#26 – Q&A: vragen van luisteraars (2)

Hoe vaak moet ik zichtbaar zijn op social media om effectief te zijn? Hoe bereik ik mijn lezers? En wat zet ik in een nieuwsbrief? Dit is een paar van de vragen die ons gesteld zijn over Marketing & Promotie, die we in deze Q&A gaan beantwoorden.

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Zonder geld en social media toch je lezers bereiken
  • Het verschil tussen een mailinglist en een nieuwsbrief
  • Wat zet je in een nieuwsbrief?
  • Waarom mainstream adverteren niet werkt
  • Moed erin houden als niets lijkt te werken
  • Werken met verschillende pennamen

Links

Maria heeft verschillende blogposts geschreven over het opzetten van een mailinglist en nieuwsbrief. De eerste in de serie vind je hier: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?

Wil je in contact komen met schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.

***

Volledig uitgetypte versie van het gesprek

Maria: Hallo Petra.

Petra: Hai Maria.

Maria: We zijn weer bij elkaar en wij gaan het vandaag hebben over de vragen die gesteld zijn tijdens 20BooksHolland.

Petra: Ja, we hebben een aantal vragen van tevoren gekregen en ja, die willen we natuurlijk even beantwoorden.

Maria: Die willen we beantwoorden. Wij zaten daar in een panel over marketing en promotie. En er zijn een aantal mensen die vragen van tevoren hebben ingeleverd, die wij zouden beantwoorden tijdens het panel zelf. Maar daar kwamen zoveel vragen uit de zaal, dat we daar niet aan toegekomen zijn. Het is toch niet helemaal eerlijk dat we deze vragen niet gaan beantwoorden. Dus op deze manier wilden we dat alsnog gaat doen. We hebben wel een paar vragen wat samengevoegd, want die gingen wat over hetzelfde onderwerpen. Zullen we beginnen met de eerste vraag?

Sophia heeft een vraag. Ik ga het even voorlezen

Een nieuwsbrief versturen voelt meer als mensen lastigvallen dan iets op social media zetten. Ook heb ik het gevoel dat ik meer waarde in een nieuwsbrief moet zetten dan op social media. Hoe doorbreek ik mijn negatieve gevoelens omtrent marketing?

Petra: Het is een hele mooie vraag en ik denk dat heel veel mensen dit wel zullen herkennen. Zeker als je net begint met het opzetten van je nieuwsbrief: Wat ga je erin zetten? Ga ik mensen niet lastigvallen? Hoe vaak moet ik dan mailen? Wat vind ik zelf eigenlijk van nieuwsbrieven als ik ze krijg? Gaan die gelijk de prullenbak in of… Heel vaak projecteer je dat dan vervolgens ook op de nieuwsbrief die jij dan wil gaan versturen: “Ik ga mensen lastigvallen.”

Het begint volgens mij dat jij je eigen oordeel er even af wil halen want als jij ervaart dat iets lastig of vervelend is, dan zul je dat ook op een of andere manier zul je dat overbrengen. Dus dat wil je in ieder geval eraf gaan halen. Kijk naar je lezer. Degene die zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief. Die wil dus iets van jou horen. En dan zou jij eigenlijk zeggen: Ja, ik heb eigenlijk niks te melden. Het is vervelend wat ik ga doen. Nee, ze willen iets van je horen, dus daar mag je je op gaan focussen. Dus lastigvallen klopt niet bij de nieuwsbrief.

Maria: Nee, en ik denk ook dat fans juist geïnteresseerd zijn in jou als schrijver.

Petra: Precies. En marketing, als je het even heel plat slaat, is eigenlijk het juiste product aanbieden aan de juiste mensen. Deze mensen hebben aangegeven dat ze jouw fans zijn dus is het ook aan jou om dan vervolgens hun te geven wat ze willen. Ze willen informatie van jou. Ze willen dat jij in hun mailbox komt.

Even kijken hoor, wat had ze nog meer gezegd?

Ze zegt ook: Ik heb het gevoel dat ik meer waarde in een nieuwsbrief moet zetten dan op social media.

Dat snap ik, want social media… de mensen waar je daar een connectie mee hebt, dat is wat vrijer.

Maria: Wat vluchtiger.

Petra: Wat vluchtiger inderdaad, dan een nieuwsbrief. En volgens mij kun je dat heel makkelijk doorbreken door in je nieuwsbrief wat meer de diepte in te gaan. En onderwerp te pakken en dan – bijvoorbeeld over je proces of over je boeken – waar je op social media bijvoorbeeld twee of drie zinnetjes eraan wijdt, kun je in je nieuwsbrief gewoon echt de diepte in.

Maria: Kun je meer.

Petra: Ja, ik liep hier tegenaan, dat heb ik zo opgelost. Hoe hebben jullie dat gedaan? Dat je op die manier de interactie in gaat.

Maria: Ik denk dat wat zij zegt van: Het gevoel dat ze heeft dat ze in een nieuwsbrief meer waarde moet geven dan op social media, dat klopt.

Petra: Ja, dat klopt. Maar ik denk ook dat je daar de zwaarte van af mag halen. Je mag gewoon wat meer vertellen en dat is automatisch al meer waarde. Waar je op social media heel erg in de oppervlakte blijft van: Jongens, ik liep hier tegenaan. Ik heb het opgelost, hoor! Klaar. Kun jij in een nieuwsbrief zeggen: Ik liep hier tegenaan, dit was mijn denkproces, dit heb ik vervolgens gedaan. Nou, dit is gefaald, maar dat is gelukt. Je kan er wat meer over vertellen. En hou het gewoon bij jezelf. Zorg dat je kwaliteit aanbiedt. Kwantiteit is in dit geval niet belangrijk. Het gaat er niet om dat je elke week per se een nieuwsbrief met heel veel waarde moet geven. Het gaat erom dat je kwaliteit biedt in elke nieuwsbrief die je geeft.

Maria: Klopt.

Petra: Dat was een lang antwoord, maar ik denk dat we heel veel mensen aanspreken, ook met deze vraag. Ik denk dat heel veel mensen deze vraag zullen hebben.

Zullen we naar de volgende?

Martine die heeft ons een vraag gesteld: Hoe bereik je lezers die niet op social media zitten en als je geen geld hebt voor advertenties?

Maria: Dat is een goeie vraag. Ik zou zeggen, zorg dat je een simpele websites, of niet simpel, maar een website hebt. Kan een simpele website zijn, vooral met een mailinglist waar lezers zich voor kunnen aanmelden. Door bijvoorbeeld iets weg te geven. Gratis weg te geven, bijvoorbeeld een ebook of een kortverhaal of iets dergelijks.

Petra: En ze zegt ook natuurlijk: Hoe bereik je lezers die niet op social media zitten? Er zijn altijd mensen… Er zijn er heel veel mensen die natuurlijk op social media zitten, maar er zijn altijd mensen die zich daarvan afstoten, die bijvoorbeeld alleen op het internet zitten en niet via de social mediakanalen. Dus hoe bereik je die?

