#22 – Q&A: vragen van luisteraars

Voor deze 22e aflevering van de podcast hebben wij jullie, de luisteraars, via onze social media gevraagd: Wat zijn jullie vragen over het schrijven en uitgeven van je boek? Hierop is een scala van verschillende soorten vragen binnengekomen, over bijvoorbeeld marketing en promotie van je boek, recensies krijgen én het vinden van een goede redacteur.

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Wanneer begin je met het opzetten van je website en mailinglist?
  • Het verschil tussen marketing en promotie
  • Hoe vind je een goede redacteur?
  • lange en korte termijnstrategieën voor series
  • De optimale maten voor het drukken van je boek
  • Je ebook in de bieb zonder gebruik te maken van het CB
  • Recensies krijgen
  • Hoe krijg je je boek onder de aandacht van je publiek?

Wil je in contact komen met andere schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.

Cursus David Gaughran – Starting from Zero

Nog een vraag die je door ons beantwoord wilt zien? Stuur ons een email via: hallo@schrjvenenuitgeven.nl

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Petra: Hallo Maria.

Mara: Hey Petra.

Petra: Wij hebben vorige week een vraag gesteld in de Hangplek voor selfpubbers op Facebook, want we zijn eigenlijk wel nieuwsgierig wat de vragen zijn van de luisteraars. En dat wij die vervolgens kunnen gaan beantwoorden.
Daar hebben we een paar hele mooie vragen uit gekregen en die gaan we vandaag beantwoorden.

Maria: Oeh, spannend.

Petra: Ja, ben je er klaar voor?

Maria: Ik ben er klaar voor.

Petra: Dan beginnen we met een vraag van Tamara. Zij zegt:

Ik ben bijna klaar met het schrijven van mijn eerste boek. Moet ik nu al beginnen met mijn website en nieuwsbrief?

Maria: Dat is een goede vraag.

Nou, het hangt er een beetje vanaf of je fictie of non-fictie schrijft. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat ze fictie schrijft. Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat je je eerste boek gewoon afmaakt. Als je nog echt in de schrijffase zit. Focus je daar eerst gewoon op. Want dat kost al zoveel energie en zoveel creativiteit, laat je daardoor niet afleiden om al met marketing bezig te gaan. Daar zal jij waarschijnlijk als redacteur ook wel een idee over hebben, denk ik.

Daarna komt over het algemeen, als je je eerste versie af hebt, komt de herschrijffase. Dat is voor mij persoonlijk, heb ik de ervaring dat dit een moeilijke fase is, wat heel veel energie en tijd kost. Dan zou ik zelf ook nog niet bezig gaan met marketing en website en alles. Maar goed, als het uiteindelijk daarna naar de proeflezers of de redacteur gaat, dan heb je opeens tijd. Dus dat is het moment, zoals ik het zie in elk geval, om te beginnen met: Oké, ga ik al vast een website opzetten of een nieuwsbrief? Hoe ga ik dit dan doen? Dat is het moment dat ik zou beginnen.

Petra: Ja, en ik zou zelf toevoegen. Precies wat jij zegt, de herschrijffase is best wel pittig af en toe. Voor mij, wat ik toentertijd heb gedaan is dat ik het heb afgewisseld met juist dit soort dingen. Dat ik het herschrijven, dat ik dacht van: Ik zie het gewoon effe niet meer zitten. Dat ik op dat moment: Oké, laten we energie gaan stoppen in de website. Laten we kijken van: Oké, wat voor soort brand wil ik op gaan zetten? En al dat soort vragen beantwoorden, of tenminste in ieder geval duidelijk krijgen wat ik allemaal beantwoord wil hebben, en dat als afwisseling gebruiken.

Maria: Ja, dat is ook een mogelijkheid. Maar ik zou zeker niet als je nog bezig bent met het schrijven van de eerste versie, omdat dan al te gaan doen. Dat zou ik niet doen. Dan komt het boek niet af. Boek moet eerst af zijn.

Petra: Dat ben ik helemaal met je eens.

Maria: En als je een website gaat opzetten of nieuwsbrief, het hoeft niet uitgebreid zijn. Je kan ook gewoon beginnen met alleen een homepage en een ‘over’ pagina, en een pagina waar je iets over je boek zegt en contact pagina. Het kan heel simpel, heel basis zijn dat je het later gaat uitbreiden. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn.

