Hoe krijg ik een boekcover die verkoopt? Dit is een vraag die we vaak horen, daarom 10 tips die het je mogelijk maken een perfecte cover te krijgen. Waarom is een goede cover belangrijk, waar moet je op letten en wat heeft een postzegel ermee te maken?
Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.
Hoogtepunten
- Het belang van een goede cover
- Je boek op postzegelformaat
- Zelf je cover maken?
- Wat straalt je cover uit?
- Een witte achtergrond: yay of nay?
- Blijf up-to-date: je cover veranderen
De cover is een belangrijk onderdeel van de metadata van je boek. Goede metadata maakt je boek zichtbaar. Lees er meer over in Maria’s blogpost: Meer boeken verkopen op webshops als Bol.com?
***
Volledig uitgetypte versie van de aflevering
Petra: Hallo, Maria.
Maria: Hallo, Petra.
Petra: We hebben het vandaag over de voorkant van je boek, de perfecte cover, eigenlijk. En we gaan 10 tips geven over hoe je een perfecte cover maakt. Maar laten we eerst eens beginnen met de vraag:
Waarom is het hebben van een perfecte cover nou zo belangrijk?
Maria: Dat is wel een goeie vraag. Want de cover is natuurlijk het eerste wat je lezer ziet als ze in een boekhandel lopen of in de bibliotheek of het internet. En de cover moet eigenlijk in een oogopslag laten zien waar het over gaat en je lezer dusdanig nieuwsgierig maken dat ze verder kijken.
En vroeger… vroeger, voordat de mensen op het internet gingen kopen, waren ze zo’n beetje aan het rondsnuffelen in een boekhandel. Dan had je ongeveer 3 tot 5 seconden beslissingstijd. En tegenwoordig op het internet is de beslissingstijd om iets, of mensen door gaan kijken of nieuwsgierig worden, is letterlijk 1 seconde. Dus je cover heeft 1 seconde de tijd om de lezer die langskomt dusdanig nieuwsgierig te maken dat ie stopt en zegt van: Oké, hier wil ik iets meer over weten.
Daarom is het zo belangrijk dat je cover perfect is, zodat ie dat doet. Hij moet eigenlijk het scrollgedrag, want tegenwoordig je scrollt, je blijft maar scrollen en scrollen op Amazon of Bol, whatever, dat moet ie stoppen. Je moet eigenlijk opeens zeggen van: Oké, hier wil ik meer van weten.
Petra: Dus dat is de perfecte cover.
Maria: Dat is de perfecte cover, als ie dat doet. En dan is het eigenlijk de eerste stap, het is de eerste stap in de reis, de verkoopreis die de lezer eigenlijk maakt, van: Oké, cover, nieuwsgierig, openmaken, naar de boekpagina, flaptekst lezen, titel kijken, kijken is de prijs voor mij goed, inkijkexemplaar bekijken, yes ik wil hem kopen. Weet je wel? En de cover is daarin de eerste stap.
Petra: Het is eigenlijk een beetje de eerste indruk. Don’t judge a book by its cover, dat klopt dus niet helemaal.
Maria: Daar klopt helemaal niks van, want iedereen judged een boek bij de cover.
Petra: Het belangrijkste is in ieder geval dat het de interesse moet wekken. En dat het klikgedrag gaat veroorzaken.
Maria: Ja, onmiddellijk nieuwsgierig maken.
Petra: Oké, dat is duidelijk waarom het belangrijk is. En wat dus die perfecte cover eigenlijk is, maar hoe zorg je daar dan voor? Wat zijn jouw tips?
Maria: Ik heb tien tips, heb ik in totaal.
Petra: Nou, laten we beginnen met de eerste.
Maria: We beginnen met tip nummer 1 en dat is:
Maak vooral de cover niet zelf.
De cover is dus ontzettend belangrijk en als jij niet een designer bent, als je daar geen opleiding voor hebt gehad, moet je daar gewoon zelf niet aan beginnen. Want het maken van een cover is een vak. Zorg dat je daarvoor écht een professional in gaat huren. Dit kost natuurlijk geld, maar als je dat zelf wilt gaan doen, dat is een verkeerde bezuiniging. Dat moet je niet gaan willen.
Dus als je weet van: Oké, ik ben nu nog aan het schrijven en ik heb de titel al enzovoort, of nog niet eens, maar ga gewoon sparen. Je weet dat het geld gaat kosten, ga gewoon sparen. Ga niet naar de Starbucks om die koffie te kopen, bij wijze van, en zet die 2 euro vijftig opzij.