Maria: Nou door een supergoed product te maken, en te zorgen dat je de marketing daaromtrent helemaal toespitst op zo gedetailleerd mogelijk, op jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door een goede categorie te kiezen, subcategorieën te kiezen, binnen een Bol.com of Amazon, kun je de juiste lezers vinden. Want mensen scrollen namelijk, of kijken of Bol.com, of waar dan ook, kijken naar nieuwe boeken. Die zoeken naar nieuwe boeken en die zul je daar tegenkomen, als je het maar zo goed mogelijk toespitst. Niet zeg maar, stel dat je Romance schrijft, algemeen Romance gaan doen, maar juist paranormal, zeemeerminnen, weet ik veel wat allemaal: extra extra extra, diep diep diep gaan, zodat de mensen die daar echt in geïnteresseerd zijn, dat ook kunnen vinden. En dan zitten ze misschien niet op social media, maar dan vinden ze je boek wel op deze manier. En als ze je boek dan gaat kopen, dan kun je zeggen aan het eind van het boek van: Oké, word lid van mijn mailinglist, en dan heb je, als lid worden van je mailinglist, dan heb je ze pakken, want dan… Te pakken, dat klinkt wat raar, maar dan staan ze op je mailinglist en dan kun je ze altijd weer bereiken.

Petra: Ja, en ik denk ook, je wil gaan kijken van: Oké, als mijn doelgroep niet op social media zit, wat doen ze dan wel op het internet? Gaan ze naar de Schrijven Online website? Gaan ze recensies lezen op een Hebban.nl? Waar zitten deze mensen? Kijk dan of je op die pagina’s naar voren kunt komen. En dat hoeft niet met advertenties. Je kan ook inderdaad gewoon deze organisaties benaderen. Hebban bijvoorbeeld voor het schrijven van een recensie of voor een interview met andere…

Maria: Of een blogpost.

Petra: Precies, dus probeer dan in de gedachtegang te gaan zitten van je doelgroep: Oké, geen social media. Waar zitten ze dan wel? En wat zijn dan de gratis manieren – als je geen geld hebt voor advertenties – wat zijn dan de gratis manieren hoe ik mijzelf op die pagina’s, op die plekken, kan neerzetten zodat ik gevonden kan worden.

Maria: Ja, en dan is het krijgen van recensies belangrijk. Ook het hebben van een supergoed product, met een hele goede verpakking. Het is wat ik zei. Het is een kwestie van een lange adem. Het is een marathon die je aan het rennen bent, niet een sprint. Er zijn geen korte makkelijke dingen die je snel even kan doen, zodat het zo snel mogelijk gaat. Zo werkt het gewoon niet. En ga ook vooral door met het schrijven van nieuwe boeken. Want hoe meer nieuwe boeken je hebt, hoe meer lezers je kunnen vinden en gaan ze je oude boeken ook lezen. Dus dat is absoluut ook een marketingtechniek, om meer boeken te hebben.

Petra: Nou, hartstikke duidelijk. Volgende vraag?

Maria: Ja.

Petra: Zowel Arie als Kirsten hebben een vraag gesteld over de mailinglist.

Arie vindt het lastig om aanmeldingen te krijgen voor zijn mailinglist. Hij geeft al wel iets gratis weg, zegt ie. En Kirsten vraagt zich ook af hoe je aanmeldingen krijgt maar vooral ook wat je vervolgens aan je abonnees stuurt en hoe vaak?

Maria: Ja, dat is een veelgestelde vraag.

Iets gratis weggeven, bijvoorbeeld een ebook, dat is een goede manier om abonnees te krijgen. Hoe je daar meer abonnees kunt krijgen? Dus om te zorgen dat de link naar dat het gratis ebook overal staat. Dus bijvoorbeeld op je website, maar ook achter in je boeken die je al hebt gemaakt. Zodat mensen die boek hebben gelezen zich kunnen aanmelden voor je mailinglist. Zorg ook dat je, reader magnet heet dat, dus hetgene wat je gratis weggeeft, dat dat er echt super goed uitziet. Stel dat het een ebook is of een kort verhaal, zorg ook dat die tekst professioneel is geredigeerd. En zorg voor een professionele cover. Niet dat je zo even iets in elkaar zet en dan zegt van: Nou ja, dat is wel goed. Het is wel een representatief product van de rest van jouw boeken.

Petra: Het feit dat het gratis is wil niet zeggen dat je er zelf een eigen cover op kunt gaan plakken.

Maria: Nee, helemaal niet, want dat geeft een verkeerd beeld. Dus je moet echt gaan zorgen dat ook dat een perfect product is.

Wat ook belangrijk is, is om te zorgen dat het hetgene wat je gaat weggeven, dat dat nergens anders te krijgen is. Dus stel dat het een kort verhaal is of een ebook, of een korte novella of iets dergelijks, zet het niet ook te koop op Bol.com. Zorg dat het echt een uniek product is wat het specifiek is voor jouw abonnees, de nieuwe abonnees, want dan krijgen ze daar waarde voor. Ze vinden het leuk om lid te zijn van een unieke club die iets heeft wat niemand anders kan krijgen. En zelfs als het te koop zou staan en mensen er geld voor moeten betalen en zij krijgen het gratis, dat geeft toch een beetje een vaag idee van: Ja, maar iedereen kan het hebben. Dus het is beter om dat product wat jij weggeeft, echt alleen te gebruiken daarvoor.

En meer in het algemeen: als je meer verkopen hebt, dan levert dat natuurlijk ook meer abonnees op. Dus meer verkopen dat doe je dus door nog steeds te zorgen dat je een supergoed boek hebt. Dus dat de tekst heel goed is en de verpakking: dus de metadata, cover, de flaptekst. Alles moet hartstikke goed zijn. En zorg dat je boeken te koop zijn in zoveel mogelijk verschillende vormen op zoveel mogelijk verschillende plekken. Dus ebook, papieren boek, hardcover, audioboek, whatever, op Amazon, op Bol, in de boekwinkel, overal. Zelfs in de bibliotheek, overal. Dat is het handigste.

Petra: Nog wel even een vraag:

Arie zegt bijvoorbeeld dat hij dus al iets gratis weggeeft, maar hij vindt het alsnog lastig om aanmeldingen te krijgen. Wat zou jij daaruit kunnen concluderen dan? Want hij heeft iets gratis, maar de aanmeldingen komen niet binnen.

Maria: Nou, dat zou kunnen dat de verpakking van zijn gratis weggeefverhaal niet goed is, dus bijvoorbeeld dat er niet de goede cover op zit, of niet de goede titel. Of hij maakt er niet genoeg reclame voor. Dus het kan zijn dat – ik weet niet hoeveel boeken hij heeft – maar dat hij aan het eind van zijn andere boeken geen reclame maakt voor die reader magnet die hij heeft. Dat kan. Het kan zijn dat hij zijn boeken niet overal te koop heeft staan. Het kan zijn dat de boeken die hij heeft, dat daar de verpakking niet goed van is. Dat die niet een professionele cover hebben, of een flaptekst niet goed is en die niet overal te koop staan. Dus dan krijg je minder verkopen, dus minder mensen zien ook die link. Misschien krijgt hij wel niet genoeg mensen naar zijn website, die die link dan zien. Misschien maakt hij wel een reclame op verkeerde plekken waar zijn doelgroep niet zit. Dat kan ook.

Petra: Het zijn altijd heel veel redenen, hè. Dus het is niet een standaard: Nou, als dit niet lukt, dan is dit de reden.