Petra: Heel veel mensen denken daar te moeilijk in. Hij moet helemaal klaar zijn voordat ik ga beginnen. Nee, dat hoeft niet. Gewoon een basis moet gelegd zijn en op basis daarvan ga je gewoon uitbreiden.

Maria: En je mag het ook altijd later aanpassen. Hoe vaak ik mijn website niet heb aangepast met nieuwe kleuren en andere branding, weet ik veel. Dat gaat gewoon niet in een keer. Dus daar gaat jaren over heen voordat je dan een beetje een goed gevoel erover hebt. Dus dat is geen probleem.

Petra: Mooi antwoord, dacht ik zo.

Maria: Ja, inderdaad. Ik zie dat Tamara had nog een tweede vraag en die ga ik even stellen. Haar vraag was:

Hoe vind ik een goede redacteur?

Petra: Dat is een vraag die je eigenlijk op alle samenwerkingen kunt toepassen. Hoe vind ik een goede redacteur? Hoe vind ik een goede schrijfcoach? Hoe vind ik een goede boekkaftdesigner? Eigenlijk iedereen met wie je samenwerkt, dit antwoord is daarop van toepassing.

Hoe vind je hem? Ik zou beginnen met de vraag te stellen in allerlei schrijfgroepen. Van: Oké, met wie werken jullie eigenlijk samen? Op basis daarvan een lijstje gaan opzetten van de namen die dan naar voren komen. Vervolgens je research gaan doen: Oké, wat zijn dit eigenlijk voor type redacteuren? Wat voor werk hebben ze gedaan? Wat voor recensies hebben ze gekregen? Hebben ze een website waar ik bijvoorbeeld kan kijken hoe ze zelf schrijven? Want helemaal als je op zoek bent naar een redacteur die de d’s en de t’s eruit haalt, als jij een website hebt waar de d’s en t’s niet goed staan, weet je; dit is niet de goeie.

Maar voor een redacteur is het wel belangrijk dat ze in jouw genre bekend zijn. Want dan weten ze namelijk hoe een verhaal loopt. Dan hebben ze bekend van de genreconventies, dan hebben ze bekend wat een verhaal in dat genre nodig heeft. Want een redacteur gaat verder dan alleen d’s en t’s er uithalen. Een redacteur die moet – tenminste een bepaalde type redacteur – die kijkt ook naar het verhaal an sich. Of dat inderdaad goed sterk is opgebouwd en of het voldoet aan alle “regels”.

Dus ja, redacteur via die manier kun je zoeken. Je kan ook naar websites gaan als Fiver.com, als je in het Engels schrijft, of… Ik denk dat dat het wel zo’n beetje is, denk je niet?

Maria: Ja, ik denk gewoon rondvragen bij andere schrijvers. Wat andere schrijvers hebben gedaan. En dan zijn Facebookgroepen zoals de Hangplek, tuurlijk een goede plek om mensen te vinden. Om feedback te krijgen.

Petra: Ja, en het belangrijkste is: Neem het niet zomaar aan van iemand. Oh, dit is een goede redacteur. Zorg dat je er voor jezelf ook bepaalt of dat inderdaad past bij jouw boek. Want het is te gemakkelijk om dat zomaar over te nemen van: Nou, deze persoon heeft gewerkt met deze redacteur, die was hartstikke tevreden, dus ik ga er gewoon maar blind in. Nee, je wilt echt zeker weten, dit is het type persoon die mijn boek gaat snappen, omdat ze het genre begrijpt en ook omdat ze het naar een volgend niveau kan brengen.

Maria: Precies, doe je research.

Petra: Dan gaan we naar een volgende vraag, en die is van Marlijn of Marlyn. Sorry als ik je naam aan het ‘butcheren’ ben. Marlyn staat er. Ik denk dat het Engels Marlyn is.

Maria: Ik denk Marlyn, ja.

Petra: Zij vraagt:

Ik heb net mijn tweede Engelse boek in een serie uitgegeven. Ik zoek ideeën, lange en korte termijnstrategieën om de verkoop van mijn boeken te verbeteren.