Petra: En als je hem omdraait, het kan je ook geld kosten als je het zelf gaat maken. Want als jij een zelfgemaakte cover op Bol.com hebt staan en mensen gaan erlangs en die denken: Da’s niet voor mij, en die klikken het niet. Dat kost je ook geld, want je krijgt de inkomsten niet van die verkoop.
Maria: Klopt. Het is over het algemeen gewoon een verkeerde bezuiniging om dat te gaan doen.
Prijzen natuurlijk lopen uiteen, voor covers die je daarvoor moet betalen. Het hangt er natuurlijk vanaf of iemand een speciale illustratie maakt, speciaal voor jou. Dan kun je algauw op 500 euro zitten voor een speciale illustratie. Maar als de mensen stockfoto’s gebruiken en dat samen gaan voegen tot een fantastische cover, dat kan ook, dan is het vaak goedkoper.
Ikzelf betaal voor een ebook cover ongeveer rond de 85 euro. En als ik de hele cover doe, dus ook de voorkant en de achterkant er ook bij, voor de paperback, dan betaal ik in totaal iets van 180-200 euro. En daar zit het ebook dan bij in. Dus dan is dat samen. Dus dat zijn ongeveer de prijzen waar je, als er gebruik wordt gemaakt van stockfoto’s, waar je ongeveer op kunt rekenen.
Petra: Duidelijk. Dus tip 1, maak de cover niet zelf. Ook al ben je een designer… Nou, ja, als je een designer bent en je bent in die genre bekend, dan zou je het natuurlijk kunnen proberen.
Maria: Dan zou je het… Maar het is eigenlijk een beetje hetzelfde van: Je bent een redacteur en je gaat ook niet je eigen boek redigeren.
Petra: Nee, je hebt gauw een blinde vlek ervoor.
Maria: Dat is het punt. Dus huur gewoon een andere designer in, ook al ben je wel een designer.
Petra: En als je wel een designer bent, kun je natuurlijk ook je collega inhuren, want die heeft er dan wat meer afstand van en misschien ook wel een kortinkje…
Maria: Daarom, daarom… precies.
Petra: Goed, dat is tip 1. Een hele duidelijke en een hele belangrijke. Wat is je tweede tip?
Maria: Mijn tweede tip is.. En als we dan gaan kijken, want dat is een beetje raar, de tips die nu volgen zijn allemaal een beetje van: Stel, dat je wel zelf een cover maakt. Maar dan zeggen we juist van, dat moet je dus niet doen. Maar het is wel belangrijk dat je basiskennis hebt zo van: Hoe ziet een goede cover er dan uit? Dus stel dat je wel een designer inhuurt, dan je dan ook kunt beoordelen of die cover goed genoeg is.
Petra: Dat je in ieder geval weet waaraan het moet voldoen.
Maria: Waaraan het moet voldoen en daar zijn deze volgende tips voor. Dus niet om het zelf te maken, maar meer om te kunnen herkennen hoe een goede cover eruit ziet.
Tip 2 is dus: Zorg dat je cover is ontworpen voor postzegelformaat.
Petra: Wat bedoel je daarmee?
Maria: Postzegelformaat is als je op het internet, Bol.com gaat en je hebt een algemene pagina in het genre Fantasy, whatever, dan zie je allemaal van die kleine voorkantjes onder elkaar. En die zijn ongeveer het formaat van een postzegel. Afhankelijk van of je op je telefoon kijkt, of… Meestal zijn het kleine plaatjes. En in het Engels heet dat een thumbnail en in het Nederlands gebruiken we postzegelformaat.
Omdat dat dus hetgene is wat de lezer tegenkomt. De lezer komt niet in de boekhandel, misschien wel, maar over het algemeen niet, en ziet meteen de grote cover. De lezer zal, zeker 90 procent van de tijd over het algemeen tegenwoordig, op het internet een boek zoeken en alleen eerst dat kleine plaatje zien.
Dus dat kleine plaatje moet, dat kleine plaatje heeft dus maar 1 seconde om de aandacht te trekken van je lezer. Dus daar moet je… Je moet de titel kunnen lezen. Je moet jouw naam, de auteursnaam, kunnen lezen. Je moet, als er al een plaatje opstaat, een illustratie, moet je kunnen zien wat dat is. Het moet de sfeer, het moet aangeven welke het genre is, het moet aangeven als het een non-fictie boek is, waar het onderwerp over gaat. Dat het meteen, ook op postzegelformaat, in dat kleine formaat gewoon zichtbaar is.