Ik denk ook dat als ik nog een tip zou mogen geven. We hebben het over een professionele cover. Als jij iemand hebt ingehuurd om jouw cover te maken, dan denk je: Nou, ik heb een professionele cover. Maar heb je niet de goede artiest ingehuurd, die bijvoorbeeld niet weet hoe de doelgroep reageert op jouw cover, dan is het misschien een idee om jouw cover gewoon eens even aan je social media te laten zien. Wat is het genre wat je hieruit krijgt? Wat denk je dat het aanspreekt? Wie denk je dat dit gaat lezen? Dat je het op die manier even in een test gaat gooien. Want dan kun je ook gelijk zien: Ja, ik heb inderdaad een professionele cover en ja, het spreekt ook mijn doelgroep aan. Dat zijn even twee dingen die je nog kunt testen.

Maria: Precies, zowel voor je boeken, als voor je reader magnet. En mocht het niet kloppen, zorg dan dat je het aanpast. Dat is natuurlijk ook belangrijk.

Ik kan heel erg het boek aanraden van Tammi Labrecque. Dat is Tammi: t, a, m, m, i en dan Labreque, dus l, a, b, r, e, q, u, e. Dat is een Amerikaanse mevrouw die noemt zichzelf de Newsletter Ninja en die heeft twee boeken daarover geschreven. Over hoe je reader magnets kunt maken. Hoe je kunt zorgen dat je mensen op je mailinglist krijgt en wat voor soort nieuwsbrieven je kunt versturen. Hoe dat allemaal kunt doen, om dat beter te laten verlopen. Die boeken kan ik echt zeer aanraden. En die zijn in het Engels, maar alles wat zij zegt geldt ook voor Nederland en België.

Petra: En we zetten de link gewoon in de shownotes.

Maria: Wat was de vraag van Kirsten ook alweer?

Petra: Zij vraagt hoe je aanmeldingen kunt krijgen, maar vooral ook wat je vervolgens aan je abonnees stuurt en hoe vaak.

Maria: Ja, nieuwsbrieven versturen is in principe niet verplicht. Het is goed om een mailinglist te hebben, want een mailinglist en een nieuwsbrief is niet hetzelfde. Denkt men vaak wel, maar aan mailinglist is gewoon een lijst met emailadressen. Of jij dan alsnog een nieuwsbrief gaat sturen, moet je zelf weten. Het is verstandig om het wel te doen, maar het hoeft niet per se. Dus dat is even het verschil ertussen.

Hoe vaak je iets stuurt, dat ligt helemaal aan jou. Ik kan wel aanraden om dat wel regelmatig te doen, want anders vergeet men dat je bestaat. Als je maar één keer in het half jaar een emailtje verstuurd, of een nieuwsbrief verstuurd, dan denkt men van: Wie is dat nou weer? Want men heeft misschien ergens jouw boek gezien, zegt: Oh, ik word wel lid van de mailinglist, dat is prima. Of die heeft de gratis reader magnet gedownload, en vervolgens horen ze niks meer. Dan weten ze echt niet meer wie jij bent, en waar dat dan voor was en dat soort dingen. Dus zorg dat je dat regelmatig doet.

Wat is regelmatig? Een keer in de week? Een keer in de maand? Een keer in de twee maand? Is eigenlijk wat jij wil. Hoeveel tijd heb je zelf? Wat wil je zelf graag? Meer als een keer per week zou ik niet doen, laat ik het zo stellen. Een keer per week hangt echt heel erg af van wat jij zelf te zeggen hebt. Persoonlijk, mijn fictie mailinglist doe ik een keer in de maand. Laat ik het zo stellen. Ik denk dat dat een goede leidraad kan zijn. Maar ik ken ook schrijvers die het om de veertien dagen doen. En ik ken schrijvers die het om de twee maand doen.

Petra: En ik ken ook schrijvers die elke dag zo’n beetje een mail sturen en die komen bij mij heel snel de prullenbak in. Dan denk ik bij mezelf: Ja, daar heb ik geen tijd voor om dat allemaal te lezen. Dus ken je doelgroep.

Maria: Ken je doelgroep. Ook in dit geval weer, de boeken van Tammi Labrecque zijn zeer aan te raden, want ook daarin staat… Zij heeft het ook over de frequentie van, hoe vaak je het kunt versturen, dat soort dingen.

Wat je dan kan sturen, dat is wat lastiger voor mensen die een fictie schrijven dan voor non-fictie schrijvers. Want als je een non-fictie schrijft, dan heb je waarschijnlijk een onderwerp waar je iets over hebt. Bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, afvallen, of weet ik veel wat. Ik heb selfpubben, dus…

Petra: Hoe schrijf je nieuwsbrieven?

Maria: Ja, precies. Dus dan kan je het over het onderwerp hebben. Er zijn binnen dat onderwerp zijn verschillende onderwerpen, kun je er dieper induiken. Wat je net tegen Sophia, Sophia’s antwoord, kun je er dieper induiken door dan waarde te geven. Maar voor fictieschrijver is het vaak lastiger want de fictieschrijver… Je bent een entertainer. Je wil mensen tijdelijk even halen uit deze wereld die misschien helemaal niet leuk is, door ze te laten ontsnappen. Dat is wat een fictie boek doet. Hoe stuur je die mensen een nieuwsbrief? Waar gaat dat dan over? Je kunt denken aan bijvoorbeeld, je zou iets kunnen vertellen over de wereld die je hebt gebouwd. Je zou een nieuwsbrief zelfs kunnen laten schrijven door een van je hoofdpersonen. Dat soort dingen. Of je kan zeggen: Dit was mijn schrijfproces. Vaak vinden lezers dat ook wel interessant. Niet elke keer, maar een keertje is het wel leuk om een keer te zeggen: Dit is mijn denkproces geweest. Zo ben ik op het idee gekomen, dat soort dingen. Je kunt jezelf gaan interviewen bij wijze van. Er zijn in principe legio dingen.

Wat lezers ook leuk vinden om te weten, toch wel, is een klein beetje over jezelf. Over… Schrijvers vinden dat lastig. Wat is privé, van mijzelf? Een schrijver wil liever niks over zichzelf vertellen. Maar het is belangrijk om wel wat over jezelf te vertellen. En je moet een keuze maken van: Wat wil ik vrijgeven, in mijn privéleven? Wat wil naar buiten brengen en wat niet? Daar moet je van tevoren zelf even over nadenken. Hoeveel wil je gaan? Sommige mensen vertellen dat ze dat strand zijn geweest en andere mensen die willen dat niet vertellen. Dus daar moet je zelf de keuze in maken. Het hangt ook van je doelgroep af. Kijk bijvoorbeeld in een social mediagroep, waar je misschien in zit, waar je lezers ook zitten, van: Wat vertelt men daar over elkaar? Wat brengt men naar buiten. Daar zou je een beetje ook aan kunnen gaan haken.

Petra: Ja en kijk ook gewoon af bij andere mensen. Welke schrijvers volg jij bijvoorbeeld? Welke boeken volg jij? Kijk of je daar een nieuwsbrief, of jij jezelf op zo’n nieuwsbrief kunt abonneren. Kijk dan vervolgens wat voor mailtjes je krijgt. Waar schrijven zij over? Dus je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Je kan gewoon afkijken bij anderen en gewoon uitproberen en dan vind je vanzelf een manier dat werkt voor jou.

Maria: En het is inderdaad… Het kan een tijdje duren voordat je dat doorkrijgt en hoe test je dat? Dat kun je dus zien doordat mensen emails gaan openen en reageren of niet. Dus als je er helemaal niks gebeurt en niemand opent het, dan is het handig om eens te kijken van: Misschien is er iets niet helemaal goed. Dan kun je beter iets anders gaan doen.

Even kijken, we hebben nog een vraag van Arie gekregen.

