#20 – Cursussen & webinars: welke zijn aan te raden?

We praten over opleidingen, cursussen en webinars. Is het nodig te leren over schrijven en uitgeven, welke zijn aan te raden, en moet je per sé betalen hiervoor?

Luister hier via de podcast player of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Heb je een cursus of opleiding nodig om te kunnen schrijven en uitgeven?
  • Het verschil tussen, webinar, seminar en cursus
  • Veel tips om te leren over schrijven, marketing en uitgeven
  • Waarom je verder wilt kijken dan alleen cursussen voor schrijven en uitgeven
  • Engelstalige versus Nederlandstalige cursussen
  • Dé tip om andere selfpubbers te ontmoeten en te leren van elkaar

Genoemde cursussen in deze aflevering:

Genoemde boeken in deze aflevering:

Disclaimer: alle genoemde prijzen en beschikbaarheid van cursussen in deze podcast aflevering kunnen inmiddels zijn veranderd. Voor actuele prijzen en beschikbaarheid, kijk op de betreffende websites.

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Maria: Goedemorgen, Petra.

Petra: Goedemorgen, Maria.

Maria: We zitten weer bij elkaar, en we gaan het vandaag hebben over een onderwerp wat veel schrijvers denk ik wel herkennen. Want schrijvers twijfelen wel eens aan zichzelf. Dat is iets wat we allemaal wel hebben, zo van: Ben ik wel een goede schrijver? Of dat zelf uitgeven: Kan ik dat eigenlijk wel?

Dus we gaan vandaag kijken naar cursussen en webinars. Om een betere schrijver te worden en om te kijken of we dat inderdaad nodig hebben. En ik heb een vraag voor jou, en dat is de vraag die ik net al stelde, eigenlijk.

Heb ik eigenlijk een cursus nodig om een boek te schrijven of om uit te geven?

Petra: Daar is een kort en een lang antwoord voor.
Het korte antwoord, mijn mening in ieder geval, het korte antwoord is nee. Dat heb je niet nodig. Het lange antwoord is: dat je het op andere manieren kunt leren. Je hoeft niet per se een cursus, een diploma, een achtergrond in schrijven te hebben om uiteindelijk een goede schrijver te worden.

Maria: Ben ik met je eens. En ik denk hetzelfde als je het over het uitgeven en marketing hebt. Ook daar hoef je niet een superexpert of een marketingschool of cursus of wat dan ook, business, dat hoeft allemaal niet per se. Je kun ook heel veel informatie ergens wel vinden, maar ik denk als je die diepgang wilt hebben, kan het wel goed zijn om wel dingen… Je moet wel dingen leren.

En ik denk dat je bereid moet zijn om dingen te leren. En dat kun je via een cursus doen, via een webinar, maar je kan het ook bijvoorbeeld doen… Ik zelf persoonlijk heb geen schrijfcursus gedaan, maar ik heb wel altijd schrijfboeken gekocht die ik heb doorgespit. Dus je kunt ook op andere manieren dingen leren, zolang je maar open staat om dingen te leren.

Petra: Ik heb wel een schrijfcursus gedaan. Ik was begin 20 toen ik een schrijfcursus heb gedaan. Ik heb in die zin, die basis wel, maar er zit zoveel meer bij schrijven en uiteindelijk ook het uitgeven. En wat heel belangrijk is om gelijk even duidelijk te maken is, mensen denken heel vaak: Cursus, oh dat kost geld. Nou, dat ga ik niet doen.

Je hoeft niet direct heel veel geld uit te geven. Je kan gewoon beginnen met gratis webinars, daar informatie uithalen en als jij het idee hebt van: Oké, hier zit waarde in en het voelt goed om dat nu te doen, dan kun je natuurlijk altijd besluiten om dan alsnog wat geld uit te geven.

Maria: Precies, dat kan altijd. Nou is even de vraag, je hebt het over webinar en cursussen en dat soort dingen.

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen een webinar en een cursus?

Petra: Daar zijn verschillende manieren. Je hebt natuurlijk een webinar, je hebt een seminar, je hebt cursus. En als je dat eventjes uitlegt: Webinar is, het woord zegt het al een beetje, het is op het web. Het is via het internet, bijvoorbeeld via Zoom dat je dus een uur, anderhalf, luistert naar een expert, die vertelt over een bepaald onderwerp. Dat wordt heel vaak gebruikt als manier daarna een cursus aan te bieden. Die cursus kan online, het kan natuurlijk ook een live variant zijn, dus dat je naar een bepaalde school gaat om daar bijvoorbeeld in de avond een soort studie te gaan doen.