Maria: Ja…

Petra: Dat is een hele mooie vraag, maar ook een hele grote vraag.

Maria: Een hele grote vraag en een hele lange vraag en een hele, ik zou haast zeggen, een hele algemene vraag waar heel veel schrijvers graag het antwoord op zouden willen.

Je hebt het over een serie. Je bent bezig met het schrijven van een serie en het vervelende eigenlijk is, van het antwoord dat ik nu ga even, is een goede lange termijnstrategie voor een serie is: Ga vooral door met schrijven. Want series gaan over het algemeen pas goed lopen als je vier tot vijf boeken hebt uitgegeven. Dat is een beetje een dooddoener, want ik weet dat mensen verwachten dat je een strategieën, punten en… maar zorg eerst dat je meerdere boeken hebt. Ga daar in elk geval mee door. Want dat is wel heel belangrijk. Want als je maar twee boeken hebt en lezers willen graag vijf boeken, dan gaan ze echt je boeken nog niet kopen. Dus een lange termijnstrategie is echt: Ga vooral door met schrijven.

Maar zorg uiteindelijk ook voor een goede website, met een mailinglist. Goede branding, die past bij het genre. Dus dat de lezer die op je website komt ook gewoon zichzelf herkent. En de sfeer van je, van het genre wat je hebt. Dus stel dat je horror verhalen schrijft, dan heb je bij wijze van zwarte of donkere kleuren. Schrijf je Feel good, meer pastel kleuren, ik zeg maar wat, bloemen whatever… De lezer moet zich thuis voelen op je website.

Korte termijnstrategie voor series… Er zijn wel korte termijn strategieën, dus bijvoorbeeld door het eerste boek goedkoper aan te bieden, maar die gaan meestal pas werken als je meerdere boeken hebt. Dus vandaar ook die… Schrijf meer boeken. Dus dat is helaas…

Wat ik in elk geval heel erg kan aanraden is, ga de gratis cursus doen van David Gaughran. Die heet ‘Starting from Zero’. Ondanks dat het heet Starting from Zero, lijkt het alsof het is voor beginners, maar het is ook heel erg voor gevorderden. Ik schrijf al twaalf jaar boeken en ik heb die cursus gedaan vorig jaar en ik heb er heel veel van geleerd, ondanks dat ik al een gevorderde ben.

Daar zitten vooral veel tips over hoe de verpakking perfect moet zijn, oftewel de metadata, dus je cover, je titel, alles wat eromheen komt. Zoekwoorden, categorieën. Nou ja, en er komen ook heel veel tips. Hij geeft ook heel veel tips voor kortdurende promoties voor series. En jij schrijft in het Engels, zie ik, Marlyn. Dus dan is de cursus van David Gaughran zeer aan te raden.

Petra: Goeie tips. En ik denk ook, ikzelf schrijf ook in een serie. Ik heb vijf boeken op dit moment uitgebracht en wat het mooie is aan een serie is dat je inderdaad de boeken kunt gebruiken als marketingtechniek. Dat eerste boek uitgeven voor een lager tarief en dan vervolgens hopen dat het genoeg aanspreekt dat mensen de rest van de serie ook willen gaan lezen.

Maria: Maar goed, jij hebt ook vijf boeken in je serie.

Petra: Ik heb vijf boeken in mijn serie. En mocht Marlyn nou een trilogie schrijven, wat voor heel veel mensen ook als een serie wordt gezien. Dan heb je dus eigenlijk – in die manier zoals je hem net zei – vier tot vijf boeken heb je nodig om een goede lange termijnstrategie in te zetten. Dan zal ze dus eigenlijk nog een trilogie moeten gaan schrijven.

Maria: Ja, of, want ik ben het er namelijk niet mee eens, jij zegt heel veel mensen… Ik weet we hebben er al eerder een discussie over gehad. Jij zegt dan een trilogie is ook een serie. Nee, een trilogie is een trilogie. En daar zijn specifieke marketingtechnieken voor.