Hij zegt, ik krijg haast geen verkopen via mijn nieuwbrief. Hoe kan ik de verkopen via mijn nieuwsbrief bevorderen? Ik wil mijn abonnees niet aldoor lastigvallen met nietszeggende mailtjes.

Petra: Ja… Vooral die laatste opmerking is gelijk eigenlijk al je valkuil, Arie. Door te zeggen dat jij mensen lastigvalt met nietszeggende mailtjes, dat is ook wat je gaat uitstralen. En dus mensen zien jouw mailtjes als nietszeggend en vinden het dus als lastigvallen. Zo moet je het eigenlijk heel zwart-wit gaan bekijken.

Als jij namelijk zelf het idee hebt van: Het is toch niks wat ik stuur? Waarom verwacht je dan dat mensen daarop gaan inhaken? Dat doen ze niet. Dat gaan ze niet doen, want jij vindt het zelf klaarblijkelijk niet interessant. Dus dan is er ook een grote kans dat als jij de cijfers gaat checken van: Hoeveel mensen openen mijn mail eigenlijk? Hoeveel mensen reageren überhaupt? Dat daar nul komma nul nul één misschien staat?

Maria: Misschien alleen je moeder ofzo, of alleen je vrouw of alleen je dochter.

Petra: Ja, precies. Dus zorg dat je let op hoe je over dit soort dingen spreekt. Niet alleen hardop naar buiten, maar ook in je hoofd. Wees gewoon bewust van alles wat jij intern bedenkt, over bepaalde dingen die je wilt gaan doen. Als dat negatief is, zal je ook negatieve resultaten gaan krijgen. Zo moet je het eigenlijk heel zwart-wit gaan bekijken. Dus verander dat eerst.

Verander vervolgens ook het idee dat elke nieuwsbrief die je verstuurt dat daar minimaal een x-aantal mensen uit moeten verkopen. Natuurlijk wil je er een cijfer aan vastleggen, maar heel vaak zul je zien dat misschien 1 of 2 procent daadwerkelijk iets gaat doen met jouw nieuwsbrief.

Maria: En bovendien een nieuwsbrief is niet het primaire middel om boeken te verkopen. Dat denkt men wel vaak, maar dat is niet zo. Want een nieuwsbrief is om in contact te komen met je lezer. Die connectie te gaan leggen, zodat ze fan worden en dan superfan en dan gaan ze als vanzelf meer dingen kopen, omdat ze meer van jou weten. Omdat ze meer hebben gehoord over jouw boeken, over jouw proces over… Nou ja, whatever, wat we net tegen Kirsten zeiden. Zij zijn geïnteresseerd geraakt in jou en dan kun je best, een keer in de zoveel tijd een keer een verkoopmailtje doen. Maar een nieuwsbrief is niet primair om dingen te verkopen.

Petra: Nee. Ik denk dat je dat ook wil voorkomen dat je je nieuwsbrief als verkoopmiddel gaat gebruiken, want dan krijg je inderdaad nietszeggende, vervelende mailtjes. Als het alleen maar verkoopgericht is. Dat wil je niet. Dan gaan mensen zich uitschrijven. Dus als dat je insteek is, Arie, om elke mail inderdaad met een soort verkoop te gaan afsluiten, wil je dat aanpassen. Je wil aan het eind wel een call to action. Dat is iets anders dan een verkoopmail. Een verkoopmail is echt: Ik wil je geld. En een call to action is: Ik wil je aandacht.

Maria: Ja. En dat kan ook het beantwoorden van een vraag zijn. Dat hoeft niet ‘koop mijn boek’, zeker niet. Dat kan ook, je stelt een vraag over iets van: Nou, ik heb in de tuin gewerkt en ik kwam opeens op een idee. Krijg jij wel eens goede ideeën in je tuin? Of zo. Het hoeft niet eens over schijven te gaan. Het zijn lezers, dat kan gewoon random zijn.

Petra: Ja, zet de lezer gewoon centraal. Kijk of je een vraag kan stellen waarbij je de lezer eigenlijk dwingt om daar een reactie op te geven. Je kan ook bijvoorbeeld gewoon, vooral als je in de beginfase, van: Nou, een nieuwsbrief is het nieuw voor mij. Ik neem je gewoon mee in het proces. Daar kun je heel erg open over zijn en dan vervolgens zeggen: Hé, wat wil je eigenlijk van me weten? Waar kan ik jou bijvoorbeeld mee helpen? Ik heb een paar boeken uitgegeven. Zit je zelf ook in dat proces? Nou, leuk gaan we het daar even over hebben. Kijk gewoon of je het gesprek op die manier, sociaal, aan kunt gaan.

Kirsten had nog een vraag. Ook wel herkenbaar, denk ik.

Ze zegt: Ik heb een haat-liefde verhouding met social media. Hoe vaak moet je zichtbaar zijn om effectief te zijn?

Maria: Ik denk dat, net als met een nieuwsbrief, hoe vaak eigenlijk niet per se belangrijk is, maar dat het de kwaliteit belangrijk is. Dat je iets zegt waar men in is geïnteresseerd. Dat dat belangrijker is. Dus waardevolle content aanbieden. En hou het vooral sociaal. Dus, het gaat niet alleen… Nou, net als met een nieuwsbrief, wat we net zeiden tegen Arie, ga niet alleen verkoop dingen doen. Ga ook iets zeggen over waar je bent geweest of, nou ja… Hou het sociaal en ga ook het gesprek aan maar op een oppervlakkiger manier. Wat we ook al tegen Sophia zeiden in het begin. Weet je, het haakt allemaal wel een beetje in elkaar aan. Ik denk dat dat iets is. Het hoeft niet per se elke dag of twee per dag. Het is ook een beetje het gevoel.

Petra: En hou het speels. Kwaliteit is belangrijk, maar af en toe een grappige quote of een schrijversmeme of iets dergelijks erdoorheen. Juist leuk!

Maria: Of gewoon een selfie.

Petra: Een selfie, ook goed. Kijk gewoon inderdaad van: Wat vind ik zelf leuk? Wat past bij mijn boekenserie? Wat past bij mijn schrijversproces? En deel dat gewoon. Dus kwaliteit gaat er eigenlijk om dat het niet alleen maar van een hogere waarde is – want dan leg je er gelijk zo’n druk op – maar ook dat het gewoon past bij jou en bij jouw boekenserie.

Maria: En bij je lezer.

Petra: En bij je lezer.

Maria: Vooral op social media, want het moet sociaal zijn. Dus ga kijken wat zij leuk vinden, waar reageren zij op, op Instagram. Waar krijg je wel reacties op en waar niet. Test het gewoon een beetje. Tast het wat af.

Petra: Kijk af bij andere mensen.

Maria: Kijk af bij andere mensen. Ja, zeker! Dat doe ik ook. Heel simpel.

Petra: Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Dat is met heel veel dingen is dat zo. Heel veel mensen denken, schrijven is allemaal een eenzaam proces. Ik moet het allemaal zelf uitzoeken. Nee, je kan het prima afkijken van anderen die een paar stappen op jouw voorlopen.

Ik hoop dat haar haat-liefdeverhouding daarmee wat beter wordt, dat er even wat meer liefde is dan de haat.

Maria: Vast wel.

Petra: Ook daarin trouwens: Je zegt haat-liefderelatie. Maak het andersom. Liefde-haatrelatie, zorg dat die liefde bovenaan staat.

