#18 – Hoe voldoe je aan de verwachtingen van je lezer?

We praten over genreconventies. Oftewel, wat verwacht de lezer van jouw boek. Elk genre moet namelijk voldoen aan bepaalde vereisten zodat je je lezer niet bij voorbaat al teleurstelt.

Luister hier via de podcast player, of via een van je favoriete podcast apps. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • De definitie van genrefictie
  • Het verschil tussen tropes en clichés
  • Wat zijn genreconventies en waarom zijn ze belangrijk?
  • De genreconventies van hoofdgenres Romance en Thriller
  • De genreconventies van subgenres Portal Fantasy en Cosy Mystery

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Petra: Hallo Maria.

Maria: Hallo Petra.

Petra: Daar zijn we weer. Dit keer gaan het hebben over genre en genreconventies, maar om dat te kunnen doen moeten we eerst even iets anders uitleggen. Met andere woorden:

Wat is genrefictie?

Kun je me dat uitleggen?

Maria: Ja, dat is een goede vraag. Het is een term die uit de Engelstalige uitgeefwereld komt en het vertaalt eigenlijk in het Nederlands met populaire fictie. Dus waar hebben we het dan over, wat is dan genrefictie, wat valt daar dan onder, onder de genres? Je hebt dan romantiek genre, je hebt Thriller, Mysterie, Fantasy, Horror, Sci-fi, dat is allemaal genrefictie. Dat zijn de hoofdcategorieën, hoofdgenres. En je hebt daaronder nog sub-genres, bijvoorbeeld, Cosy mystery, weet ik veel wat… rechtbank thrillers. Dus dat je het kan onderverdelen naar nog meer specifiekere sub-genres, zeg maar.

En waarom het is gebeurd. Genrefictie wordt geschreven omdat het wordt gezien als entertainment. En literatuur wordt niet per se gezien als entertainment. Met genrefictie kun je mensen entertainen, je kunt ze meenemen. En dan zal ik het er meteen even bijzeggen: Ik gebruik… Ik merk het nu zelf net ook, wat ik deed. Ik gebruik het woord categorie en genre door elkaar, maar het is hetzelfde.

Petra: Ik denk dat dat ook komt omdat we een heel groot verschil zien tussen de Nederlandse genres en de Engelstalige genres, en dat is een andere aflevering die we gaan doen binnenkort, waarin we daar wat meer op in zullen haken. Maar dat is denk ik ook waarom het voor ons, omdat wij ook allebei in het Engels schrijven het woord genre en categorie heel makkelijk door elkaar heen wordt gehaald.

Maria: Ja, en sowieso, precies wat jij zegt: In Nederland heb je vaak de hoofdcategorieën wel. Zoals op Bol.com bijvoorbeeld, heeft een aantal, ik heb dat even opgezocht. De genres die je als lezer kunt zoeken zijn literatuur & romans, thriller & spanning, kinderboeken, fantasy & science fiction en YA, oftewel Young Adult.

Dus zijn eigenlijk de hoofdgenres en je hebt eigenlijk niet de sub-genres daaronder staan. Dat is dus precies… Ik denk dat dat een probleem is voor selfpubbers. Ze krijgen er minder zichtbaarheid van als je dat niet kunt indelen in meer specifieke sub-genres, maar dat is inderdaad een aflevering voor de volgende keer. Want daar moeten we het nou niet over hebben, want dan ga ik op mijn stokpaardje zitten en dat lijkt me niet verstandig.

Petra: Daar is ook heel veel over te zeggen. We hebben wat dat betreft al genoeg in deze aflevering.

Maria: Heel veel, ja precies. We hebben al genoeg.

Dit is een onderwerp waar we allebei verstand van hebben, dus we gaan een beetje om en om wat vragen stellen, dus ik heb een vraag voor jou, want het gaat niet alleen om genre en genreconventies, maar dan moet je het ook wel even hebben over tropes.

Wat zijn tropes?

Petra: Een trope, dat is eigenlijk iets wat in een bepaald genre wordt gebruikt dat als heel erg alledaags wordt gezien. Je leest het verhaal in dat genre en je denkt: Oh ja, dit is herkenbaar. Dit gebeurt vaker in dit type genre. Dat is een trope.