Petra: Maar dat is denk ik meer de praatmanier. Op het moment dat… Dat is dus echt het vakjargon stuk waar jij het nu over hebt. Ik denk dat als mensen het hebben over een serie, dat mensen het hebben over meer dan één boek. Dat een bepaald verhaal in meer dan één boek wordt gezet. Of het vakjargon technisch klopt is natuurlijk een ander verhaal.

Maria: Is een ander verhaal. Daar hebben we het nu niet over.

Petra: Nee. Dan gaan we naar de volgende vraag. Die is van Martine. Zij zegt:

Mijn debuut is in de eindredactiefase. Is er ergens online een overzicht te vinden waar je kunt zien wat optimale maten zijn voor het drukken? En dan heeft ze daar aan gekoppeld de POD, printing on demand.

Maria: Print on Demand. Voor zover ik weet is er niet echt een overzicht over wat de beste maten zijn voor je boek. Maar het mooie van een selfpubber zijn is dat je dat ook gewoon helemaal zelf mag weten. Je mag zelf weten hoe groot je boek is.

Kijk wel een beetje naar het aantal woorden, want als je echt een boek schrijft wat meer als 100 duizend woorden heeft, en je maakt een boek vrij klein – zoals die pocketboekjes die je vroeger had – dan wordt het dus een heel dik boek. En dat kan onhandig zijn. Dus hou daar een beetje rekening mee.

Het hangt er ook wel een beetje vanaf of je een paperback wil gaan doen, of een hardcover. Paperbacks zijn vaak kleiner en hardcovers zijn vaak groter qua afmetingen. Ik zou zeggen, kijk gewoon eens in je eigen boekenkast, of ga naar de bibliotheek… nou, de bibliotheek is niet handig, want dat zijn meestal hardcovers. Maar kijk in je eigen boekenkast. Boeken in jouw genre. Welke formaten zijn er en hou ze eens vast. Kijk eens wat goed in de hand ligt en wat je zelf prettig vindt.

Ik weet dat in Nederland wordt er vaak gekozen voor een A5. Dat is dus een halve A4. Dat zou ik persoonlijk nooit kiezen voor een boek. Want een A5 is eigenlijk te breed voor de hoogte. Want papieren boeken zijn altijd wat langer, wat hoger. Dus een A5 zou ik niet kiezen, sowieso niet.

Zelf gebruik ik 5 bij 8 inch voor mijn papieren boeken. Dat is ongeveer, ik heb het opgemeten, 2,7 cm bij 20,1 cm.

Petra: 12,7.

Maria: 12,7… ja sorry. 12,7 cm bij 20,1 cm en mijn fictie is 80 duizend woorden en dat boek is dan 2 cm dik. Dus dat is dan een prima dikte.

Je mag vooral zelf weten wat je doet, maar kijk ook wat gebruikelijk is je genre. En wat jezelf ook ligt.

Petra: Ja, en ik denk ook… Want je zegt inderdaad heel goed, kijk ook naar de boeken in je genre. Ik denk dat dat ook heel belangrijk is, want als jouw boek qua formaat buiten de normale formaten valt, van dat genre, valt ie ook in de kast ineens ook heel erg raar op. En je ziet bijvoorbeeld met kinderboeken dat ze heel vaak van die speciale maten hebben, veel groter dan de standaard boeken. Dat kan, dat past. Maar voor leesboeken zijn het over het algemeen vrij vaak dezelfde type boeken, qua grootte. Dus dan is het inderdaad belangrijk om te kijken naar het aantal woorden. Goeie tips!

Martine heeft nog een tweede vraag gegeven. Zij zegt:

Mocht mijn boek goedgekeurd worden door Biblion, hoe krijg ik dan een ebook in de bieb zonder bij het CB aangesloten te zijn?

Maria: Ja, dat is een goeie vraag. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt hier, Martine. Want Biblion doet namelijk alleen papieren boeken. Ebooks gaat niet via Biblion. Dus het zijn gewoon twee dingen die niet bij elkaar horen wat dat betreft.

Ebooks in de bibliotheek gaat via de Online Bieb en helaas is de enige manier om in de Online Bieb te komen met ebooks is via een CB-aansluiting. Persoonlijk ben ik al heel lang op zoek naar een alternatief. Want ik wil niet via een CB-aansluiting mijn ebook in de… Niet alleen ik heb daar research naar gedaan. Andere mensen op de Hangplek hebben daar ook research naar gedaan en we komen gewoon erachter dat het gewoon heel moeilijk mogelijk is.

