Hoe kan ik een papieren boek uitgeven?

We hebben het over het uitgeven van een papieren boek. Hoe maak je een papieren boek, welke platformen kun je gebruiken voor het uitgeven en waar moet je op letten bij het maken van een publiceerbare PDF.

Luister hier via de podcast player, of via een van je favoriete podcast apps. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Hoe krijg je een fysiek exemplaar van je boek in handen?
  • Het maken van een papieren boek
  • Waar wil je op letten bij het produceren van een papieren boek
  • Wel of niet een designer inhuren
  • Je boek in de boekhandel… of niet?
  • Wanneer is een CB-aansluiting van belang?

We bieden je nog een handige infographic met het overzicht van de manieren waarop je je papieren boek kunt uitgeven. Hieronder ook een afbeelding ervan.

 

Gebruik voor het opmaken van je Word document de Smashwords Stijlgids.

Link naar Maria’s blogpost over de veranderingen bij KPD Print en Amazon NL: Papieren boeken via KDP Print komen eindelijke op Amazon NL!

Meer weten of lid worden van ALLi?

Wil je connecten met andere schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Petra: Nou, Maria, het is weer tijd voor een nieuwe aflevering. We zitten vandaag via Zoom bij elkaar, want we zitten nog in lockdown. Dus we gaan deze opname via Zoom doen, dus als het geluid hier en daar wat minder is dan ligt dat dus daar aan.

Maar waar we het vandaag over gaan hebben is… Eigenlijk gaan we het hebben over het papieren boek. We hebben al een aflevering gehad over het ebook en veel schrijvers willen ook weten van, nou:

Ik wil mijn eigen papieren boek in handen hebben. Dus, hoe doe je dat eigenlijk?

Maria: Ja, inderdaad. Ik denk dat het voor schrijvers heel erg belangrijk is om ook het papieren boek fysiek in handen te hebben, want veel schrijvers hebben het gevoel dat ze dan pas een echte schrijver zijn, of een echte auteur. Ik ken dat gevoel wel, dus dat klopt helemaal.

Er zijn verschillende soorten papieren boeken, tenminste zoals ik dat zie. Je hebt dus het papieren boek als de paperback, maar je hebt ook het papieren boek als hardcover. Dat zijn verschillende boeken. Je hebt ook boeken met glanzende, veel glanzende foto’s en dat soort dingen.

En je hebt dus twee verschillende productiemethodes. Je hebt het offset, zoals dat heet. Dat is dus veelal een grotere oplage, die gedrukt wordt door een drukkerij en dat heb je het hele huis vol met boeken. Of je hebt Print on Demand, waarbij boeken dus per stuk worden gedrukt, of geprint, zeg maar. En de printmethoden die worden steeds beter op dit moment dus veel drukkerijen doen al beide.

Ik heb ook ooit mijn boeken laten drukken, en dat bleek toen print te zijn, in feite was het ook Print on Demand, maar ze hebben gewoon 500 laten drukken, laten printen, zeg maar.

Veel selfpubbers die kiezen voor Print on Demand omdat ze… Er zijn geen kosten vooraf en je hebt geen risico’s dat je stapels boeken overhoudt als je ze niet verkoopt. Maar de nadelen zijn van Print on Demand is dat de productiekosten hoger liggen en dat je dus uiteindelijk minder overhoudt van de verkoopprijs. Dus vandaar ook dat veel schrijvers de verkoopprijs van hun Print on Demand boeken omhoog brengen. Dus de verkoopprijs duurder maken.

Wat ook zo is dat veel traditionele uitgevers zo nu en dan, niet altijd, maar zo nu en dan, overgaan op Print on Demand en niet meer op een oplage. Dus er zit een beetje een verschuiving in de… Hoe papieren boeken worden gemaakt. En hat grappige is dat zelfs Print on demand kun je zelfs paperback doen, maar je kunt ook Print on Demand in hardcover doen tegenwoordig. Dus er zit echt wel een verschuiving in de markt.