Petra: Dat is best wel een hele grote uitdaging van de cover, zeker als het op zo’n klein formaat is, om dat er allemaal uit te kunnen halen. En als je maar een seconde de tijd hebt, dan zie je al wel dat kleur bijvoorbeeld al heel belangrijk is. Als je een horror boek hebt, dat zijn over het algemeen duistere kleuren, dan moet je niet een roze boek neerzetten. Dus dat is al zo’n eerste trigger waardoor iemand kan verslappen met scrollen. Dat ze langzamer gaan scrollen van: Huh, wat is dit?
En het is natuurlijk wel zo, op het moment dat je echt even kijkt, dat het stilstaat, dat je dan al die dingen eruit kan halen. Niet terwijl je langs scrollt.
Maria: Precies, dat klopt.
En als je het dus terugkrijgt van je designer, dan krijg je vaak een voorbeeld zal ik maar zeggen, hebben ze gemaakt. Ga het dan niet alleen op je laptop in groot formaat bekijken, maar verklein het om mijn part in Paint of wat dan ook. Verklein het ook tot het postzegelformaatje, zodat het ook inderdaad dat jij kunt beoordelen of het op postzegelformaat er nog goed uitziet. Mocht dat niet zo zijn, ga je terug naar die designer en zeg van: Sorry, die titel is te klein. Ik kan het niet lezen op postzegelformaat. Dat moet je gewoon kunnen aangeven. En als je een goede designer hebt, die weet ook dat het op postzegelformaat zichtbaar moet zijn. Sommige designers zijn toch nog wat te enthousiast en maken te veel tierelantijntjes, die op postzegelformaat helemaal wegvallen. Zeg dat dan ook gewoon. Dat is helemaal niet erg.
Petra: Duidelijk! Tip 3.
Maria: Tip 3. Zorg dat je lezer dus in een oogopslag kan zien waar je boek over gaat.
Dat gaat dus weer over die 1 seconde. Ze moeten het genre kunnen aflezen, het non-fictie onderwerp, maar ook de sfeer van het boek. Dus dat het dark is of dat het humor is. Of dat het romantisch, bloemen, whatever. Ze moeten onmiddellijk het gevoel krijgen: Oké, dit is een boek voor mij. Of dit is een boek over afvallen, of een boek over fietsen in de Ardennen, whatever. Dat ze dat meteen kunnen zien. Het moet in een oogopslag moeten ze dat weten.
Petra: En dat kun je heel erg goed testen door bijvoorbeeld op Bol.com gewoon eens te zoeken naar een bepaald type boek. Stel dat jij, ik zeg maar wat, een romantisch boek wilt lezen over Italië. Voer dan dat eens even als trefwoord in en kijk wat voor thumbnails je naar voren gaat krijgen.
Bij al die boeken, als ze het goed doen, kun je gelijk al een beetje dat Italië kun je proeven aan de cover. Dat gevoel zit er gelijk al in. En dat is precies wat je met jouw cover wilt doen. Dus als jij voor jouw cover duidelijk hebt: Oké, dit is het genre, dat is de vibe die ik wil uitstralen. Voer dat eens even als trefwoordjes in en kijk wat je naar voren gaat krijgen.
Maria: Ja, dan krijg je een beetje een idee van hoe dat werkt, zeg maar.
Petra: De vierde tip.
Maria: De vierde tip. Schrijf je in een serie geef dan de covers van je serie allemaal dezelfde uitstraling.
Petra: Wat bedoel je daarmee?
Maria: Wat bedoel ik daarmee? Dat als je, het hoeft niet eens allemaal dezelfde kleuren te zijn, ook zeker niet allemaal hetzelfde plaatje, maar wel dat de… Als de lezer op Bol.com het eerste boek van je aanklikt, hebben ze vaak ergens onder te staan, oh nog meer boeken in de serie. Wat ze dan meteen kunnen zien van: Oh, ja verrek, deze boeken horen erbij. Die horen bij elkaar.
Petra: Dat kun je bijvoorbeeld doen dus met de font van je titel.
Maria: Ja, de titel, maar ook het soort plaatje. Het soort illustratie, of… Maar het hoeft niet allemaal in dezelfde kleur te zijn. Dat hoeft dus weer niet. Het zijn allemaal… Ja, het is een beetje een gevoel.
