: En dat is ook met elk boek wil je dus een proefkopie aanvragen. Is een proefkopie niet goed, nieuwe proefkopie aanvragen. Dus houdt daar rekening mee.
Eens even denken, wat hebben we nog meer? Recensie-exemplaren. Je hebt altijd boekbloggers of vloggers die fysieke boeken willen hebben, dus dan heb je eigenlijk dezelfde tarieven die je voor een proefkopie vraagt betaal je dan ook voor recensie-exemplaren. Ik zou wel zeggen, probeer met recensie-exemplaren zo veel mogelijk de digitale versie in te sturen, dat kost je dan geen geld. En met fysieke, houd het met maximaal 10. Want digitale dat is de manier hoe jij je recensies wil gaan creëren.
En als laatste de marketing, denk ik he? Als je naar een website kijkt, met een simpele mailinglist erbij. Mailinglist kun je principe gratis doen. Een programma als Mailerlite of LaPosta kun je daar heel goed voor gebruiken.
Je website. De enige tip die ik daar wil geven is: Zorg dat jouw websiteadres bij wijze van je schrijversnaam.nl of .com is. Ga niet de gratis varianten, dus de bijvoorbeeld de mariastaal.wix.com, mariastaal.wordpresss.com. Ga dat niet doen, want je komt gelijk wat professioneler over als je dit stuk weggehaald.
Maria: Je zorgt dat je je eigen domeinnamen gaat kopen en dat je de hosting ook koopt voor de website. Dat heet een self-hosted website. Dus niet een gratis website, want je hebt gewoon te weinig mogelijkheden. Bovendien is het niet van jou. En je krijgt dus het probleem met de domeinnaam, dat het onprofessioneel staat als je daar een wix in hebt staan. Dus koop je eigen domeinnaam en zorg dat je hosting krijgt. Want hosting is ook helemaal niet zoveel volgens mij. Het kan, volgens mij, voor al iets van € 80 per jaar ofzo?
Petra: Ja, zoiets. En een domeinnaam is heel vaak het eerste jaar is het € 1 en daarna is het een tientje of zo.
Maria: En je kunt het zelfs voor twee jaar doen, dan is het goedkoper.
Petra: Dus als jij een richtlijn hebt van € 100 per jaar voor je website en mailinglist, dan zit je hartstikke goed. Dus dat is ook zeker de investering wel waard.
Maria: Absoluut.
Petra: Dus volgens mij heb ik daarmee alle kosten wel…
Maria: Alle essentiële kosten, ja.
Petra: Dat zijn wel de essentiële kosten.
Maria: Heb jij nog een conclusie voor ons?
Petra: We hebben natuurlijk nu heel wat kosten naar je toe gegooid. Mensen kunnen nu wel denken, die gaan nu dat rekensommetje maken van: Holy shit, dat zijn wel heel veel kosten. Hoe ga ik dat allemaal doen? Is dat echt wel noodzakelijk? Krijg ik al die kosten er wel uit?
Het enige wat ik daarmee kan zeggen is: Om schrijver, om auteur te worden heb je lef nodig. Dus ga investeren. Het is écht voor de lange termijn, denkwijze, is het echt de beste manier om je boeken naar buiten te brengen. Helemaal als je na gaat: Oké, dit is mijn eerste boek. Waarom doe ik daar zo moeilijk over? Hoeft toch niet zoveel geld aan te geven? Ja, maar het is ook de eerste indruk die lezers van jou krijgen. En als jouw eerste boek ruk is, dan kun je misschien er nog wel tien boeken ertegenaan gooien die beter zijn, maar mensen hebben de eerste indruk al binnen. Dus daar zul je dan tegenaan moeten.
Probeer de kosten natuurlijk zo laag mogelijk te houden, maar schroom niet om kosten uit te geven. Dat is gewoon echt belangrijk.
En wees gewoon heel kritisch waarin je gaat investeren. Heb je zoiets van: Nou, die website… Er zijn meerdere mogelijkheden. Ik kan ook gelijk een betaalde variant, maar ik doe eerst een gratis variant. Prima, dan doe je dat eerst. Maar begin met die basis zoals wij die nu net hebben opgegeven, ga dat wel op die manier gelijk inrichten.
En ik kan me ook voorstellen als je denkt: Ik hoor het allemaal en ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel mensen die je al voorgegaan zijn. Ga in gesprek met andere selfpubbers. Ga gewoon vragen: Hé, waar zijn jullie mee begonnen? Wat is nou een goede investering? Waar vind ik nou een goede boekkaftdesigner? Ga gewoon in gesprek.
Maria: Hoe hebben jullie dat gedaan?
Petra: Hoe hebben jullie dat gedaan? Want dat is de hele community van selfpubbers die hebben allemaal al stappen gezet. En sommige lopen op je voor, anderen lopen op je achter, dus jij kan ook die functie voor andere mensen zijn. Maar dat is het mooie van selfpubbers. We zijn collega’s van elkaar. We hoeven niet te concurreren met elkaar. Helemaal niet in de informatievoorziening.
Maria: Dus zoek andere mensen op. En dan even reclame maken voor de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook. Daar vind je heel veel. Ondertussen bijna 650 mensen zitten erop.
Petra: Nou, kun je nagaan. Daar heb je altijd wel iemand die je verder kan helpen. En houd er ook rekening mee, we gaan natuurlijk nu in sneltreinvaart door allerlei kosten heen. Misschien heb je op basis van de dingen die we nu zeggen, heb je zoiets van: Nou, wacht even hoor. Daar wil ik even wat meer van weten. We hebben over elk onderwerp hebben we al een podcastaflevering.
We zullen de links ook delen, waar het nodig is in ons transcript op onze website.
Maria: Shownotes.
Petra: In de shownotes. En ga dus ook vooral die afleveringen lezen wil je wat meer weet over bijvoorbeeld de valkuilen bij uitgeverijen of hoe kun je recensies regelen. Al dat soort dingen zijn podcastafleveringen voor.
Maria: Hebben wij al gedaan. En deze kun jij vinden, dat zal ik er nog even ter verduidelijking bij zeggen. Je kunt oude afleveringen, of eerdere afleveringen kun je vinden via je favoriete podcast app, bijvoorbeeld op Spotify, daar staan ze gewoon allemaal op, als je Schrijven & Uitgeven opzoekt. En je kunt natuurlijk naar onze website gaan schrijven en uitgeven.nl, en dan is het slash schrijven streepje uitgeven streepje podcast. Daar vind je onder elkaar alle afleveringen. Kun je zo aanklikken en meteen luisteren, of lezen, als je dat liever doet.
Petra: Ja, met het transcript kun je inderdaad ook gewoon lezen. En heb je zelf nog toch nog vragen, stel ze gerust aan ons, want wij vinden het altijd leuk om vragen te krijgen.
Maria: Vragen te krijgen en laat een reactie achter wat je van deze aflevering vond. Dat vinden we ook altijd leuk.
Petra: We zijn benieuwd naar jullie reacties en welke kostenposten jullie hebben gemaakt, dus…
Maria: Misschien zijn we nog wel wat vergeten.
Petra: Ja, dat zou best kunnen. Dit zijn in ieder geval de kosten die wij eigenlijk standaard meenemen. Dus hopelijk hebben jullie er wat aan.
Maria: Vast wel. Dank je wel voor het gesprek.
Petra: Dank je wel.
Be the first to comment