Je kunt bijvoorbeeld via Pumbo een ebook uitgeven. Dan kun je via hun CB-aansluiting in de Online Bieb komen. Alleen het nadeel is dat je dan – volgens mij is het maandelijks – geld moet betalen voor ieder uitgegeven ebook. Brave New Books kun je ook gebruik maken van hun ISBN-aansluiting voor een ebook. Alleen het nadeel daar is weer dat je niet een eigen ISBN mag gebruiken. Dus er zijn voordelen en nadelen.

Ik heb zelfs nagedacht, zo diep ben ik erin gegaan, om een eigen klein clusteruitgeverijtje op te gaan zetten. Dan maar zelf een CB-aansluiting nemen, en ebooks uit te gaan geven van andere mensen. Alleen met het specifieke doel om ze in de Online Bieb te krijgen. Maar daar komt zoveel administratie en andere rompslomp bij kijken, dat ik dat voorlopig niet ga doen. Maar wie weet dat we via de Hangplek of wat ooit nog eens een keer wel zoiets gaan opzetten, met meerdere mensen, maar dat is wel heel veel gedoe.

Een heel lang verhaal: helaas, nee, je kunt alleen ebooks op de Online Bieb krijgen via een CB-aansluiting.

Petra: Duidelijk. Dat is op dit moment de realiteit.

Maria: Dat is de realiteit, helaas.

Petra: Dan hebben we een vraag van Anne gekregen. En Anne die zegt: Ik heb veel recensies gekregen op boekenbestellen.nl. De laatste pagina van mijn boek verwijst daarnaar. Maar diezelfde recensies staan niet op Hebban of Goodreads. Achteraf aan mensen vragen om double te posten voelt raar. Recensies krijgen is immers een gunst. Maar zelf de recensies kopiëren mag niet.

Dus haar vraag, wat ik hieruit haal is: hoe krijg ik recensies op Hebban of Goodreads?

Maria: Dan is meteen mijn tegenvraag eigenlijk: Waarom wil je eigenlijk zo graag recensies op Hebban en Goodreads? Het hangt, denk ik, heel erg af van het genre waarin je schrijft of mensen wel op Hebban en Goodreads zitten.

Boekenbestellen.nl is de webshop van Pumbo. En je mag niet zelf je recensies kopiëren. Dat mag niet. No way, doe dat vooral niet.

Maar je zegt, Anne, dat je op de laatste pagina van je boek al verwijst naar boekenbestellen.nl en vraagt naar recensies. Nou, waarom zou je daar niet die tekst een beetje aanpassen en iets zeggen van: Vond je mijn boek leuk, zou je dan een recensie willen achterlaten op boekenbestellen en Hebban of Goodreads? Of iets dergelijks. Dat je die twee ook noemt. Mochten mensen daar dan een account hebben, kunnen ze kiezen om daar ook een recensie achter te laten. Dus dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid.

Lastige is, ik weet niet of je print on demand hebt gebruikt via Pumbo, of dat je een oplage hebt laten drukken. Op het moment dat je een oplage hebt laten drukken, zul je natuurlijk moeten wachten tot je ze allemaal hebt verkocht, voordat je die tekst achter in het boek kunt aanpassen.

Wat je ook nog zou kunnen doen… Ik weet niet of je een mailinglist hebt, maar stuur dan gewoon een keer een mailtje naar je abonnees. Met de vraag van: Zouden jullie een keer een recensie achter willen laten op Hebban of Goodreads? Je kunt mensen ook gewoon vragen. Dat is helemaal niet raar.

Petra: En ik zou nog toevoegen, gebruik het ook in je marketing. Je hebt als marketingtechniek heb je ‘m inderdaad dus al achterin je boek staan. Hartstikke goed. Maar dat is niet de enige manier. Jouw constante marketing is ook naar buiten brengen van: Oké, dit is mijn boek. Hier kun je recensies achterlaten. En dat doe je niet elke week, natuurlijk. Dat wil je op gepaste manier doen, maar zorg gewoon dat het bekend is bij jouw lezers, bij jouw volgers, bij iedereen met wie je in contact bent.