En zelfs dat kun je zeker op Kobo, kun je dat heel goed, en Amazon ook, die hebben in elk geval, als je daar heen gaat, een ‘boeken in deze serie’. En dan krijg je vaak zo’n rijtje te zien van allemaal cover naast elkaar, en dan krijg je een gevoel van: Oh ja, deze horen allemaal bij elkaar. Dan krijg je een beetje een idee van: Hoe ziet zo’n serie covers er dan uit? En hoe kan ik zelf zorgen dat dat zo goed mogelijk bij elkaar past?
Doe in elk geval niet, wat heel veel amateurs, maar mensen zelf vaak doen dat ze hetzelfde plaatje gebruiken, bijvoorbeeld een vrouw in een mooie jurk of zo, diezelfde vrouw, met allemaal een andere kleur achtergrond. En dat werkt dus ook niet. Dus doe dat in elk geval niet. Dat is eigenlijk, het hoort bij deze tip.
Petra: Dat zie je trouwens ook heel vaak als jij bijvoorbeeld een serie hebt, dat de plaatjes die gebruikt worden eigenlijk een soort fotosessie is van hetzelfde model, maar dan elke keer in een andere pose. En dan past het weer wel heel goed.
Maria: Dan past het weer wel. Ja, zoiets. Ga eens kijken wat er in jouw genre past, of in jouw onderwerp en ga daar eens mee spelen.
Petra: Kun je prima trouwens Googelen. Als jij googelt op bijvoorbeeld ‘boekenseries’ krijg je namelijk de plaatjes van alle boekenseries die al zijn uitgebracht, of bepaalde boekcovers die nog te koop zijn. Die zie je dan ook. Dan kun je ook gelijk zien: Oh, die past inderdaad allemaal goed bij elkaar. Je ziet gewoon dat het dezelfde serie is.
Maria: Dat klopt.
En denk in elk geval, stel dat je begint met schrijven, denk bij boek 1 al heel erg na van: Oké, ik weet dat ik een serie schrijf. Ik moet een cover hebben voor boek 1. Zeg ook tegen je designer, dit wordt een serie. Dan houden ze er al rekening mee.
Petra: De vijfde tip.
Maria: De vijfde tip. De achtergrondkleur van je cover moet vooral niet wit zijn.
Petra: Dat is best wel een beetje een uitdagende stelling, want er zijn namelijk wel boeken met een witte achtergrond.
Maria: Ja, en dat is heel leuk, maar dat is vaak een probleem. Want… Bol.com, Amazon, Kobo ook voor zover ik weet, hebben als websites een witte achtergrond. En als jij een witte achtergrond hebt in jouw cover, en je ziet dat boek op die witte achtergrond van die website, dan is het net of je titel en het plaatje en je naam of dat in het niks zweeft. Je boek, de daadwerkelijke cover, valt weg. Het enige wat je nog ziet is de titel, dus het zweeft wat. Dus doe dat vooral niet. Maak er dan lichtblauw van of heel lichtgeel.
Petra: Of geef het een rand.
Maria: Geef het een rand kan, het kan wel een beetje een rouwachtig iets gaan zijn. Dat vinden mensen vaak niet mooi, want vaak moet je dat op de paperback dan ook doen, en dan ziet het een beetje vaag uit. Want ik denk dan meteen aan ebooks, natuurlijk. Maar, persoonlijk zeg ik, doe het gewoon niet. Tenzij je dat echt per se wil, dan doe je er een grijze of een zwarte rand omheen.
Maar persoonlijk zeg ik, doe dat gewoon niet, want het gaat wegvallen en dat ziet er niet uit.
Petra: Wees in ieder geval heel bewust van het feit dat het de lezers moeilijker… Waarom kom ik niet uit deze zin? Dat je het eigenlijk de scroller moeilijker maakt om te stoppen. Omdat hij niet letterlijk een boek voor zich ziet, hij ziet gewoon wat loshangende…
Maria: Wat losse onderdeeltjes. Precies.
Petra: Het is meer een uitdaging. Ik zou het ook niet doen, eerlijk gezegd.
Maria: Nee, ik hou persoonlijk heel erg van kleur, dus ik zou nooit een witte achtergrond doen.
Petra: Dat is deels persoonlijke mening natuurlijk en deels ook wat goed verkoopt. Kijk als jij in een genre zit en je ziet alleen maar witte boeken, ga vooral kijken of dat ook voor jou werkt, maar weet gewoon dat dit de uitdaging is die eraan vasthangt.