Zo zie je bijvoorbeeld in een superhelden verhaal is een trope bijvoorbeeld een schuld… een schuld? Een schurk die de wereld wil veroveren. Als je naar de Disneyverhalen bijvoorbeeld kijkt. Dat is een trope in een superhelden verhaal. Dus een trope is een onderdeel van het plot.

En waar je dus mee op moet passen, want toen ik hier wat meer research in ging doen, een trope kan heel makkelijk overgaan in een cliché. En het is wel iets anders. Een cliché is iets waarbij je eigenlijk je ogen gaat rollen, zo van: Ah, daar hebben we hem weer. Maar een cliché is ook gelijk heel erg persoonlijk. Want wat de een denkt: Oh God, daar hebben weer zo’n verhaal met die trope. Een ander zou denken: Oh, dat vind ik juist leuk. Dus die zal het niet als een cliché zien.

Wat denk jij dat tropes zijn?

Maria: Jij zegt alledaagse dingen, dat klopt. Ik zou het net even iets anders omschrijven, denk ik. Tropes zijn dingen waar je doelgroep graag over wil lezen. Het is niet per se wat ze verwachten in een verhaal, want dat zijn de genreconventies, maar wel waar ze graag over willen lezen. Maar ze hoeven er niet per se in te zitten, in bepaalde genres.

Als voorbeeld, jij had het over superhelden. Als voorbeeld wat ik zou kunnen hebben is, vroeger had je bijvoorbeeld de heldin die in gevaar is, is bijvoorbeeld een trope, die vroeger heel veel werd gebruikt. Vroeger dan praten we over de jaren ‘30, ‘40, ‘50, ‘60. Op een gegeven moment werden vrouwen, die waren daar zat van, dus die trope is veranderd in een cliché.

Precies wat je zegt. Op een gegeven moment heb je zoiets van: Nou, je kan nu wel anders. Dus een trope kan een cliché worden en je kunt het ook om gaan draaien, dat je gaat zeggen van: Nou ja, de prinses, in plaats van dat die gered wordt door de prins van de draak, gaat de prinses de prins redden van de draak. Weet je, dat. Je kan het ook omdraaien. Maar dan moet je dat wel heel duidelijk maken aan je lezer, want sommige lezers, precies wat je zegt, houden van bepaalde tropes en als ze dan opeens de trope wordt omgedraaid, dan hebben ze zoiets van: Wat gebeurt hier nu? En dan zijn ze misschien teleurgesteld.

Petra: Dat is het grappige… Dit is dus precies dus wel weer zo’n voorbeeld wat ik dus wel weer heel erg leuk vind in een verhaal. Van een vrouw die wordt gered door een man. Dat vind ik zelf wel heel erg romantisch, vind ik leuk. Maar het is ook de manier waarop. Als het echt zo’n vrouw is die heel fragiel is en dat het… dan op een gegeven moment dan denk ik: Nou, kom op. Dat is niet de vrouw van tegenwoordig.

Maria: Nee, maar dat is precies heel persoonlijk. En dat is dus waarom tropes niet per se hoeven.

Petra: Het is belangrijk dat je begrijpt hoe een trope als een cliché kan worden ervaren, zodat je daar bewust tegenin kunt gaan, maar wel op een manier dat het niet de trope letterlijk ondermijnt. Dus dat je dat op die manier…

Maria: Ja, precies.

Petra: Oké, dan hebben we dat dus duidelijk… We hadden het aan het begin al even gezegd.

Genreconventies. Wat is dat eigenlijk? En wat is het verschil met tropes?

Maria: Genreconventies zijn dingen die per se in je verhaal moeten komen. En ik weet dat het woord ‘moet’ soms wat lastig is voor Nederlanders, maar dit moet erin. Het is een vereiste.

Petra: Waarom is het een vereiste?

Maria: Om dat lezers verwachten… als je als lezer een bepaald genre graag leest, of een sub-genre graag leest, dan verwacht je dat het verhaal op een bepaalde manier gaat. En dat heeft niks met tropes te maken, want tropes mogen en hoeven niet per se. Maar bepaalde dingen moeten erin voorkomen.