Maria: Op social media.

Petra: Op social media, precies. Zorg dat het gewoon bekend is, dat dit ook websites zijn waar recensies achter gelaten worden.

Want ik kan je wel zeggen, als ik kijk naar Hebban of Goodreads. Het type boek dat daar over het algemeen wordt gerecenseerd, dat is niet elk type boek. Dus het hangt er ook heel erg van af: Komt jouw doelgroep überhaupt wel op die websites? Want als ze daar niet komen, dan heeft het ook geen zin om daar recensies te hebben.

Maria: Inderdaad. Vraag ook, stel dat je een Facebook pagina hebt, of een Instagram account, zet daar ook gewoon eens op van… Dat kan je twee keer per jaar doen, bij wijze van. Hier is mijn boek. Hier is de link. Zou ik recensies mogen krijgen op Hebban en Goodreads? Of zo. Dat je mensen direct linkt naar de Hebban bookpage of Goodreads. Je kunt mensen gewoon vragen.

Petra: En een kleine insider tip: Maak het mensen zo makkelijk mogelijk. Met andere woorden, maak er een klikbare link van, ook in je ebook, als je ebooks, heb je ebooks? Ik weet niet of je… Als je een ebook hebt, zorg dat de links die je daarin gebruikt, dat die klikbaar zijn. Mensen willen gemak. Mensen willen niet websites moeten overtypen, want dan is de grote kans dat ze het niet gaan doen.

Maria: Precies, dat kost te veel tijd. Dat is nog een goeie tip, Petra.

Petra: Dank je.
Dan hebben we een vraag gekregen van Eva. En Eva die zegt of die vraagt:

Is er ook een lijstje met dingen die je allemaal kunt doen ter promotie van je boek?

Maria: Tja…

Petra: Ik wil dat lijstje ook.

Maria: Ja, ik ook.

Dat is een goede vraag. Ik denk dat het ook… Mensen willen ook gewoon graag een stappenplan, of dat soort dingen. En helaas is het niet altijd mogelijk om dat eenduidig voor iedereen geldend stappenplan of lijstje te maken, omdat iedere schrijver heeft andere genres, fictie, non-fictie, andere doelgroepen. Er komen gewoon andere dingen bij kijken.

En dan is nog even de vraag van: Eva, je hebt het hier over promotie, maar er zit verschil tussen promotie en marketing. Ik weet niet of je promotie of marketing bedoelt, of dat je het allebei bedoelt.

Marketing is voor de lange termijn en promotie is voor de korte termijn. Met marketing leg je de basis. Je bepaalt je doel. Je maakt zelfs een publicatieplan en een verkoopplan. Je zorgt voor een supergoed boek, redactie en goede cover, titel, flaptekst, categorieën, branding. Je bouwt een platform op om die basis te leggen. Dat is een website, een mailinglist en één soort social media.

Wat ook een marketingtechniek is, is om te zorgen dat je boeken overal te koop zijn, in zoveel mogelijk formaten. Dus zo veel mogelijk soorten boeken. Dus papieren boek, ebook en eventueel audioboek als je heel veel geld hebt liggen. En op zoveel mogelijk plekken te koop zijn. Dus Bol.com, Kobo, waar dan ook, Amazon. Waar dan ook maar. Dat is ook een marketingtechniek.

Promotie, daar ga je dus mee beginnen aan de hand van het publicatieplan wat je hebt gemaakt. Dan kun je dus kijken naar kortdurende acties, bijvoorbeeld rondom de launch van een nieuw boek. Daar kun je prima een promotieplan achter zetten. Of je gaat kijken hoe je lezers naar je mailinglist krijgt. Of je kunt bloggers benaderen voor recensies. Of je kunt zelfs gaan staan op een boekenbeurs. Dat valt onder promotie. Dat is geen marketing. Mensen denken vaak dat het staan op een boekenbeurs marketing is, maar dat is onderdeel van promotie.

En ook in dit geval kan ik je aanraden om de cursus van David Gaughran te gaan doen, Starting from Zero, die we al eerder hebben genoemd.