Maria: Het is de technische uitdaging die daaraan vasthangt en hou daar rekening mee. Want als je er minder boeken door gaat verkopen, dan heb je een probleem.
Petra: Precies, dat is nou net niet wat je wilt.
Maria: Nee, precies.
Petra: Goed, volgende tip, nummer zes.
Maria: Nummer zes alweer.
Kijk hoe de covers in jouw genre eruit zien.
Want schrijvers denken vaak van: Ik schrijf in, whatever, cosy mystery, dus ik ga kijken op Bol.com hoe die covers er allemaal uitzien. Dan ga ik een cover maken die daar juist niet op lijkt, want dan springt mijn cover er juist uit.
Eh… nee. Het gevolg is dus dat op het moment dat een lezer cosy mystery intypt op Bol.com en gaat scrollen van welke covers vind ik leuk. Die verwacht een bepaald soort cover. Die ziet jouw cover die eruit springt en niet cosy mystery lijkt, scrollt er gewoon voorbij. Dat is gewoon wat honderd procent gebeurd.
Petra: Ja, die denkt: Dit zit in een verkeerde genre.
Maria: Zit in het verkeerde genre. Dus zorg juist dat je boek lijkt op al die andere genres, boeken die in jouw genre zitten. Dat is gewoon heel erg belangrijk.
Dus doe vooral daar je research in. Ga naar Amazon of Bol.com of Kobo en klik gewoon aan jouw genre, of jouw onderwerp, afvallen, ik zeg maar wat. En ga dan kijken welke boeken bovenaan komen te staan. Die worden het meeste verkocht en die worden dan verkocht omdat ze heel goed zijn, maar vaak hebben ze ook wel goede covers. En dan kun je een beetje een idee krijgen van: Wat verkoopt gewoon goed? Dus je kunt gewoon je research daarin doen.
En kijk dan ook vooral ook heel erg naar welke kleuren worden gebruikt, de illustratie, de compositie van de verschillende dingen, lettertypes, de sfeer. Maakt het je nieuwsgierig? Herken je het genre erin? Kijk dan als lezer in plaats van als schrijver en zeg van: Hoe komt het op mij over? En dan moet je zorgen dat je daarbinnen valt.
Petra: Ja, en dit is ook gelijk iets waarbij ik toen ook denk van: Als jij een goede designer hebt die jouw cover maakt, die zou eigenlijk deze research doen voor jou. Die zou moeten weten wat past of niet. En dan is het aan jou, zodra je dan die cover krijgt, om die gewoon eens tussen die bestsellers neer te zetten: Past ie ertussen? Als dat zo is, dan heeft jouw designer gewoon hartstikke goed werk geleverd. Als dat niet zo is, dan kan het zijn dat je nog even moet sleutelen met de cover.
Maria: Precies.
Wat mijn designer wel altijd vraagt van: Geef een aantal titels van boeken die op dit moment bestsellers zijn in jouw genre, waarvan jezelf het gevoel hebt van, die past er wel bij. Die vraagt dus om een link daarvoor, zodat ze zelf even kunnen kijken wat een beetje mijn idee is van wat ik het idee heb wat ik graag zou willen. En dan richten ze zich daarop. Maar dat doet mijn designer. Ik weet niet of andere designers dat doen.
Petra: Het is wel goed om dat met je designer te bespreken. Dat dit je werkwijze dan is.
Maria: Zeker. Wat ik wel de laatste tijd, enige jaren geleden – dat was volgens mij nog voor corona, in 2019 of zo – leek dat er vanuit de traditionele uitgeefwereld in Nederland het idee begon te ontstaan dat covers meer algemeen moeten zijn. Raar idee, maar oké. Met name fantasy schrijvers ontdekten dat covers, de fantasy covers die zij leuk vonden van bepaalde schrijvers, niet meer een fantasy cover hadden, maar omdat er ook een hint van romantiek in het boek zat, werden de covers meer romantisch. En daar werd op de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers toen redelijk over geklaagd, zo van: Waarom zou je dat doen? Maar dat was toen blijkbaar een trend, ik weet niet of het nu nog zo is, een trend om een cover meer algemeen te maken, zodat je meer verschillende mensen aantrekt.
Nou, dat is volgens mij het slechtste wat je kunt doen, want je wilt juist meer dieper gaan duiken in jouw doelgroep. En hoe meer niche, hoe meer sub-genre je kan doen, hoe beter het is. Want hoe meer je verkoopt, hoe meer lezers je boek vinden. Dus het juist beter om zoveel mogelijk to-the-point jouw genre te gaan pakken en niet algemeen te gaan houden.