Maria: Dat is ook weer die interne dialoog die je hebt met jezelf.

Petra: Mindset.

Clari heeft een vraag gesteld.

Ze zegt: Hoe kan ik mijn doelgroep targetten op Facebookadvertenties? Moet ik Amerika kiezen of Engeland?

Hieruit haal ik dus dat zij in het Engels schrijft?

Maria: Ja, dat doet ze.

Petra: En hoe doe je dat met het targetten?

Maria: Ik moet zeggen, ik heb zelf nauwelijks ervaring met Facebookadvertenties, dus ik heb deze vraag even voorgelegd aan Jan Heijnen die ook in onze groep zat, in ons panel zat. Wij waren met z´n drieën. En hij heeft daar verstand van. En het antwoord van Jan is dat je op Facebook meerdere doelgroepen kunt aanmaken en interessegebieden en ook locaties. Dus hij raadt aan om een campagne aan te maken voor de Verenigde Staten en ook een andere campagne voor Engeland, voor de UK zeg maar. Binnen die campagne kun je dan je doelgroep gaan vinden. Bijvoorbeeld door een auteur te vinden die vergelijkbaar is qua lezerspubliek met jou en ook dezelfde soort genre doet, maar wel iets groter als jou bent. Hoe dat precies werkt weet ik niet.

De vraag is, moet je ook niet andere landen gaan kiezen bijvoorbeeld Canada of Australië. Dat natuurlijk ook Engelstalige landen zijn. Dat is een beetje aan jezelf, denk ik. Het kan zijn dat het goed is dat je je richt op Amerika, of misschien Engeland, omdat je het gevoel hebt dat dat goed is. Maar qua Facebookadvertenties is het targetten belangrijk, dat je zo gepinpoint mogelijk doet omdat je daar meer resultaten mee behaald. Dus je zou ook kunnen kijken: Ik ga zowel, wat Jan zegt, een campagne maken voor Amerika en één voor Engeland. Maar ik doe ook een voor Canada, of ik doe ook een voor Australië, ik zeg maar wat.

Petra: Ik zou er nog aan toevoegen dat tenzij jouw boek gaat over iets dat alleen Amerikanen interesseert, dan snap ik dat Amerika jouw doelgroep is. Maar als je puur kijkt naar: Stel dat het alleen gaat, ik heb een Engelstalig boek geschreven en dus target ik Engelstalige landen. Daarmee doe je eigenlijk heel veel andere landen ook tekort. Dus dit is ook een kwestie van uitproberen. Wat Jan zegt is een fantastisch advies. Begin daar gewoon mee, maar hou er wel rekening mee dat Engelstalige boeken overal ter wereld worden gelezen

Maria: Ook in niet-Engelstalige landen.

Petra: Precies. Ikzelf ben hartstikke Nederlands, maar ik hou van Engelstalige boeken. Ik lees veel meer Engelstalige boeken dan dat ik Nederlandstalige boeken lees. Dus als je mij gaat targetten op basis van mijn Nederlandstalig. Ja, dan ga ik geen boeken kopen. Dus kijk ook inderdaad heel specifiek: Wat is mijn onderwerp? Is het heel erg Amerikaans gericht? Oké, dan snap ik dat Amerika je target audience is, maar is het een type boek dat ook door andere landen wordt gelezen, kijk dan of je meer kan richten op de persoon en niet zozeer op het land.

Maria: Precies. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Clari.

Petra: Vast wel.

Maria: Het blijft lastig voor ons om daar een goed antwoord over te geven, omdat wij zelf niet zoveel ervaring hebben met Facebookadvertenties. Mocht je daar alsnog een vraag over hebben, dan weet je ons te vinden en dan sturen we het door naar Jan.

Petra: Ja, Jan weet hier ongetwijfeld antwoord op te geven, maar hier kan ze in ieder geval een begin mee maken. Het is ook hierin met marketing gewoon heel veel testen en uitproberen.

Maria: Zeker met Facebookadvertenties is uitproberen. Absoluut.

Kirsten had nog een vraag: Hoe vind je als indie auteur een plekje in de mainstream media, bijvoorbeeld een recensie of weggeefactie in een tijdschrift.

Petra: We hebben een vergelijkbare vraag gekregen tijdens de 20Books panel, waarbij ook iemand zei… Dat ging meer over in de boekhandel liggen, maar ook inderdaad eigenlijk een beetje die strijd aangaan met de mainstream media.

Ik vind het sowieso een beetje een verwarrende uitspraak, want wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je dat je gewoon in de algemene kranten wilt staan of dat je op de radio wil komen? Wat bedoel je met mainstream? Of bedoel je gewoon dat je het grote publiek wilt aanspreken?

Ik zou tijd inplannen om recensenten te vinden, maar dan wel voor die bladen en die plekken, die websites waar jou doelgroep zit. Dus je moet het eigenlijk even omdraaien. Mainstream is alleen belangrijk als jouw doelgroep daar zit. En mainstream vind ik nogal een beetje…

Maria: Mainstream is wel heel erg mainstream.

Petra: Heel groot. Het is een beetje alsof je een winkelcentrum ingaat en dan verwacht dat je daar iemand vindt. Als je niet weet welke winkel in dat winkelcentrum, waar jouw klanten zitten, dan kun je daar wel gaan roepen in zo’n winkelcentrum, maar dan ga je ze niet vinden.

Maria: Je kunt het vergelijken met een advertentie plaatsen op het station. Daar heb je van die grote billboards. Daar lopen duizenden mensen per dag bij langs, maar hoeveel daarvan zijn daadwerkelijk jouw doelgroep? Dus heel veel mensen zien die advertentie wel, maar is het wel jouw doelgroep? Dat is het net heel wijd uitgooien en het is beter om je net zo smal en klein mogelijk uit te gooien.

Petra: Ja, maar als jij zegt: Mijn doelgroep die gaat met de trein, dus die komt op het station. Oké, dat is één. Het station op zich qua locatie, is dan prima, maar als jouw doelgroep ook, ze gaan ook altijd met een Starbucks koffie, dan kun je beter in de Starbucks jouw advertentie neer gaan zetten, dan dat jij het gewoon op het station… Dan kun je zeggen, maar op het station lopen er veel meer mensen. Die zien dat dan, maar dat valt ook minder op.

Maria: En negen van de tien zijn niet geïnteresseerd, omdat ze jouw doelgroep niet zijn.

Dus de vraag is eigenlijk van: Heeft het wel nut om mainstream te willen gaan? Dat is eigenlijk de vraag een beetje. En als je dat wil, dan is dat prima, dat moet je helemaal zelf weten. Maar hou er rekening mee dat de kans is dat je daar veel verkopen uitkrijgt en veel nieuwe lezers, of wat dan ook, dat dat kleiner is. Dat is een beetje het punt.

Petra: Marketing en promotie werkt het beste als je het echt toespitst op je doelgroep. Dus als je dan vervolgens je focust op je mailinglist, dat je dan een stuk verder komt. Recensies zijn belangrijk, weggeefacties zijn belangrijk, als het past bij je doelgroep. Dus ga dat eerst in kaart brengen.

Maria: Klopt helemaal.

Petra: Goed.

We hebben nog een vraag gekregen van Arie. Arie had een paar hele mooie vragen, dus vandaar dat hij regelmatig nu even naar voren komt.

Maria: En Kirsten ook.

Petra: Kirsten ook inderdaad.