Hij heeft het over promosites, die je kunt gebruiken, dat is in het Engels. Dat hebben wij hier in Nederland helaas niet. Maar heel veel van zijn tips kun je wel gaan toepassen en dan kun je je eigen lijstje maken. Want echt een lijstje? Nee, die bestaat eigenlijk niet. Helaas.

Petra: En ik zou nog een tip toevoegen. Op het moment dat jij.. Je weet natuurlijk in welk genre je schrijft. Op het moment dat jij gaat googelen, of je gaat op Youtube zoeken naar filmpjes die gaan over bijvoorbeeld, stel je wilt weten over die korte termijnstrategieën, promotie, zoek dan op boeklancering en dan het genre erachter. Want op basis daarvan krijg je heel gericht voor jouw genre wat voor tips je zou kunnen inzetten. En vandaar ook, er is niet een lijstje. Er zijn zo veel verschillende manieren, en het is ook net wat voor jou werkt en wat voor jouw genre werkt.

Maria: En wat je doel is. Als jij als doel hebt van: Ik heb een reguliere baan en ik wil gewoon een klein beetje geld er naast verdienen. Prima. Maar als jij zegt van: Ik wil fulltime schrijver worden, dan heb je natuurlijk een heel ander doel. Dan ga je er heel anders in, in de marketing- en promotiefase.

Petra: Dus ik zou zeggen, begin gewoon met het opschrijven van alle tips die kunt vinden online en ga dan vervolgens wegstrepen wat voor jou van toepassing is en wat je wilt gaan proberen.

Maria: Ja, een hele goeie.

Petra: Dan de volgende vraag, van Ineke. Ineke die vraagt:

Hoe breng je je boek onder de aandacht van het publiek?

Maria: Dat is eigenlijk wel een beetje de… Ik zie het als een beetje vergelijkbare vraag met die Eva net had. Want hoe breng je je boek onder de aandacht van het publiek? Dat is lastig. Het hangt ook weer af van of je fictie of non-fictie hebt.

In het geval van non-fictie, dan is het vaak, ik wil niet zeggen makkelijker, maar met non-fictie… Je hebt een antwoord op een probleem dat mensen hebben. Bijvoorbeeld, ik wil afvallen. Ik zeg maar wat. Dan kun je daar op je website of op een blog, kun je daarover vertellen. Zo kun je mensen lokken naar je website en dan op een gegeven moment komen ze je boek tegen. En kunnen ze je boek gaan kopen. Dus dat is een beetje, zo breng je dus een non-fictie boek onder de aandacht, via een workshop of een cursus of een blog of een podcast. Wat wij aan het doen zijn is wel vergelijkbaar…

Het blijft gewoon voor de rest heel belangrijk van: Leg gewoon een goeie basis. Kijk naar het doel dat je hebt. Hetzelfde wat wij bij Eva zeiden, eigenlijk. Schrijf een supergoed boek, zorg dat het er supergoed uitziet, dat het goed geredigeerd is en alles. En bouw een platform: een website, een soort social media en een mailinglist, als je dat al niet hebt.

Hoe breng je je boek onder de aandacht van het publiek, als je specifiek… Kijk naar waar je doelgroep is. Stel dat je een bepaald onderwerp hebt en je weet dat je doelgroep ergens bij elkaar komt of weet ik veel wat. Dan zou je daar gewoon kunnen zeggen van: Ik ga daar heen. Of ik schrijf mensen aan, of clubs of wat dan ook, die schrijf je aan en dan zeg je van: Nou ja, mag ik een keer een praatje komen houden over mijn boek? Dat soort dingen. Dan breng je ook je boek onder de aandacht. En dat zijn alleen promotietechnieken. Dan is het goed dat je de basis al hebt gelegd met een goed marketingplan.

Petra: En wat ik zou toevoegen is de aandacht van je publiek krijgen doe je door er openlijk over te gaan praten. En dat betekent niet alleen in de marketingtechnieken, dus dat je promotieactiviteiten doet en marketingactiviteiten, maar ga ook gewoon op je social media vertellen waar je zit in het proces. Ik ben bezig met dit boek, dit ga daar en daar, misschien ken je iemand die dit interessant vindt. Geef dan de naam door van dit boek, of… Probeer in de normale gesprekken ook het naar boven te brengen dat jij met dit boek bezig bent, of dat jij dit boek net hebt uitgegeven.