Seminar is dus iets wat live is. Dus dat is echt een event, een dag of een dagdeel, waarbij je naar een bepaalde locatie gaat en daar worden dan op het podium, worden dan bepaalde cursussen… nee niet cursussen, bepaalde presentaties of panels en dergelijke gegeven.

Maria: En cursussen?

Petra: Cursussen, daar zijn dus die twee variaties. Je hebt een cursus die je eventueel via een lokaal iets kan doen. Bijvoorbeeld een school die bijvoorbeeld een cursus aanbiedt, waarbij je in de avond een paar uurtjes daaraan gaat besteden. Maar je hebt ook thuisstudies. Dus denk dan bijvoorbeeld aan LOI, of NHA of NTI. Dat zijn allemaal organisaties waarbij je dus een X-bedrag neertelt en dan krijg je online de informatie toegestuurd en kun je gelijk aan de slag.

Maria: Ik denk webcursussen, videocursussen worden ze ook wel genoemd, worden steeds bekender en steeds meer… gebeurt ook steeds meer, zeker sinds de pandemie, denk ik dat webcursussen zeker populairder zijn geworden.

Petra: Klopt.

Maria: Dan heb ik een vraag. Ik ben nog een echte beginner, als ik aan het schrijven ben.

Stel dat ik een echte beginner ben. Hoe leer ik schrijven?

Petra: Dat is altijd wel grappig als mensen dat tegen mij zeggen van: Hoe leer ik schrijven?

Schrijven an sich leer je natuurlijk op school, maar als je fictie wilt schrijven, het begint al met: Heb je goed leesgedrag? Lees je in het genre waarin je wilt gaan schrijven? Dat is al een goed begin om te leren schrijven. Want dan ga je ook anders naar het verhaal kijken, van: Hoe is dit eigenlijk opgebouwd enzovoorts.

Er zijn ook cursussen die je ervoor kunt doen. Er is bijvoorbeeld een cursus van, hoe heet ze… Rachel Giesel. We zullen de link trouwens delen. Alle cursussen die wij gaan benoemen zullen we de link even van delen. Maar dat is bijvoorbeeld een hele goede beginnerstraining. Zij heeft een training die is geloof ik iets van 30 dollar, die heet ‘The real good writer’s DNA’. Dat is dus eigenlijk, als jij denkt van: Ja, ik wil eigenlijk wel een boek gaan schrijven, maar ik weet niet voor soort schrijver ik ben, of wat voor soort genre ik leuk vind. Dan is dat een heel goed begin om die basis te leggen, en dan vervolgens daarop te gaan leren schrijven.

Daarnaast heb je natuurlijk verschillende cursussen, zoals wat we net al zeiden via LOI of NTI. Daar heb ik dus zelf ook zo’n cursus gedaan. Hou er wel rekening mee dat je daar tussen de 2 tot 350 euro wel moet neertellen.

Maria: Dan zit je al in een hoger prijssegment.

Petra: Ja. En organisaties, zoals Schrijvenonline, biedt ook allerlei variaties van kleine trainingen. Zijn meestal iets van vier lessen. En dat is dan weer minder geld. Dus er zijn wat dat betreft genoeg manieren hoe je dat begin kunt maken om te leren schrijven. Mijn tip zou in ieder geval zijn: Ga in elk geval zorgen dat je leest in het genre waarin je wilt schrijven, want daar kun je al heel veel dingen uithalen.

Maria: En mijn tip zou dan nog zijn: Koop schrijfboeken en ga die ook lezen. Duik er eens in om de basis te leggen.

Petra: Heb jij zo een tip van een boek waarvan jij denkt van: Nou, dat is echt een boek, daar heb je wat aan.

Maria: Omdat ik in het Engels heb geschreven, heb ik meer dat soort dingen allemaal in het Engels.
Dus ik zou zeggen… Hoe heet dat boek ook alweer: Story Engineering van Larry Brooks. Is voor mij wel dé bijbel als onderliggende… Maar goed, ik ben een plotter. Maar daar leer je dus wel heel veel hoe een verhaal in elkaar zit, wat je er per se in moet hebben. Hoe je de basis legt voor een goed verhaal. Of je nou gaat plotten of gaat pantsen, maakt niet uit. Die basis, die krijg je van dat boek.