Als je bijvoorbeeld een detectiveverhaal, een murder mystery, schrijft, dan moet er een moord zijn. Wat ook zo moet, de moordenaar móet gevonden worden. Als je een Romance verhaal, heb je over het algemeen, 99% van de tijd een Happy Ending. Dus dat zijn genreconventies. Dingen die lezers écht verwachten.

Petra: Dat heb ik dus ook. Ik heb wel eens een boek opgepakt, daar stond op dat het een Fantasy was, een fantasieverhaal, uiteindelijk toen ik het boek had uitgelezen, was het allemaal een soort van droomidee geweest. Ik was zó teleurgesteld, want ik dacht: Ik wil meegenomen worden in een wereld die ik niet ken, waar dingen gebeuren die alleen maar in Fantasy kunnen gebeuren. En dan hoor je aan het eind dat iemand, in een soort droomvariant, of wat was het, een mentale staat was waardoor dit allemaal kon gebeuren in zijn hoofd. Nou, dat eh…

Maria: Dat werkt niet, nee. En wat je dan dus hebt gedaan, als schrijver, is dat je je lezer dus teleurstelt. En dan loop je dus de grote kans om heel veel 1-ster recensies te krijgen op Bol.com.

Want dat is dus belangrijk. Je moet je lezer tevreden houden. Want ze verwachten bepaalde dingen. En het verschil met een trope is dus, een trope hoeft niet per se, en een trope is ook heel persoonlijk. Maar genreconventie móet in bepaalde verhalen, of in een bepaald genre.

Dit is natuurlijk per genre verschillend. Iedere genre heeft andere genreconventies, en daarom denk ik dat het goed is als wij eens gaan kijken naar verschillende genres die er zijn, en wat dan genreconventies… We hebben al wel een klein beetje voorbeelden genoemd, maar dat… Jij hebt twee genres gekozen, waarin je wat wilt gaan vertellen over de genreconventies die erin zitten. En ik heb ook twee.

Petra: Ja, we gaan vier in totaal even uitwerken en gaan we aangeven wat is daarvan de genreconventies zijn. Zodat als mensen in deze vier genres schrijven dat ze dan gelijk weten: Oh, hier moet ik even op letten.

Maria: Precies. Maar ook om een idee te geven: wat zijn dan conventies?

Petra: Ja, en we doen met opzet maar vier, want als we alles gaan uitwerken, dan wordt het drie uur lang.

Maria: No way en dat is ook veel te lang en dat is, weet je de schrijver… Dat is ook nog wat je als genreconventie kunt onthouden: Vaak ben je als schrijver, lees je ook het genre waar je in schrijft. Een genreconventie weet je vaak ook al wel van wat dan er ongeveer in moet komen. En je kunt het vaak ook gewoon googelen. Je kan gewoon genreconventies googelen, en dan krijg je gewoon een lijst, want vaak staat het gewoon overal op het internet.

Petra: Precies. Nou, jij en ik hebben altijd het genre in ieder geval gepakt die wij zelf schrijven, dat is dus in dit geval een sub-genre en we pakken een hoofdgenre.

Mijn sub-genre is Portal Fantasy…

Maria: Dan moet je eerst even uitleggen wat Portal Fantasy is, denk ik.

Petra: Ga ik dat even uitleggen.

Maria: Want ik wist dat namelijk totaal niet.

Petra: Het is een sub-genre in het Fantasy gedeelte en het is eigenlijk, als je het heel plat slaat, betekent het dat je via een bepaalde manier in een andere wereld terechtkomt. Dat kan dus via een deur zijn, dat kan via een magisch object zijn. Boeken zoals bijvoorbeeld Narnia, waarbij de kinderen door een klerenkast in een andere wereld komen, dat is duidelijk een Portal Fantasy.

Dus als je dan kijkt naar Portal Fantasy, dan moeten er in ieder geval twee dingen moeten er gebeuren. Dat is 1, je hoofdpersonage komt uit onze wereld, of uit een wereld die gelijk is aan de onze en hij gaat via een portal, een portaal, naar een compleet andere nieuwe wereld. Dat kan een unieke wereld zijn, een alternatieve wereld of een parallelle wereld. Dat zijn in ieder geval twee dingen die móeten voorkomen in een Portal Fantasy.