Maria: Of dat je op je social media zegt van: Heb je vragen over dit onderwerp, stel ze dan hier. Ik kan ze beantwoorden. Zodat je een dialoog gaat krijgen met de mensen, zonder dat je per se zegt van: Koop mijn boek, koop mijn boek, koop mijn boek. Want dat moet dus niet.

Petra; Ja, en een laatste tip die ik nog zou geven is als je kijkt naar social media… Dan heb ik het specifiek bijvoorbeeld even over bijvoorbeeld Facebook. Die heeft allerlei type groepen. Kijk naar: Wie is mijn lezer? In wat voor groepen zit die? Ga dan daarheen. En niet met het idee om je boek aan te smeren, maar meer om gelijk jouw kennis te laten doorschijnen. Met andere woorden, als iemand dan in zo’n groep een bepaalde vraag stelt en jij weet: Dat heb ik beantwoord in mijn boek. Geef dan gewoon het antwoord en laat mensen dan zien wat voor kennis jij al in huis hebt. Mensen worden dan geïnteresseerd in jou, als persoon. Als jij dan vervolgens zegt: Nou, ik heb er ook een boek over geschreven. Misschien is het interessant voor je. Dan kun je dat gewoon in het gesprek meenemen zonder dat het per se een verkooptechniek wordt.

Maria: Precies. Dat is vooral belangrijk op social media zeker, want social media heet niet voor niks ‘social’ media. Het moet sociaal zijn.

Petra: Klopt.

Maria: Dus je moet connecties maken met mensen.

Petra: Ja, daar is de connectie belangrijker dan de verkoop.

Maria: Had ik al gezegd dat ik ook hier toch wel de cursus van David Gaughran kan aanraden? Alleen het enige nadeel is natuurlijk wel, die is in het Engels. Ik weet niet of dat een probleem gaat zijn, maar je zou altijd… Jij had een plan om mensen… om een cursus te kopen met iemand die beter Engels kan.

Petra: Ja, wij hebben in een vorige aflevering hebben we het over allerlei cursussen en trainingen gehad. Daaruit kwam ook naar voren dat heel veel die wij aanraden ook Engelstalig is. Mijn advies zou daarin zijn, zoek iemand, stel dat jouw Engels niet goed is, zoek iemand wiens Engels wel goed is. Ga samen die cursus kopen en ga gewoon afkijken van die persoon. Die persoon kan dan de vertaalslag voor jou gaan maken van: Nou, dit is wat ie zegt, en jij kan gewoon meeschrijven wat belangrijk is voor jou. Dus doe in dit geval, doe het samen. Want je mist zo ontzettend veel goede up-to-datete informatie als jij de Engelstalige allemaal aan de kant schuift, omdat je.. Als je kijkt naar de Nederlandse cursussen, daar zijn er gewoon niet genoeg en niet genoeg up to date. En het is gewoon als selfpubber gewoon heel belangrijk om de Engelstalige selfpubtips eigenlijk te kennen en dat te gaan implementeren, want daarmee maak je de vertaalslag en ga jij je publiek gewoon heel goed bereiken.

Oké, nou dat waren dus een X-aantal vragen die wij hebben gekregen.

Maria: Superleuk om vragen te krijgen en te beantwoorden.

Petra: Ja, en mochten er nu mensen zijn die luisteren en die denken: Nou, ik heb ook een vraag, die is niet beantwoord. Stuur ons gerust een berichtje. Wij zullen in onze transcript zullen we de links naar onder andere de cursus van David Gaughran zullen we gaan geven. En ook een mailadres, zodat mensen ook gewoon rechtstreeks een mailtje kunnen sturen als ze toch nog vragen hebben. En wie weet gaan we dan binnenkort weer zo’n aflevering opnemen.

Maria: Wie weet.

Petra: Want weet je, wij zijn hier ook om de luisteraars te helpen naar hun perfecte boek en naar de goede verkoop van hun boek, dus schroom niet om ons te benaderen hiervoor.

Maria: Precies.

Petra: Nou, dank je wel voor het gesprek.

Maria: Ja, graag gedaan.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*