Er is nog een ander boek, die ben ik recent gaan lezen. ‘Wired for Story. En dat is ook erg interessant, dat is hoe je brein… Het lezersbrein, van de mens, reageert op het verhaal. En hoe je dus bepaalde dingen, dus door een verhaal, als schrijver op een bepaalde manier op te bouwen, kun je de neurologische manier van mensen beïnvloeden doordat ze het verhaal leuk vinden.

Petra: Aha.

Maria: Dat was erg interessant, ook gewoon als basis. Van hoe je zelf als lezer omgaat als je een boek leest. En hoe daar als schrijver op in kunt springen door een supergoed verhaal te maken. En te zorgen dat de lezer die neurologische reactie krijgt.

Petra: Dus dat zijn inderdaad al twee boeken die jij aanraadt. We zullen ook eventjes de link in de shownotes zetten.

En als laatste wil ik nog even zeggen, dit is namelijk een waar ik in het begin toen ik begon te schrijven, dat ik dacht: Oh, ik heb achtergrond niet, ik heb geen opleiding gedaan om te schrijven. Dus wie ben ik dan om een boek te gaan schrijven? Ik heb die hele basis niet.

Ik heb eventjes research gedaan. Er zijn in die zin wel officiële opleidingen, bijvoorbeeld bij de Schrijvers Academie worden cursussen gegeven… of cursussen, opleidingen gegeven, specifiek in een bepaald genre bijvoorbeeld. En dat kan natuurlijk heel interessant zijn als jij het idee hebt: Ja, ik wil daar echt even een goede basis bij neerleggen zou dat… kun je kijken of dat iets voor je is. Het nadeel vind ik alleen wel dat je én heel veel geld moet neertellen. Je gaat er echt over de 1500 euro heen.

Maria: Wauw.

Petra: En je krijgt geen diploma. Je kan wel denken: Het is een opleiding, het is een officiële opleiding, maar je krijgt alleen een getuigschrift. Dat is persoonlijk voor mij in ieder geval een nadeel, en die 1500 of 2000 euro wat zo’n opleiding kost zou ik dan eerder stoppen in andere type cursussen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Maria: Dan is er vraag 4, heb ik hier:

Wat kan ik doen als ik meer weer leren over uitgeven en marketing?

Petra: Dit is iets, wat je niet zomaar kunt leren om, als je boeken aan het lezen bent. Uitgeven en marketing is echt een compleet ander vak. Er zijn gelukkig schrijvers die daar cursussen voor aanbieden. En ook gewoon wel betaalbare cursussen. Er is zelfs een die het gratis aanbiedt.

En dat is David Gaughran. Hij heeft een cursus die heet ‘Starting from Zero’. Er zit ontzettend veel informatie in zijn cursus. Dat is écht bizar veel en als je dan nadenkt dat het allemaal gratis is, nou dan mag je eigenlijk de grond gaan kussen achter die man aan, want hij… Het is echt…

Maria: Nou, dat doe ik dus ook.

Petra: Hij heeft echt: Hoe trek je lezers aan, hoe verkoop je je boek, hoe laat je je business groeien. Allemaal gratis.

Maria: Hij heeft het allemaal gratis en ik heb zelf die cursus gedaan en… Zelfs als jij… Het heet ‘Starting from Zero’, wat mensen soms denken van: Dat is dus alleen voor beginners. Maar ik ben een redelijk supergevorderde in het uitgeven. Ik ben al tien jaar aan het zelf uitgeven en ik heb die cursus gedaan en ik heb er nieuwe dingen van geleerd. Dus zelfs mensen die al boeken hebben uitgegeven, kunnen daar nog heel veel van leren van hem, van zijn cursus. En precies wat je zegt: Het is gratis. En ik heb laatst… ik sta op zijn mailinglist en volgens mij heeft hij laatst gezegd, hij laat die cursus voorlopig ook gratis, dus dat is geen enkel probleem.

Petra: Dus gelijk aanmelden zodra je dit hoort. Dan heb je hem in ieder geval.

Maria: Dan heb je hem in ieder geval en ja, die is zeer aan te raden.