Dus als we het hebben over het portaal, hoeft niet per se een deur te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook, wat ik net al zei, het aanraken van magische objecten zijn. Maar het belangrijkste is in ieder geval dat het hoofdpersonage door die manier in die nieuwe wereld gaat komen. En wat je ook heel vaak ziet is dat die manier van reizen vervolgens niet meer voor de terugreis gebruikt kan worden. Dan heb je gelijk bij de lezer de vraag: Maar hoe komt ie dan terug? Kan ie überhaupt nog terugkomen naar zijn eigen wereld? Dus dat zie je heel vaak wat er gaat gebeuren in een Portal Fantasy.

Vervolgens wil jij heel duidelijk maken wat het verschil is tussen onze wereld en de nieuwe wereld en dat is het mooie: jij als lezer woont op deze wereld. Jouw hoofdpersonage woont ook in zo’n soort wereld als deze, dus je kan je gelijk identificeren met jouw hoofdpersonage.

Dat is ook de kern van een Portal Fantasy. Jij wilt je lezer laten identificeren met je hoofdpersonage. Harry Potter. Is dus een jongen met wie je je kan identificeren, omdat hij… Het is een normale jongen, hij heeft niet door dat hij magisch krachten heeft, maar hij heeft wel dingetjes die net anders zijn dan anders. Hij kan bijvoorbeeld met slangen praten. Dat kunnen wij niet. En toch kun je je identificeren met hem omdat hij, net als jou, in het leven door struggles heengaat. Dus die band wil je heel erg duidelijk maken in een Portal Fantasy.

Dus om even samen te voegen: Portal Fantasy, het portaal is belangrijk. Het verschil tussen onze wereld en de nieuwe wereld en die identificatie met je hoofdpersonage. Dus dat zijn de drie dingen die heel duidelijk naar voren moeten komen.

Maria: Die erin moeten komen als genreconventies.

Petra: Ja, en jij had Cosy Mystery uitgewerkt.

Maria: Ik had Cosy Mystery, maar ik ga eerst Thriller doen.

Petra: Jij gaat eerst Thriller doen.

Vertel: wat zijn de genreconventies voor een Thriller?

Maria: Thriller is natuurlijk een hoofdgenre en daar heb je dan vreselijk veel sub-genres onder. Maar ik heb even de Thriller uitgewerkt als hoofgenre wat daar mee gebeuren moet.

Wat dus per se in een Thriller moet voorkomen als genreconventie is dat er dus een superslechterik is en die moet gestopt worden. En over het algemeen is bekend wie die slechterik is. Dus in tegenstelling tot bij de Mystery is niet bekend wie de moordenaar is, maar de Thriller weet men al tegen wie je vecht, aan het vechten bent.

En die slechterik heeft snode plannen met het land, of met de mensheid, met de wereld. Dus er gaat een ramp gebeuren als deze persoon wint.

Er moet een achtervolging in zitten. En het hoeft niet per se een letterlijke achtervolging te zijn, maar de helden die vliegen vaak van hot naar her. Dan is daar weer iets, dan vinden ze daar een clue, dan vinden ze daar een clue. Ze moeten de persoon proberen op te sporen.

En uit die achtervolging komt natuurlijk ook dat er veel actie is. Het is echt actiegericht. Het is snel, de scènes volgen elkaar snel op. Het leest snel. Dat is ook een duidelijk iets wat bij Thriller is.

En er is een ‘ticking clock’, dat is wat het in het Engels heet. Dus de held heeft een bepaalde tijd om iets op te lossen. Bijvoorbeeld, over een uur gaat er een bom af. En die ticking clock, die is dus erg belangrijk. Zelfs als je een televisieserie op televisie, of een film hebt, zie je soms ook iets in beeld van: nog een uur totdat, of zo. Dat soort dingen. Dus die ticking clock is heel belangrijk voor een Thriller.

En de rest van de genreconventies die hangen heel erg af van de sub-genres die er zijn. Bijvoorbeeld een rechtbank thriller, heeft een scène nodig die in de rechtbank moet zijn. Dat is natuurlijk logisch. En een spionnen Thriller heeft spionnen nodig en geheimzinnige zaken, double crossing en weet ik veel wat allemaal. Maar dat is afhankelijk van het sub-genre.