Petra: Nu je dat zo zegt, als ik inderdaad een boek zie met alleen een bloem erop dan denk ik bij mezelf, waar gaat dit eigenlijk over? Wat is dit voor boek? En dan moeten de kleuren, kunnen dan soms aangeven wat het wel of niet is. De Twilight serie bijvoorbeeld doet het ook. Die heeft ook, ik weet niet of dat een over meerdere boeken is, maar ze hebben in ieder geval een van hun boeken is ook met een bloem erop, alleen daar zit, dat is een witte bloem met rood. Dus omdat het om vampieren gaat, dus past dat weer. Dus die had een goede genre…
Maria: Het kan, maar vaak wordt het dan verkeerd gedaan. Maar ik weet niet of die trend nog zo is, zou best kunnen van wel, maar let daar even op – op het moment dat je gaat zoeken naar wat past in mijn genre – dat er ook traditioneel uitgevers zijn die dat dus verkeerd doen. Laten we dat even zo stellen.
Dan denk ik dat het misschien handiger is om op Amazon te gaan zoeken, want daar zitten nog meer algemene, of meer to-the-point, dingen.
Petra: Vooral bij de bestsellers, zodat je ook de juiste soorten covers krijgt.
Maria: Ja, en ook al zijn dat covers die in het Engels zijn, maakt niet uit. Vaak is dat wereldwijd wel hetzelfde.
Petra: Duidelijk. Nummer zeven.
Maria: Nummer zeven.
Heb je dan een cover gekregen, of nou ja, niet zelf gemaakt, test dan het effect van je cover op andere selfpubbers met name.
Dus ben je lid van een Facebookgroep of een forum, plaats het daar dan gewoon in en vraag gewoon om feedback. Zo van: Wat denk je hiervan? Zijn er nog op- of aanmerkingen?
Ik kan wel even een anekdote vertellen dat van mijn detectiveserie, de covers zoals die waren, vanuit 2015. Ik verkocht niet veel boeken meer, dus ik had zoiets van: Ik ga de cover gewoon plaatsen op een Facebookgroep en ik heb er niet bij gezegd welk genre het was. Ik heb gewoon gevraagd: Welk genre denken jullie dat dit is? En het is murder mystery en iedereen zei: Kinderboek. Nou, dan heb je dus een probleem.
Dus toen had ik ook echt zoiets van: Oké, dit klopt dus niet meer. Ik moet die covers gaan veranderen want het is überhaupt A: geen kinderboek en ik wil ook niet dat mijn doelgroep, die kijkt verkeerd. Mijn doelgroep vind mij nooit als ik denk dat het een kinderboek is. Dus dat heb ik ontdekt doordat ik feedback ben gaan vragen. Dus doe dat vooral. En het is niet altijd makkelijk om feedback te vragen, maar het is wel heel erg belangrijk.
Petra: En wat dat betreft, ik denk dat het ook, je zegt dan Facebookgroep en forums, vraag het ook gewoon in je omgeving. Post het op je eigen tijdlijn en zeg tegen mensen, precies de vraag die jij ook heb gesteld, van: Hé, wat voor genre denk je dat dit is? Wie denk je dat dit aan gaan trekken? Welke lezers zullen dit interessant vinden? Die feedback is niet een afwijzing van je cover, maar het vertelt je wel precies of je op het juiste pad zit.
Want dat is wat een cover eigenlijk zou moeten doen. Het moet wel de juiste persoon aanspreken. En tuurlijk wil je dat het mooi is. Tuurlijk wil je een mooi boek in je handen hebben, maar het moet ook verkopen. Daar is het voor bedoeld.
Goed, nummer 8.
Maria: Voel je vrij om je cover te veranderen.
Want ik zei dus al net, ik ben dus nu bezig met mijn covers te re-branden en er andere covers van te maken, van mijn serie. Dat kan ook gewoon. Dat is het handige van selfpubber zijn; je mag gewoon je cover veranderen. Als je dus merkt van: Oké, het werkt niet. Of je heb bijvoorbeeld je boek al eerder geplaatst en je denkt: Ik verkoop niet genoeg. En je krijgt alsnog feedback van: Het werkt niet, mensen zeggen andere dingen. Verander het gewoon. Er is niks mis mee. Nou ja, je moet niet toevallig 3000 boeken hebben laten drukken. Dat is dan een ander probleem. Maar als je een ebook hebt, of POD, kan je dat heel makkelijk gewoon veranderen.