Petra: En een andere die ikzelf ook heb gedaan, wat ik inhoudelijk heel erg sterk vond is de cursus van Nick Stephenson. Die heet: Your First 10K Readers. Die is heel erg gericht op marketing voor schrijver inclusief het opstellen van een mailinglist. Het instellen van marketing funnels enzovoorts. Dus als je denkt van: Oh, mijn God waar moet ik aan beginnen? Dan is dat zeker een hele goede.

Maria: Die heb ik zelf ook gedaan.

Petra: En het voordeel met die cursus is dat je kunt beginnen met een soort gratis variant. Zeven dagen cursus, dat is op zijn website. Krijg je al een beetje een taste van hoe het is. En als je denkt van: Dit sluit aan bij wat ik op dit moment nodig heb, sluit dan die cursus af. Want ik… dat was 400-500 dollar geloof ik…

Maria: Ja, zoiets.

Petra: Maar goed, die prijzen veranderen ook, dus in die zin, de tarieven die we nu noemen zijn op dit moment, dus ga gewoon even naar de website.

Maria: Wat hij ook heeft, is dat hij regelmatig dingen aanpast. Want dingen veranderen natuurlijk razendsnel in de uitgeefwereld en ook de marketingwereld ook. Hoe je bepaalde tactieken, veranderen heel snel. En Nick past zijn cursussen, zijn filmpjes, past ie daarop aan. Het is altijd up to date, wat dat betreft. En ook als je zijn cursus koopt, blijf je… Als hij een update doet, dan krijg je die ook. Dus je kan altijd teruggaan.

Petra: Ja, dat vind ik ook het mooie van zijn cursus, want ik weet toen ik zijn cursus aanschafte, stond ik nog niet op het punt om letterlijk dat marketing stuk in te gaan, maar hij zei: Het is levenslang toegang. Ik denk: Nou, in mijn leven ga ik wel marketing doen, dus ik heb me aangemeld.

En nog twee andere namen die ik nog even snel wil benoemen is: Joanna Penn. Zij biedt allerlei type cursussen aan voor ook gewoon respectabele prijzen. En Mark Dawson heeft dat ook en daar kun je ook tussen… Het budget zit ook tussen ofwel gratis, ofwel tot 300 dollar. Dus daar zitten ook weer variaties bij.

Maria: En Mark Dawson is met name bekend vanwege zijn zeer uitgebreide cursus over hoe je moet adverteren. Adverteren op Amazon, adverteren op Facebook. Heeft hij dingen. Die cursus heb ik op die plank staan. Ik heb hem gekocht, maar ik heb nog niet… Ik heb een klein beetje gedaan, maar nog niet, ik ben er nog niet verder in gedoken.

En Joanna Penn heb ik een aantal cursussen gedaan inderdaad, waaronder, die wil ik nog even extra noemen nog: Your Author Businessplan. Wij hadden het in een eerdere aflevering hebben we het gehad over professionaliteit en denken als een ondernemer. En ik denk dat haar cursus – en die cursus is nog niet eens zo duur, 99 dollar, iets van 85 euro of zo – en dan maak je dus een businessplan, een ondernemingsplan, voor jou, specifiek gericht op schrijvers. En je wordt er helemaal doorheen genomen en als je die cursus hebt afgerond, alle modules hebt gedaan, heb je je eigen businessplan.

Petra: Heel handig dus.

Maria: Heel handig, en die heb ik dus gedaan. Ik heb nu dus een businessplan voor mijn schrijfbedrijf. En zelfs als je zegt van: Het is maar een hobby, of wat dan ook. Om je ondernemers… weet je, de mindset van een ondernemer te krijgen, is het heel erg goed om deze specifieke cursus te doen. Om toch voor jezelf, ook al wil je niet fulltime schrijver worden, dat hoeft niet, maar toch een soort van businessplan op te gaan stellen voor je eigen schrijfbedrijf.

Petra: Ja, goeie tip.

Maria: Dus die kan ik aanraden. Die kan ik echt aanraden.
Nou, dan heb ik nog even de vraag:

Wat zijn de tips die je kunt geven, en dan niet alleen kijkend naar een cursus voor schrijvers, maar ook cursus die misschien… als je verder kijkt, naar of er nog andere dingen zijn.