Maar de hoofdgenre als de Thriller is, zijn de dingen die ik nu heb genoemd, die moeten daar echt wel in voorkomen.

Maria: Jij gaat verder met ook een ander hoofdgenre, volgens mij: Romance.

Petra: Klopt. Nou, dit is vooral een heel belangrijk onderwerp, tenminste een belangrijke genre, omdat als je kijkt naar Amazon en de verkoop op Amazon, is ongeveer 46% zijn Romance boeken.

Maria: Ja, Klopt.

Petra: Dus het is gewoon een heel erg groot genre en dan juist wil je heel duidelijk weten wat je genreconventies zijn. Überhaupt natuurlijk, maar in die categorie, omdat de boeken heel erg goed worden verkocht in die categorie… eh… genre, daar gaan we weer.

Maria: Nee, dat maakt niet uit.

Petra: Dan wil je juist ook weten inderdaad, hoe je een goed verhaal naar buiten brengt.

Als we kijken naar het Romance genre, heeft het eigenlijk twee duidelijke vereisten. Dat is dat het hoofdplot draait om een liefdesverhaal tussen twee personages, en het verhaal heeft een emotioneel bevredigend en optimistisch eind. Dus die happily ever after.

Heb je natuurlijk bij sub-genres heb je er weer variaties van. Maar dit zijn wel twee dingen die bij een Romance, wat lezers gewoon weg verwachten. Die willen gewoon dat het boek afsluit met het idee: Oh, het is gelukt Ze zijn bij elkaar, bla, bla, bla.

Maria: Eindelijk op de laatste pagina…

Petra: Precies. Dat is heel belangrijk. Heb jij dus een Romance die niet goed eindigt, dan heb je eigenlijk niet een Romance, dan heb je een variatie daarvan. Dus daar moet je heel duidelijk naar kijken.

Als we daar vervolgens dus wat dieper op in gaan, want – wat ik al zei – een liefdesverhaal tussen twee personages,  als jij twee mensen hebt die zonder problemen bij elkaar komen, dat is niet bevredigend.

Maria: Nee, dat is saai.

Petra: Dat is saai en ook niet geloofwaardig. Als beide personen direct head-over-heels… Nee, dat werkt gewoon niet. Dus we moeten daar wat meer op induiken. Dan hebben we een paar dingen die moeten voorkomen in het verhaal. Een is, er moet een soort crisis ontstaan. Met andere woorden, ze noemen het een rivaal. En dat hoeft niet per se een personage te zijn, dat kan ook… Om een voorbeeld te geven: als jij een liefdesverhaal schrijft tussen een drugsverslaafde en iemand anders, zeg een advocaat, dan kan de afhankelijkheid van drugs kan de rivaal zijn. Want dan wordt de vraag van: Oké, gaat deze persoon kiezen voor de drugs, of gaat deze persoon kiezen voor de liefde? Dus je wilt een soort kracht in je verhaal neerzetten waardoor die liefde niet meteen tot stand gaat komen.

Ook zie je in liefdesverhalen heel vaak, in Romance heel vaak dat er een moraal van toepassing is. Met andere woorden: Een of beide karakters zullen een soort zelfreflectie moeten doorstaan. Die hebben een bepaalde ideeën over de liefde en om in deze relatie goed te kunnen functioneren, zullen ze bepaalde ideeën moeten aanpassen. Zie je ook heel vaak.

Ook leuk, trouwens. Liefdesverhaal tussen twee mensen, wat je heel vaak ziet is dat de omgeving ook meetelt. Met andere woorden: Dan zijn er mensen die tegen zijn, zijn er mensen die voor zijn. En wat voor sociale druk bijvoorbeeld ervaren ze in deze relatie. Dat zijn ook dingen die in een Romance naar voren komen.

Dus zo creëer je eigenlijk dat er een, dat de stakes hoger gaan worden in een liefdesverhaal. Dus komen ze wel of niet bij elkaar? Dat is eigenlijk de vraag die je constant door het hele verhaal heen als lezer wilt ervaren. Komen ze wel of niet bij elkaar? En als ze bij elkaar komen, blijven ze bij elkaar? Als er bijvoorbeeld een geheim is, ofwel van buitenaf, ofwel tussen de twee personen zelf. Wat gaat er gebeuren als dat geheim uitkomt? Dus geheimen zijn ook dingen die heel erg goed werken en ook kunnen voorkomen. Kunnen, hoeft niet, maar over het algemeen wordt het wel gezien als een genreconventie. Omdat dat namelijk de spanning tussen de… Dus als we dat in het kort… of kort, dat was niet echt kort, maar… Dat is in ieder geval qua Romance de genreconventies.