Petra: Dus dat is al heel mooi inderdaad, want heel veel mensen willen juist die hardcover en niet die paperback. Omdat hardcovers over het algemeen gewoon beter in een kast staan en langer houdbaar zijn, omdat, ja… hardcover…

Oké. Dus dat zijn de verschillende soorten papieren boeken en ook de manier waarop je inderdaad ze kan laten distribueren eigenlijk, dus via Printing on Demand of oplage.

Maria: Ja, produceren inderdaad.

Petra: En hoe maak je eigenlijk een papieren boek?

Maria: Als je een papieren boek wilt gaan uitgeven, dat zul een bepaald document moeten aanleveren bij de verschillende… zelfs bij een drukkerij of een zelfuitgeefplatform of een uitgeefdienst. En dat kun je zelf gaan maken. Veelal zul je een PDF moeten aanleveren of je moet zorgen dat je ergens bent waar een PDF… een Word document wordt omgezet in een PDF.

En een PDF die kun je zelf maken. Dat kan bijvoorbeeld door… We hadden net even een kleine voorbespreking en jij vertelde mij net dat jij een Word document hebt aangeleverd bij Amazon en die heb je niet zozeer aangeleverd, maar die heb je gedownload in de wat daar de PDF-creator heet en daar wordt dus het boek mooi opgemaakt. Dan kun je ook kijken hoe het zit, dus dan wordt het omgezet in een PDF.

Dus dat is een manier waarop je dat doet, dus via de PDF-creator. Ingram Spark, daar komen we later nog wel even op, die heeft dat ook, dat systeem. Is eigenlijk een soort van mal, een soort van template, waar je zelf dus gewoon je Word-document kunt aanleveren.

Maar je kunt ook zelf een PDF gaan creëren, dus via Microsoft… Ik doe het dan soms via Microsoft Publisher, kun je dat doen, of InDesign. Er zijn wel schrijvers die InDesign hebben, een speciaal programma.

Maar eigenlijk is het best wel een tijdrovend klusje om zelf een PDF te maken. En ook behoorlijk technisch. Je moet echt wel om bepaalde dingen denken.

Wat ikzelf eigenlijk doe is, als ik heel eerlijk ben: ik heb geen zin in dat tijdrovende klusje. Ik huur gewoon iemand in, een designer in, die voor mij de PDF maakt. Zelfs als ik alleen een boek heb met alleen tekst, dus met fictie. Zelfs dan huur ik een designer in. Dus je hoeft niet als schrijver het helemaal zelf te doen. Dat is niet per se nodig. Want je kunt ook altijd iemand inhuren. Zeker als je denk van: Nou, dit is mij veel te technisch, ik snap het niet. Of ik ben bang dat ik fouten maak, dan kun je een designer inhuren.

Wat in elk geval belangrijk is om te onthouden: Je gaat niet een papieren boek opmaken, zeg maar, het binnenwerk opmaken in Word. Dat is in elk geval niet… Wat je niet doet. Want Word is niet geschikt voor om een papieren boek te maken. Daar kun je niet… Ik weet dat er mensen zijn die het wel proberen, met paginanummers toevoegen enzovoort, maar dat is daar gewoon niet geschikt voor. Wat jij hebt gedaan, dat Word document, dat uploaden in de PDF-creator, is prima, maar het is niet… Je gaat niet een Word document maken en daar zelf een PDF van maken. Zo werkt het gewoon niet.