Arie zegt: Ik heb adverteren geprobeerd op Facebook en op TikTok, maar met weinig succes. Werkt het eigenlijk wel? Zou Google adverteren wel werken? En bestaan er goede boeken over adverteren op social media?

Dus laten we eerst eens kijken. Hij heeft dus Facebook en TikTok geprobeerd. Werkte niet. Google adverteren, wat denk jij, Maria, zou dat helpen?

Maria: Nee.

Petra: Het korte antwoord: Nee.

Maria: Het korte antwoord is nee, begin daar niet aan want, weet je, Google, nee. Ik denk dat je je beter kunt afvragen: Waarom werkte de Facebookadvertentie niet?

Petra: Ja, ik denk trouwens ook dat als we even inhaken op de vraag die we net hadden van Kirsten. Google is een beetje vergelijkbaar als dat treinstation.

Maria: Als de mainstream.

Petra: Het is weer een te grote audience en je moet het meer toespitsen op je doelgroep.

Maria: Dat is het. En dat kun je met Facebook dus heel goed doen. Maar je moet wel zorgen voor een goed product.
Dit is ook wat Jan trouwens nog zei, want ik heb ook deze vraag even voorgelegd aan Jan.

Jan die zegt: Je moet een goed product hebben met de juiste targeting. Dus dat de juiste doelgroep jouw Facebookadvertentie ook ziet. Maak een aansprekende advertentie. Doe een goed aanbod. Dus dat je bijvoorbeeld je boek de helft van de prijs zet, weet ik veel wat. En zorg dat het naar een landing page gaat. Dat is dus dat een link naar een plek gaat waar je ze kunt vangen, zeg maar. Dus dat je ze wegleidt van Facebook en dat je ze ergens krijgt waar jij alle aandacht aan hen kunt geven, aan degene die erop komt, en daar jouw product aanbieden.

Petra: En even ter volledigheid: Een landing page is eigenlijk een hele simpele pagina waar qua klikgedrag eigenlijk alleen maar naar de nieuwsbrief leidt. Dus geen home of blog. Dat soort dingetjes wil je er allemaal af hebben. De landing page is echt puur ingesteld zodat mensen alleen maar op één manier dingen kunnen doen.

Maria: Eén ding kunnen aanklikken. Oh, nee. Ze kunnen twee dingen doen ze kunnen weggaan of ze kunnen een e mailadres invullen. Dat zijn de enige twee keuzes die ze hebben en je wilt natuurlijk niet dat ze weggaan. Dus daarom moet die landing page heel goed zijn.

Dat is trouwens ook een manier die Arie ook al eerder zei. Zorg dat je ze op je mailinglist krijgt. Hoe krijg ik aanmeldingen voor mijn mailinglist? Door die landing page gewoon heel erg goed te maken. Dus de techniek die er allemaal achter zit, die moet gewoon heel erg goed zijn opgezet. Want het probleem is met Facebookadvertenties, als een van deze dingen niet goed werkt, dan werkt de advertentie niet. Dus begin echt gewoon te kijken naar je product. Wat we eerder zeiden. Heeft het goede covers? Spreekt het aan? Is de advertentie goed? Zijn de teksten die je gebruikt goed? Is de targeting goed? Het moet allemaal samenkomen en dat is echt lastig bij Facebook. Nou ja, Google is gewoon niet de goede plek. Zolang je zorgt dat je de basis goed hebt, dan ga je geen geld weggooien. Anders ga je geld weggooien en dat is jammer.

Je zegt dat je TikTok hebt geprobeerd, Arie. Ik zou eerst met Facebook beginnen. TikTok is nog een beetje een wat grijs gebied, voor zover ik weet.

Zijn er boeken over het adverteren? Ik weet zo geen titels, die zijn er vast wel. Ik weet niet of ze in Nederlands zijn. Het zou misschien kunnen dat je een boek kunt vinden over algemene, niet zozeer specifiek voor schrijvers, voor boeken, maar meer voor algemene marketing. Die zijn er vast wel. Facebook met algemene marketing of business boeken. Dat zou heel goed kunnen.

Om de basis goed te krijgen, kan ik heel erg aanraden om de online gratis cursus te doen van David Gaughran. Die heet Starting from Zero. Daar krijg je heel veel goede informatie. Niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden. Ik heb die cursus zelf ook gedaan, terwijl ik al gevorderde was en ik heb ontzettend veel geleerd.

David heeft ook een YouTube video gemaakt met de do’s en en dont’s voor Facebookadvertenties. Die is geloof ik twee-drie maanden geleden, heeft hij die uitgebracht. Die is ook zeer de moeite waard om te bekijken. Omdat daar ook vooral veel de don’t op staan. Wat je niet moet doen. Dat is dan wel handig, denk ik.

Je kunt de YouTube video vinden op Davids YouTube kanaal. Ik denk dat dat gewoon David Gaughran YouTube is.

Petra: Zullen we die link anders ook gewoon in de shownotes zetten?

Maria: Sowieso zetten we hem in de shownotes.

Verder een andere cursus die er nog is, is de advertentiecursus van Mark Dawson. Dat is de Self-Publishing Formula. Dat is een internationaal een heel bekende waar heel veel… Het is echt onderverdeeld in heel veel verschillende, in Facebook, in Amazon Ads, nou ja, verschillende dingen. Daar wordt echt heel erg uitgebreid op ingegaan over hoe je advertenties kunt doen en hoe je ze zo goed mogelijk kunt krijgen. Daar ben ik zelf ook nog mee bezig met die cursus.

Petra: Ik denk trouwens dat het nog een tip is die ik nog zou geven, is als je gaat beginnen met adverteren, ik zou beginnen met één social media platform. Want Arie heeft het over Facebook en TikTok. Dat trekt verschillende mensen aan, en dus heb je een verschillende marketingtechniek nodig. En om echt goed uit te zoeken wat werkt, wil je eigenlijk even volledig je gaan emergen, zeg maar, in één platform. Daarin gaan kijken wat werkt wel en wat werkt niet. En gaan bijhouden.

Ik weet niet hoe lang Arie dingen heeft gedaan of dat hij het elke keer op dezelfde manier heeft gedaan. Want dezelfde manier zorgt ook voor hetzelfde resultaat natuurlijk. Maar ga gewoon je richten op één platform. Probeer verschillende dingen uit. Probeer verschillende content uit. Ga niet elke keer dezelfde advertentie proberen aan een andere doelgroep. Dat je je doelgroep helemaal gaat toespitsen, maar ga gewoon dingen uitproberen.

En een tip die ik zelf uit een marketingcursus heb gehaald is kijk het voor maximaal vijf dagen aan. Stop dan met die advertentie en ga iets anders uitproberen. Ga niet diezelfde advertentie voor een maand lang doen. Dat heeft totaal geen zin.

Maria: En het probleem met Facebook is, zij nemen je geld. Als je zegt van: Ik stop er € 10 in, dan gaat die € 10 ook op, want dat is Facebook. Facebook gaat niet zeggen: Het werkt niet. Je krijgt de helft van het van je geld terug. Dat doet Facebook niet. Facebook gaat net zo lang door totdat je geld op is. Dat is het probleem met Facebook. Dus als je er € 100 in stopt, ben je € 100 kwijt. Als je er € 300 instopt, ben je € 300 kwijt dus. Dus je kunt beter zorgen dat je goed kijkt naar de statistieken die je krijgt van die advertenties en dan als het niet werkt inderdaad zo snel mogelijk dingen gaan aanpassen. Dingen gaan tweaken.