En dan heb jij als laatste nog jouw genre.

Maria: Als laatste heb ik mijn eigen genre waar ik in schrijf en dat is Cosy Mystery.

Dat is een Engelse term en dan moet je een beetje denken aan de verhalen van Miss Marple, Agatha Christie en Murder She Wrote, dat soort dingen.

En dat geeft dan ook meteen al aan wat de genreconventies zijn. Want cosy mystery speelt zich over het algemeen af in een klein dorpje, of op een plek die min of meer afgesloten is, waar niet zo heel veel mensen wonen of bij elkaar zijn. Midsomer Murder op televisie, dat wordt vaak gezien als Cosy Mystery, is het niet helemaal, er zit een twist aan, maar dat speelt zich dus af in een bepaalde… Ja, hoe noem je dat… Het is geen staat of provincie, in Engeland… Het heeft een andere naam, dat weet ik zo niet meer… [County, red.] Dus waar je meerdere dorpen bij elkaar hebt en een grote stad waar de verschillende… dus het is een afgesloten geheel.

Persoonlijk gebruik ik in mijn verhalen een buurt in de stad York en die buurt is ook min of meer afgesloten. Het verhaal speelt zich alleen maar af in die buurt. En daar zijn onderlinge relaties tussen mensen.
Want dat is namelijk heel belangrijk in een Cosy Mystery, onderlinge relaties tussen mensen zijn erg belangrijk.

Cosy Mystery heeft altijd een amateurdetective. Dat is meteen waar dus Midsomer Murder anders is, want daar gaat het om de politie. En de amateurdetective die lost de moord op. Maar vaak hebben ze wel iemand, hebben ze vaak wel een connectie met de politie. Dus dat ze wel een beetje inside informatie kunnen krijgen.

Wat heb je nog meer? De moorden die gebeuren zijn niet met heel veel geweld of heel bloederig, en mochten ze dat al wel zijn, dan wordt het in ieder geval niet als dusdanig omschreven.

Wat je ook nog hebt is geen grove scheldwoorden. Als er al seks in voorkomt is dat achter een gesloten deur. Het woord ‘braaf’ komt naar voren, maar dat is het niet. Het is rustig…

Onderlinge relaties zijn erg belangrijk, zoals ik al zei. Wat daar nog het belangrijkste is, is niet de vraag hóe is de moord gebeurd. Dat is meer CSI, dat heet dan police procedural heet dat in het Engels. Maar de Cosy Mystery gaat juist over waarom de moord is gebeurd.

En als ik dus zelf een Cosy Mystery schrijf, bedenk ik in eerste instantie een… dat heet een Web of Lies. Waarin je het slachtoffer in het midden zet, met daar allemaal verdachten om heen. En al die verdachten hebben een relatie gehad met… niet relatie, liefdesrelatie, maar gewoon een relatie met het slachtoffer. Maar onderling hebben ze ook relaties met elkaar. Ze hebben een geheim, ze willen iets achterhouden, waardoor… En soms hoeft dat niks met de moord te maken te hebben, maar ze hebben bijvoorbeeld een keer iets gestolen of zo. En dat willen ze niet dat dat uitkomt, want opeens is daar iemand die wat meer duikt in iets wat er is gebeurd en ze zijn bang dat dingen naar voren komen. Daarom worden ze verdacht, terwijl ze de moord niet hebben gepleegd.

Dus dat is.. onderlinge relaties zijn erg belangrijk in Cosy Mysteries.

Petra: Dus de Web of Lies is ook een genreconventie?

Maria: Nee, de Web of Lies is een techniek om te zorgen dat je de moord… de structuur van het verhaal goed kunt krijgen.

Petra: Dus de conventie die je eigenlijk noemt is de onderlinge relaties.