Petra: Je zal sowieso rekening moeten houden met wat voor grootte boek je hebt, want ik heb toentertijd – toen mijn eerste boek uitkwam – had ik gekozen voor een 5 by 8 inch, omdat dit een Engelse variatie was. En toen had ik alles gewoon gemaakt in het Word-document in A4 formaat, zeg maar. Nou dat past natuurlijk niet in een 5 by 8. Dus ik moest toen de hele tekst omzetten naar… Gelukkig had Amazon in dat geval templates die ik kon downloaden, en die waren al zo ingericht met paginanummers enzovoorts, en daar moest ik de tekst vervolgens nog in gaan zetten. En toen pas kon ik ze gaan uploaden. Maar dat was wel een aardig klusje om dat inderdaad om te gaan zetten. Goed om dat gelijk van te voren te weten, nou, wil je een boek publiceren, zorg dan dat je gelijk het juiste template gebruikt, als je al in Word werkt.

Maria: Precies, als je al in Word werkt. En sowieso, precies wat je zegt. Het is een tijdrovend klusje. En er komen best wel dingen bij kijken waar je op moet letten.

Petra: Ja, en je zegt het eigenlijk al.

Waar moet je dan op letten bij een papieren boek?

Maria: Waar ik zelf altijd voor zorg, sowieso, is dat als ik een Word-doc maak, dat ik dan zorg dat het is aangepast volgens de Stijlgids van Smashwords. Zelfs als ik een papieren boek maak en niet alleen als ik een ebook maak. Want als je de tekst dan kopieert naar de template of naar de PDF-creator, of wat dan ook, dan weet je in elk geval dat bepaalde dingen al goed staan. Zoals bijvoorbeeld de hoofdstukken en dat soort dingen op een pagina… Dat is gewoon beter, zowel voor het maken van een ebook als voor het maken van een papieren boek. Dus zorg altijd dat je de Smashwords Stijlgids, dat is gewoon de bijbel wat dat betreft, gewoon aanhoudt. De Stijlgids die kun je gewoon gratis downloaden van de website van Smashwords.

Petra: Ja, we zullen de link nog wel even delen in de transcript, zodat mensen er snel naartoe kunnen.

Maria: In de shownotes, is geen probleem.

Paginanummers, die beginnen altijd bij het eerste hoofdstuk en niet op de titelpagina. Dus dat is iets om te onthouden.

Een papieren boek dat wordt natuurlijk opengeslagen gelezen, dus je hebt twee pagina’s naast elkaar. Dat betekent dus dat je rekening moet houden dat de titelpagina, de copyrightspagina en het eerste hoofdstuk op de goede kant belanden. Dus de titelpagina en het eerste hoofdstuk komen rechts, en de copyrightspagina komt altijd links te staan.

De marges in de vouw. Je hebt het boek, die twee pagina’s komen bij elkaar, dan heb je de vouw. De marges aan de binnenkant zijn groter, omdat, nou ja, je kunt het boek niet openvouwen, dan komt de tekst te dicht bij de vouwen dan kunnen lezers… Dan moet je dat boek echt open duwen, dus dan moet je de marges groter maken als de marges die aan de uiteinden, aan de linker en rechterpagina kant zijn. In de PDF-creator gebeurt dat trouwens automatisch. Dus dat is het handige van een PDF-creator of een template, hoef je daar niet rekening mee te houden. Maar als je zelf in InDesign, dan kun je dat waarschijnlijk instellen, maar dan moet je daar dus zelf specifiek rekening mee houden dat die marges dus verschillen.

Je moet controleren dat je geen rare afbrekingen hebt in je woorden. Waar je dat dus bij een ebook niet hoeft te doen, is dat bij een papieren boek natuurlijk wel zo. Dus je moet je hele boek bij langs, alle pagina’s of er geen rare afbrekingen zijn.

Je moet kijken naar weduwes en wezen. Dat heb ik effe opgezocht wat dat precies is, want dat is soms niet helemaal duidelijk. Maar een weduwe is het laatste stukje van een zin van een paragraaf, die in z’n eentje op een nieuwe pagina terechtkomt. En een wees is het laatste woord van een paragraaf die in z’n eentje op een nieuwe regel komt. Dus dat je van die kleine lettertjes, of kleine… dat je nog even… dat je dus… dat een scène ophoudt, met een regel nog bovenaan het boek ofzo. Maar dat is dus lelijk. Dat zijn weduwes en daar moet je dus om denken dat je dat hebt.