Maria: We hebben een vraag gekregen van Antoni, en Antoni vraagt:

Hoe hou je de moed erin als alles wat je probeert niets oplevert?

Petra: We komen toch elke keer weer terug op die mindset, hé, en het praten tegen jezelf. Deze zin, hoewel ik hem volledig snap… Iedereen komt in zo’n frustratiemodus op een gegeven moment. Dat je denkt: Niks werkt, ik probeer het en ik gooi er geld tegenaan, niemand wil mijn boek lezen. Ik snap het. Iedereen gaat zo’n proces door. Hoort er ook bij. Catch yourself. Zodra je dit doet, ga gerust een of twee dagen volledig in die frustratiemodus. Ga andere dingen doen. Ga je op dat moment ook niet bezighouden met marketing of whatever.

Maria: Gaat bulten chocola eten.

Petra: Ja en daarna even flink sporten of zo. Maar wees ook gewoon lief voor jezelf. Dat dit soort momenten er gewoon bij horen. En zodra je denkt: Oké, nou ben ik er zat van. Ik heb nu een of twee dagen me volledige frustratie gevoeld en alles. Ga dan terug naar de gedachte dat zelf uitgeven gewoon een langdurig proces is. Je valt, je staat weer op.

Je kijkt naar: Waarom wil ik dit eigenlijk? Waarom ben ik eigenlijk aan het schrijven? Wat is mijn why? Want als jij je waarom heel duidelijk hebt, dan ga je weer terug naar: Oké, we gaan weer door. Dus kijk naar alles wat jij kunt doen en niet zozeer naar de uitkomst, maar… Wat geeft je in energie? Waarom doe je dit eigenlijk? Kijk in elk geval of je daar antwoord op kan geven.

En ook belangrijk: Wat is succes eigenlijk voor jou? Hoe definieer je dat? Als jij namelijk zegt succes is als ik op het level zit van een Stephen King. Ja, dan kun je lang wachten. Heel veel schrijvers komen daar niet. Maar als jouw succes is een boek uitgeven. Nou, gefeliciteerd. Zodra je op die knop bij Amazon of welk platform je ook gebruikt, dan heb jij dat succes al behaald. Dus kijk gewoon of je je kleine succesjes kan definiëren. Wat is voor mij succes? Ga dat stukje vieren en ga vervolgens door. Kijk of je het in kleine stapjes kunt gaan doen.

En moed erin houden is… Dit voor soort frustratiemomenten komen, in ieder geval bij mij heel erg, als ik teveel probeer in een keer. Dan wordt het overweldigend en dan zie je ook dat alle resultaten gewoon nul zijn, want je stopt ook niet 100 procent. Je kan niet 100 procent stoppen in 20 taken.

Maria: Nee, dat is het punt.

Petra: Kijk dan of je de kleine stapjes: Oké, wat ga ik nu doen? Wat is het succes als ik dit heb gedaan? Hoe ziet dat er dan uit?
Blijf in contact met andere schrijvers, zodat je ook weet dat dit er gewoon bij hoort. Ga het niet alleen zitten te verkneuvelen.

Maria: Iedereen heeft dit.

Petra: Iedereen heeft dit.

Wat kan ik nog meer erover zeggen? Ik denk te veel focussen op resultaat, op verkopen, dat gaat je nekken. Blijf de focus houden op je mindset en je why. Waarom wil je dit doen? Wat haal je er voor jezelf uit?

Maria: Je doel.

Petra: Je doel. Wat is je doel, precies. En als jij je doel alleen maar koppelt aan wat jouw lezer doet. Als het alleen maar lezer gericht is dan krijg je dit soort momenten vaker. Dat werkt niet. Dus kijk naar je eigen invloed en wat voor jezelf belangrijk is. Want dat soort dingen kun jij wel degelijk… Daarin kun je successen gaan behalen.

En blijf leren. Vraag hulp. Doe het samen. Ga connecten met andere schrijvers, want daarmee zie je ook dat jouw proces gewoon heel normaal is.

Dus hoe hou je de moed erin? Gewoon door blijven gaan. Gewoon chocola eten, sporten, schrijven, schrijven, schrijven en gewoon doorgaan.

Linda die heeft een vraag gesteld.

Ze zegt: In hoeverre is er een verschil in marketingmogelijkheden buiten Europa en in Nederland? Zijn er geschreven en ongeschreven regels?

Maria: Ja, dat is een grote vraag en een hele uitgebreide vraag, waar niet 1-2-3 echt antwoord op te geven is. Het hangt ook met heel veel dingen samen. Waar zit je doelgroep? Wat voor soort boek heb je geschreven? Is het fictie of non fictie? Maar ook daadwerkelijk het genre wat je hebt.

Wat net als in Engeland, of in de Engelstalige wereld, belangrijk is in Nederland, is dat je de basis legt door een supergoed boek te maken, schrijven, product produceren. Dus de tekst moet gewoon supergoed zijn. De verpakking moet supergoed zijn. Ga het platform bouwen in het Engels, in het Engelstalige, dus een website, social media en mailinglist.

En zet je boek in zoveel mogelijk soorten, dus ebook, audioboek, papieren boek, paperback, hardcover, alles, te koop op zoveel mogelijk plekken internationaal. Dan krijg je de meeste zichtbaarheid.

Petra: Ja, want ze zegt ook: Is er een verschil in de marketingmogelijkheden?

Maria: Nou, wat dat betreft is het hetzelfde. Dat is het grappige eigenlijk. Er zijn wel meer mensen die zeggen: zit er verschil in, ja of nee? Heel veel dingen zijn hetzelfde. Er zit wel wat verschil in, maar heel veel dingen zijn toch gelijk.

Wat bijvoorbeeld een verschil is, is dat in het Engelstalige kun je adverteren op Amazon. Dus dat is een mogelijkheid. Volgens mij kan dat op Amazon NL niet, voor zover ik weet. Volgens mij niet.

Wat je in het Engelstalige uitgeefwereld ook hebt zijn promo sites, zoals ze worden genoemd. Dat zijn dus nieuwsbrieven voor lezers, waar lezers lid van kunnen worden. Die dus één keer in de week of zo, sturen die een nieuwsbrief naar specifiek… Lezers kunnen aangeven: Ik ben geïnteresseerd in detectives. Ik ben geïnteresseerd in horror, of wat dan ook. Die lezers die krijgen dan specifiek een email met allerlei boeken die die daarin staan die goedkoper worden aangeboden.

Dus daar kun je je voor aanmelden voor die promo sites en dan heb je het bijvoorbeeld over BookBub. Fussy Librarian is er ook bijvoorbeeld een. Dat zijn dingen die je in Nederland niet hebt. Het zou heel mooi zijn als dat in Nederland ook kwam. Misschien dat we het daar nog eens een keer over kunnen hebben op een andere 20Books of zo, dat zoiets kan worden opgericht, want dat zou een hele mooie… Dat is een goede promotiemogelijkheid voor iets. Als je bijvoorbeeld een boek hebt waarvan je zegt: Normaal kost het 4,99. Ik maak hem nu 99 cent. Ga je kijken of je in die nieuwsbrief kunt komen van jouw genre. Daar moet je voor betalen. Het is niet gratis, maar dan zien wel 10.000 mensen die zien die email. Daar hebben Engelstalige schrijvers veel succes mee.