En het hoeft niet te zijn dat je helemaal een nieuwe cover hoeft te doen. Je kan ook een beetje tweaken. Je kan zeggen van: Oké, mijn titel is groot en in geel. Ik maak hem groot en in rood, want – bij thrillers heb je dat vaak – ik zie nu dat de covers bij thrillers vaak een rode titel hebben bij wijze van. Dat het dan meer… Het kunnen ook kleine tweaks zijn. Je hoeft niet een hele volledige nieuwe cover te doen.
Petra: Het is eigenlijk ook spelen met wat werkt. En sowieso, wat op dit moment hot is in de bestsellerlijst. Als je bij wijze van nu de roze kaften allemaal ziet en volgend jaar is dat allemaal blauw. Als jij meegaat in die trend, ja dan ga je volgend jaar dus uit de stroom vallen met een roze cover. Daar wil je ook rekening mee houden. Maak hem zo goed mogelijk passend bij de bestsellers, maar hou ook rekening ermee dat het over een jaar al heel anders kan zijn.
Maria: Dat het ook een klein beetje evergreen. Maar hou er ook dan vervolgens wel weer rekening mee, dat na vier jaar, er dusdanig dingen veranderd zijn dat het sowieso verstandig is om sowieso je cover te veranderen. Want dat was in mijn geval. Toen ik in 2015 mijn eerste boek had uitgegeven, was de cover die ik had volkomen normaal. En vier jaar, vijf jaar later is het gewoon ouderwets.
Petra: Is het gewoon een kinderboek. Zo snel kan het dus gaan.
Maria: Zo snel kan het gaat. Dat is het punt.
Hou er wel rekening mee dat op het moment dat je wel een volledige nieuwe cover doet, dat je dan wel altijd een nieuwe ISBN moet gebruiken.
Petra: Oh, dat wist ik nog niet. Dat is wel goed dat om te weten, inderdaad. Want ik weet wel dat als jij bijvoorbeeld de titel enzo verandert, dan heb je ook volgens mij een nieuwe…
Maria: Titel ook, maar niet als je bijvoorbeeld alleen maar een paar d’s en t’s verandert. Dan hoeft het niet. Maar als je 10% van het boek verandert of zo, dan moet je een nieuwe ISBN gebruiken. Maar ook als je een nieuwe titel doet en/of een nieuwe cover. Dan wordt het ook een nieuwe uitgave, bij wijze van. Zelfs als je Print on Demand of een ebook hebt, moet je een nieuwe ISBN gaan gebruiken.
Petra: Dat is in ieder geval een goede tip om rekening mee te houden.
Maria: Dat is om rekening mee te houden, maar het is ook iets wat je niet, want mensen denken van: Oh, ISBN kost geld, dus ga ik mijn cover maar niet veranderen, want dat kost geld. Dat is ook niet iets wat je tegen moet houden. Want het is precies wat jij zei: Als je het tegenhoudt en je verkoopt niks, kost het je meer geld dan uiteindelijk de prijs voor het ISBN.
Petra: Maar het is wel – daarom is het ook zo belangrijk voordat je je boek letterlijk met ISBN en alles gaat aanbieden – dat je inderdaad die testfase even doorgaat. Dat je je covers laat testen door je lezers, je vrienden, familie, wie ook maar.
Maria: Collega schrijvers.
Petra: Collega’s. Dat je gewoon gaat testen; zit ik op de goede pad? En als dat allemaal positief is, nou dan kwak je er een ISBN op en ga je hem verkopen.
We hebben nog twee tips. Nummer negen is de volgende.
Maria: De cover moet uitstralen dat er met zorg en professionaliteit over is nagedacht.
En wat ik daarmee bedoel ik, als jij zelf een cover maakt, hoe goed je ook bent, vaak heeft het een amateuristische uitstraling. En het probleem daarmee is dat het de vibe afgeeft, dat wat aan de binnenkant van het boek staat, oftewel de tekst, dat die ook niet goed is. Dus dat het boek bagger is.
Dat is helaas het idee wat mensen kunnen krijgen als het een amateuristische cover is. Oh, dan zal het boek ook wel niet goed zijn. Ik ga hem niet kopen.
Dus doe dat niet. Zorg dat je een professionele uitstraling krijgt door een designer in te huren.