Petra: Ja, dat is heel belangrijk, want als jij wilt leren over het schrijversvak, dan denk je automatisch aan schrijfcursussen, maar het gaat zoveel verder dan dat. Je hebt ook marketing, je hebt ook uitgeven, dus het is ook belangrijk dat je ook verder kijkt dan alleen maar de cursussen die worden aangeboden voor het schrijfvak.

Ik heb bijvoorbeeld een cursus gedaan bij KBB Mastermind, dat is van Tony… Is dat van Tony Robbins? Volgens mij is dat van Tony Robbins en nog een. [Dean Graziosi red.] Die zijn helemaal niet met schrijven bezig. Of tenminste, ze hebben wel boeken, maar dat is niet gericht op schrijvers. Die zijn heel erg gericht op het ondernemerschap. Daar heb ik dus heel veel tips uit kunnen halen wat ik vervolgens ook in mijn schrijversbusiness kan toepassen.

365 Dagen Succesvol is een Nederlandse organisatie die heel erg zich richt ook op mindset: Wat kan wel? Wat is je missie? Dat zijn ook allemaal dingen die je heel goed kan vertalen in jouw schrijversbusiness. Dus kijk ook verder dan alleen het schrijversgedeelte.

En nog een goede tip, want daar hebben we het nog niet echt over gehad. Er zijn ook, ja… ‘cons’ heten ze. Conferences. ALLi bijvoorbeeld heeft een Selfpub Con twee keer per jaar, met gratis webinars.

Maria: Ik zal even… ALLi, de Alliance of Independent Authors.

Petra: Heel goed dat je dat nog even inderdaad verduidelijkt. ALLi heeft dat dus.

Inkers Con bestaat ook. Dat is ook 1 of 2x per jaar, waarbij je ook verschillende onderwerpen hebt over het schrijversvak. Dus er zijn heel veel verschillende manieren hoe je gratis kunt gaan leren eigenlijk.

Maria: Aan informatie kunt komen.
Wat mij wel opvalt nu, nu we het daar zo over hebben, is:

Dat heel veel van de dingen die we nu allemaal hebben genoemd zijn allemaal in het Engels. En niet zoveel dingen in het Nederlands. Is dat een probleem, denk je?

Of hoe kun je daar… Ik schrijf in het Engels, dus voor mij is het logisch dat ik Engelse dingen doe. Maar als je in het Nederlands schrijft, zou je misschien denken van: Ik kan niet zo goed Engels. Hoe moet ik daar dan mee aan?

Petra: Ja, dat is een uitdaging.

Ik schrijf inderdaad ook in het Engels, maar wij Nederlanders zijn sowieso al vrij internationaal gericht. Dus de meeste mensen die kunnen wel een woordje Engels. Mijn advies zou wel zijn om dat soort cursussen niet direct weg te schuiven. Ga kijken of er een variatie is misschien met ondertiteling. Ga kijken of er een Nederlandse variatie van is. Of kijk of je iemand kunt vinden met wie je het samen kunt doen. Als er een schrijver is die heel goed in Engels is, dan kun je ook samen besluiten van: Weet je wat, die Nick Stephenson dat is allemaal Engels. Kunnen wij samen die cursus afsluiten en kan ik dan vervolgens van jou leren? Want je weet dat ik niet goed in Engels ben, dus misschien dat jij me dan kan helpen. Dat zijn ook manieren. Dus probeer daarin wat meer open te reageren, in plaats van: Engels, kan ik niet. Heeft dus geen zin. Want er zit ontzettend veel waarde in dat soort cursussen.

Maria: En het probleem is een beetje, in Nederland zijn er gewoon niet zo heel veel, met name over uitgeven en marketing, zijn gewoon niet zo heel veel, voor schrijvers dan, zijn niet zo heel veel cursussen en webinars en dat soort dingen in het Nederlands.

Petra: Klopt.

Maria: Heb je nog een conclusie voor ons?

Petra: Hmmm… Ik denk dat de basisinformatie die ik zou willen geven, tenminste de basisconclusie is: Cursussen kunnen je heel veel leren, dus ik ondermijn zeker niet de waarde van dat soort dingen. Maar ik geloof zelf heel erg sterk in het leervermogen van iemand. Met andere woorden: Lees in je genre, lees voor je doelgroep, kijk wat werkt en kijk wat niet werkt. Het is ook een kwestie van vallen en opstaan met heel veel verschillende dingen.