Wat ik heel erg kan aanraden is, voor als je inderdaad in het Engels gaat schrijven, om lid te worden van de Facebookgroep Wide for the Win. Dat is een hele belangrijke. Daar wordt het over dit soort dingen heel veel gehad. Een andere Facebookgroep, want we hebben het nu toch over 20Books, is natuurlijk 20Bookto50K. Is ook een Facebookgroep waar lid van kunt worden, waar ook dit soort dingen heel vaak naar voren komen.

En als laatste, doe vooral ook de gratis videocursus van David Gaughran: Starting from Zero. Want hij heeft het ook daarover. Hij heeft het over promo stacking. Hij heeft het over welke promo sites zijn er allemaal en hoe kan ik dat zo goed mogelijk benutten. Met name ook bijvoorbeeld tijdens een launch van een nieuw boek en dat soort dingen. Ga die vooral ook kijken. Ga die doen, die cursus. Kan ik echt heel erg aanraden.

Dat is het ongeveer wel. Er zijn verschillen maar heel veel is ook hetzelfde.

Petra: Het is dus ook niet een antwoord, wat je in het begin al zei, waar gewoon een antwoord… Het is geen vraag waar één antwoord op van toepassing is.

Maria: Dit is ook weer zo een ding. Het is zoiets dat moet je doen, dat moet je leren. Daar blijf je ook bij over leren. Eigenlijk is dit selfpubben. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. Dat hoort er gewoon bij.

Petra: We hebben nog één vraag en dan zijn we door alle vragen heen. Die vraag komt van Kirsten.

Ze zegt: Ik wil onder een eigen pennaam in meerdere heel uiteenlopende genres gaan schrijven. Hoe zet ik mijzelf dan toch geloofwaardig neer als persoon/auteur?

Daar wil ik eigenlijk gelijk even op inhaken, dat ze zegt: Hoe zet ik mezelf dan toch geloofwaardig neer?

Maria: Ja, dat is een beetje…

Petra: Dat is al een mindset dingetje, maar goed daar hebben we al heel wat over gezegd. Dus dan kun je gewoon even terugluisteren, Kirsten, wat we al eerder zeiden over hoe je tegen jezelf spreekt.

Maria: Draai het om, want inderdaad, waarom zou je niet geloofwaardig zijn als je meerdere pennamen hebt?

Petra: Wat heeft dat met geloofwaardigheid te maken?

Maria: Precies. Ik heb ook meerdere pennamen en ben ik niet geloofwaardig?

Petra: Nee, je bent niet geloofwaardig.

Maria: Hé, shit.
Nee, dat moet in principe geen probleem zijn. Wat wel een probleem kan zijn, als je zegt van: Ik wil toch voor een pennaam kiezen, bij wijze van. Als je zegt van: Ik durf het toch niet aan of het is te lastig meerdere te hebben. Heb je verschillende genres die een uiteenlopend zijn, om maar een heel extreem voorbeeld te noemen: je schrijft erotica en je schrijft ook kinderboeken. Daar wil je niet op dezelfde website reclame voor maken.

Petra: Dat is ook wat Kirsten zegt. Ze zegt ook meerdere heel uiteenlopende genres, dus meerdere pennamen is dan eigenlijk logisch.

Maria: Ja. Hou dat uit elkaar is dan goed. Dan heb je dus de vraag van: Hoe doe je dat dan? Je moet jezelf splitsen, want je hebt wel twee mailinglists. Je hebt twee doelgroepen. Wat laat je zien van jezelf aan welke doelgroep? Hoe doe je dat? Nou wat ik heb gedaan is… Kijk, een schrijver is sowieso al een persona, dus je zult eigenlijk moeten zorgen dat je twee verschillende personas gaan gaat neerzetten met twee verschillende websites, social media. Maar let erop dat je authentiek blijft. Dat je niet nep gaat doen in de een, omdat je denkt van: Ik moet hier… Dit is mijn kinderboeksite, ik zeg maar wat en ik moet hier heel… Nou ja, weet ik veel wat. Dat werkt niet. Je moet het uitzoeken zodat het authentiek uit jezelf komt, want lezers merken dat als je nep bent. Dus dat moet je zeker doen. Beide personas of misschien wel 3. Iedere persona moet wel jouzelf zijn dus. Je moet echt passend voor jezelf het gevoel hebben dat ik pas bij deze pennaam en ik kan mijzelf hiermee neerzetten.

Petra: Het is eigenlijk een beetje net als… Je moet je voorstellen als jij een actrice bent en je neemt een script aan waarvan je denkt: Oh, dit past heel erg bij mij. Je zal een andere persona neer moeten zetten, want je bent een actrice en je gaat een bepaalde personage spelen. Dat is net als wat je nu ook doet. Je schrijft een bepaald boek. Daar heb jij een bepaalde vertelstem. Die vertelstem ga je toepassen in jouw branding eigenlijk van die persona. En dat doe je met het andere genre doe je dat net zo. Dus het is wel een onderdeel van jou. Het is eigenlijk een soort… Je kan ook gewoon zeggen van: Weet je, mijn pennaam is bijvoorbeeld Martine en mijn pennaam is Stacey, ik zeg maar wat. Martine is dit. Schrijf gewoon uit wie is Martine, maar zorg wel dat jij daarin staat. En wie is Stacey? Dat is dan vervolgens jouw vertelstem, en die ga je dan toepassen.

Maria: Precies. Wat ik heb gedaan, ik schrijf onder mijn eigen naam Maria Staal en ik schrijf detectives onder mijn pseudoniem Annie Appleton. Ik denk van: Hoe kan ik die twee dingen uit elkaar halen maar wel authentiek blijven tegenover mijzelf? Ik heb een lijst gemaakt met alle dingen die ik doe. Alles wat ik doe. En ik heb die lijst uitgesplitst, zo van: Oké, ik hou van tuinieren, ik zeg maar wat. Dit hoort bij Annie Appleton. Ik hou van fietsen. Dit hoort bij Maria Staal. Ik heb alles uitgesplitst en er staan ook dingen op waarvan ik denk: maar dit wil ik dat privé blijft, en dat is ook geen probleem. Want je moet ook dingen privé houden. Dus door alles op te schrijven wat jij doet, wat jij leuk vindt, waar jij naar kijkt, wat jij leest, alles op te schrijven en dan vervolgens te denken van: Dit past beter bij die en dit past beter bij die, krijg jij twee personas die toch allebei jou zijn. En je kunt kiezen van: Oké, dit soort dingen blijven bij mij. Dat is privé. Op die manier kun je twee personas creëren, die allebei jou zijn.

Petra: En dan ben je automatisch geloofwaardig.

Maria: En dan ben je automatisch geloofwaardig. Ik zou zeggen: Doe het gewoon, Kirsten, als je dit van plan bent.

Petra: Ja. Ik hoop dat jij en alle andere mensen die een vraag hebben gesteld, dat zij een antwoord hebben gekregen waar ze verder mee kunnen. En zo niet of er komen toch nog weer nieuwe vragen binnen, stuur ze aan ons door. Wij vinden het leuk om dit soort podcastafleveringen te maken. Want dit is ook een van de redenen waarom we natuurlijk een postcast hebben, is om de Nederlandstalige schrijvers te helpen in hun proces van het schrijven en uitgeven.

Maria: Absoluut! Het is een wat langere aflevering geworden als normaal, maar dat geeft niet. We zijn er doorheen, door de vragen en bedankt voor het gesprek, Petra.

Petra: Ja, jij ook bedankt.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*