Petra: Daarop inhakend. Dat is ook, denk ik, een beetje het gevaar als jij een illustrator inhuurt voor je boekkaft. Want het kan een hele, hele mooie illustratie zijn dat ze maken, waar je dus ook flink wat geld kunt neertellen. Maar als het niet past bij het genre, als het niet past bij het boek überhaupt, omdat het dan een soort getekend iets is kan het al amateuristisch overkomen, terwijl je er bij wijze van 3-4-5 honderd euro voor hebt neergeteld.
Dus ook daarin, als je al een illustratie doet, check van te voren past het bij het genre voordat je überhaupt daar geld voor neer gaan tellen, want dat kan dus echt compleet mislopen.
Maria: Het kan verkeerd uitpakken.
Petra: De laatste tip. Tip nummer 10.
Maria: Zorg dat de cover past bij de algemene uitstraling die je hebt op je website en je branding.
En daarmee bedoel ik, als je bijvoorbeeld horror schrijft, dus je website ook daarop aanpast dat ook je lezer zich thuis voelt op je website en dat je boeken daar een beetje in diezelfde vibe zijn. Mensen moeten zich thuis voelen op je website, want als ze zich thuis voelen, gaan ze zich verdiepen. Gaan ze kijken, welke boeken heeft deze persoon allemaal geschreven en gaan ze erop klikken en komen ze op Bol.com terecht, om je boek te kopen, bij wijze van.
Dus ze moeten zich vooral thuis voelen. Ze moeten zich herkennen in je algemene uitstraling, je branding, ook op je Facebook pagina en daar hoort je covers horen daar ook bij. Dus een beetje een algemeen iets.
Petra: Dus als jij een horror schrijver bent en je boeken zijn over het algemeen zwart en donker, lettertypen van dat soort trillende lettertype, dat een beetje dat angst uitstraalt en je lezer komt op je website en het is pastel en bloemetjes en dergelijke. Ja, dat past niet.
Maria: Dat werkt niet.
Petra: Dus daar wil je ook diezelfde vibe doen, dat donkere, dat trillende lettertype, dat wil je eigenlijk allemaal overdragen op je website. Extreem voorbeeld, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Maria: Hou daar rekening mee.
Petra: Oké, dat waren dus de tien tips.
Heb jij nog een conclusie als we dit gaan afronden?
Maria: Ja, ik heb nog wel een algemene conclusie.
De voorkant is dus gewoon superbelangrijk en doe het dus vooral niet zelf. We hebben het ook al heel vaak genoemd. Ga sparen en zoek gewoon een goede designer die bij je past. En als je een designer hebt waarvan je denkt: Nou, dit past toch niet, dit gaat niet werken. Zoek dan een nieuwe designer. Dat kan ook. Dat is ook helemaal niet raar. Je hebt een professionele zakelijke relatie met die mensen, klaar. Geen enkel probleem.
Doe je research. Dus weet wat er op dit moment in jouw genre of onderwerp werkt en sluit je daarbij aan. Doe niet iets aparts, omdat je denkt van, dan springt het eruit. Nee, dan springt het er niet uit. Ja, het springt er wel uit, maar op een negatieve manier.
En wees vooral niet bang om je cover te veranderen. Of aan te passen als de verkoop niet werkt. Want zelfs een kleine tweak kan al uitmaken dat meer mensen toch nieuwsgierig worden gemaakt en je boek wel kopen.
Petra: En ik heb er nog een die ik er nog aan toe ga voegen.
Laat los dat je cover moet voldoen aan wat jij wilt hoe het eruit ziet. Het moet passen in de markt. Dat is de focus. Het moet passen in de markt en ga niet focussen op, nou, deze scène uit het boek was zo fantastisch, die wil ik op de cover hebben. Past dat in de markt? Negen van de tien keer niet. Dus je cover is gewoon het jasje. Het gaat om de inhoud uiteindelijk, maar je wilt wel dat mensen eerst dat jasje uittrekken.
Maria: Het jasje eerst zien en dan uitrekken en dan de binnenkant.
Petra: Precies. Dus jouw cover is niet… Want dat is dus mijn valkuil waar ik instapte toen ik begon met mijn boekkaft designer is: Ik wilde een boek hebben die ik mooi vond, die paste en die… het ging allemaal om mij. Nee, het gaat om het verhaal. En het verhaal moet verkopen, maar dat doet het pas op het moment dat de cover verkoopt.
Dus dat zou nog mijn conclusie zijn.
Maria: Dat vind ik een supergoeie conclusie.
Petra: Dank je wel.
Nou hartstikke fijn gesprek. Dank je wel.
Maria: Ja, dank je wel.
Be the first to comment