Een opleiding is geen must om een goede schrijver te worden. Kan wel helpen, maar het is geen must. Dus ik denk dat mensen die daar onzeker over zijn dat gewoon gelijk naast zich neer kunnen leggen. En we hadden het al in een eerdere aflevering, hadden we het al over het stigma wat er op selfpubben zit. En juist daarom is het ook zo belangrijk dat je als selfpubber blijft bijleren. Dat je bijleert en dat je blijft leren. Dat je niet denkt van: Nou, dit is het allemaal wel, die informatie die ik drie jaar geleden heb geleerd kan ik nog steeds toepassen. Dat is niet waar.

Maria: Dat is niet waar, want het verandert zo verschrikkelijk snel. Er komen telkens weer nieuwe dingen bij. Wat betreft het zelf uitgeven en marketing moet je echt gewoon bijblijven, ook al gevorderde selfpubber. Dat kan niet anders.

Petra: En heb jij nu nog een bepaalde conclusie die je wilt delen?

Maria: Nou, ja. Ik zat net te denken van: We hebben het er net over gehad dat er niet zoveel dingen zijn in het Nederlands, maar we hebben natuurlijk… We praten nu, dat we dit opnemen is het maart 2022, en we hebben net gehoord dat binnenkort op 20 juni 2022 is er een Nederlandstalige selfpub conferentie!

Petra: Kijk!

Maria: Yes! En daar kijken we echt helemaal naar uit. Het is dus genaamd 20 Books to 50 K.

Petra: Een Engelse…

Maria: Een Engelse, omdat het in het Engels is het al een gevestigde selfpub conferentie. Die komt naar Nederland. Daar worden presentaties gegeven in het Engels, maar ook in het Nederlands. En wij hopen dat er… ik zit zelf niet in de organisatie, maar ik heb wel een beetje meegedacht. En we hopen dat er heel veel mensen komen.

Petra: En waarom ben jij zo geïnvesteerd in deze conferentie?

Maria: Omdat het… Twee redenen. De eerste reden: Het is een conferentie die is georganiseerd door selfpubbers voor selfpubbers. Dus je kunt elkaar ontmoeten, je kunt verhalen delen, je kunt leren van elkaar. En de tweede reden waarom ook heel belangrijk… nou ja, heel belangrijk weet ik niet, maar ik zit zelf in een panel. Ik ga een panel leiden over… Een vraag en antwoord panel over marketing en promotie. En daar zit ik niet alleen in. Daar zit jij ook in.

Petra: Dat klopt!

Maria: Met nog twee andere mensen. Dus wij zijn erbij. Sowieso en het lijkt ons natuurlijk heel erg leuk als er zoveel mogelijk mensen komen. Wij gaan het daar later nog wel eens een keer over hebben, maar hou er rekening mee, luisteraars: Deze selfpub conferentie komt eraan. En het is echt een goede manier, denk ik, vooral… het gaat dus niet zozeer over schrijven, maar wel over het uitgeven en marketing. Daar gaan we echt over hebben en ik denk dat mensen daar veel kunnen leren.

Als je meer informatie daarover wilt hebben. Ze hebben een Facebook pagina. Dat is 20 Books Holland 2022.

Petra: Ja, en dit is nu alvast een reminder, dus zet 20 juni 2022 in je agenda, want in Rotterdam gaan we los!

Maria: Gaan we los. In de Kunsthal in Rotterdam.
Nou dat was, dat was niet echt een conclusie, maar dat was eigenlijk een beetje reclame.

Petra: Maar het sluit wel mooi aan want we hadden het al over de ALLi Selfpub Con en we hadden het over de Inkers Con en dit is nu een die naar Nederland toekomt!

Maria: Die nu naar Nederland toekomt en waarvan een groot gedeelte in het Nederlands is en waar je gewoon andere Nederlandstalige schrijvers en selfpubbers kunt ontmoeten. Dus hoe fantastisch is dat?

Petra: Dus kom ons ontmoeten. We vinden het hartstikke leuk en als je luistert naar deze podcast aflevering en je denkt: Nou, die mensen wil ik wel eens live zien, dan zien we je graag dan.

Maria: Heel graag inderdaad.
Dank je wel voor alle informatie die je hebt gegeven nu.

Petra: Dank je.

Maria: Bedankt voor het gesprek en tot de volgende keer.

Petra: Tot de volgende keer.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*