Maria: Onderlinge relaties, ja. En dat doe je… dat moet je van te voren uitzoeken, want je moet weten hoe de moord is gepleegd. Dat doe ik in elk geval door een Web of Lies te maken.

Petra: Dus dan hebben we nu vier variaties uitgewerkt. Er zijn nog wel veel meer te benoemen en dat gaan we dus niet in deze aflevering doen.

Maria: Ieder hoofdgenre heeft genreconventies, iedere sub-genre heeft genreconventies en hoe dieper je gaat, je hebt ook sub-sub-genres. Je hebt bijvoorbeeld voor Cosy Mystery, om even snel een voorbeeld te geven, Cosy Mystery is een sub-genre van Mystery, maar je hebt ook Cosy Mysteries die speciaal over dieren gaan. Of die speciaal gaan over een klein boetiekje of zoiets, dus dat is dan weer een sub-sub-genre. En als je een boetiek hebt, of een boekwinkel of zo, dan moet er een boekwinkel in voor komen. Dat soort dingen, Of als een… met koken. Je hebt heel veel met koken tegenwoordig. Dus dan moet er iemand zijn die cakes aan het bakken is, dat soort dingen.

Maar dat zijn de genreconventies van de sub-sub-genre. En hoe dieper je gaat, met de sub-sub-genres en hoe beter je gaat kijken: wat zijn de genreconventies van dat specifieke sub- of sub-sub-genre, hoe duidelijker het wordt voor je lezer, want je lezer houdt van bepaalde dingen. Hoe beter zij kunnen weten van: Oké, hier gaat dit boek over, dit boek is voor mij. En dan worden ze minder snel teleurgesteld. omdat je al helemaal hebt uitgepluisd, zeg maar, dat je boek een bepaald sub-genre heeft en wat daar in hoort.

Petra: Ja, dus als we dat dan in een soort conclusie vorm neerzetten dan kun je dus… Je kan zeggen als schrijver van: Weet je, ik pas gewoon dat hoofdgenre, dan pak ik de meeste lezers. Alleen het nadeel daarmee is dat jouw verhaal eigenlijk altijd in een bepaald sub-genre thuishoort en je gaat met, als je alleen het hoofdgenre kiest, ga je dus een deel van je lezers automatisch teleurstellen. Want die verwachten bepaalde dingen die jij dan wel of niet gaat uitwerken. Dus je kan dan beter een sub-genre gaan kiezen, dat gaan uitwerken met de juiste genreconventies, en dan ook de juiste groep lezers aantrekken.

Maria: Precies. Als die mogelijkheid bestaat en dat is in Nederland lastig, maar daar gaan we het een andere keer over hebben, want dat is een frustratie van mij. Maar dat heeft met marketing te maken. Maar genreconventies heeft ook zeker met marketing te maken. Het heeft niet alleen te maken met het schrijven van het boek, weten hoe je boek in elkaar zit, maar het heeft ook te maken met: Hoe vind ik mijn lezer en wat willen mijn lezers? Daar heeft het zeer zeker ook mee te maken. Dus dat zijn twee dingen die meespelen.

Ik heb ook nog even een kleine conclusie bedacht, opgeschreven. Want je wilt je lezer dus niet teleurstellen, dat is het allerbelangrijkste. Dus je moet zorgen dat je weet wat de genreconventies zijn in jouw genre en de verschillende sub-genres, zelfs als je in het genre niet leest. Stel dat je denkt van: Ik ga een boek schrijven over een genre waar ikzelf niet in lees. Dan nog moet je gaan zorgen: Oké, ik ga googelen wat zijn de genreconventies, wat zijn de tropes die ik kan gebruiken. En ga dan ook vooral zelf lezen, wél lezen in dat genre, want lezers hebben dat door, als je dat niet doet.

Het loont zeker wel om wat research te doen naar de verschillende tropes en genreconventies die er zijn in jouw genre. Want het allerbelangrijkste wat je je lezer wilt geven is dat je ze geeft wat ze verwachten, zodat ze tevreden blijven en terugkomen naar je volgende boek en je goede recensies geven. Dat is het belangrijkste.

Petra: Prima conclusie. Dank je wel voor het gesprek.

Maria: Graag gedaan.

About Schrijven & Uitgeven 53 Articles
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*