Petra: Ja, hoe los je dat op dan? Moet je dan gewoon extra tekst toevoegen of moet je de tekst weghalen?

Maria: Wat je kunt doen is, wat ik dan wel eens heb gedaan, dat je de witregel dat je die niet 12 punts doet maar 13 punts, bijvoorbeeld. Dat ie net iets groter wordt, want dan floept die… dan floept het terug of wat, of je maakt het net iets kleiner. Of je maakt de letter… de afstand tussen de letters net ietsje groter in een regel, of iets kleiner dat het net… Dat de woorden iets dichter bij elkaar komen te staan en dan floept dat ene laatste woordje nog net bij die eerdere zin. Dus dat kun je…

Petra: Lekker puzzelen.

Maria: Dat is puzzelen en het probleem is dat je het soms hebt dat andere dingen ook gaan verschuiven. Dus je moet… Daarom heb ik zoiets: Dat laat ik lekker aan mijn designer over, want daar heb ik geen zin in. Dat is wat ik doe.

Dan heb je natuurlijk nog dat je de ruimte tussen scènes, wat heet een witregel, dat je die… dat je niet te dicht bij de onderkant van de pagina komt, zodat je dus een groter gat hebt. Dus dat je dan drie van die sterretjes neerzet, zeg maar. Dat mensen weten van: Oké, er is een nieuwe scène. Dan kan een lezer zijn hoofd omzetten van: Oké, nieuwe scène. En als je dat niet doet dan kan het soms lijken alsof de scène doorgaat, en dan is het opeens een ander perspectief of een andere setting en dan denk je van hé? Als lezer word je dan uit het verhaal gehaald. Dus dan kun je beter drie van die sterretjes ertussen zetten.

Dus dat zijn eigenlijk de dingen waar je op moet letten bij het maken van een papieren boek. En sommige dingen worden automatisch in het template gedaan en andere moet je gewoon zelf om denken.

Petra: En een van de dingen waar ik dus ontzettend mee liep te ouwehoeren toen ik mijn eerste boek ging klaar zetten, is de inspringing van elke paragraaf. Dat was echt een… Ik moet er zo op letten dat elke inspringing goed was, want soms kwam er een dubbele inspringing, of was er geen inspringing. Dus ik moest elke paragraaf, eigenlijk haast op tekst niveau dus, gaan checken van: Staat het precies zoals ik wil?

Maria: Dat is dus het lastige, zeker als je een boek hebt van 400 pagina’s, 80 duizend woorden, daar ben je gewoon een hele poos mee bezig. Dat is lastig.

Petra: Dus dan kun je maar het beste gelijk goed beginnen met de juiste template, of in ieder geval met een template die gelijk goedstaat qua instellingen.

Maria: Precies, en juist wat je zegt met die inspringingen, dat wordt in de Stijlgids precies uitgelegd hoe je dat doet en dan staat het gewoon vast.

Petra: Klopt.

Oké, dus dat is waar je op moet letten. Er zijn een paar dingetjes die je hebt genoemd wat inderdaad wel heel erg tijdrovend om dat voor elkaar te krijgen. En je had het erover, je had een designer.

Waar heb jij jouw designer gevonden?

Even een zijsprongetje. Waar heb jij gevonden die dat doet?

Maria: Ik heb mijn designer gevonden toen via een Facebook groep. Ik zat op een Facebook groep en zij had al meerdere dingen voor meerdere mensen gedaan. Ik heb haar website toen bekeken en haar portfolio en zij had een aantal mensen, schrijvers, ook covers voor gemaakt en boeken voor gemaakt, waarvan ik dacht: Oh, die boeken zien er goed uit dus ik heb haar gewoon toen aangeschreven. Dat is wat ik heb gedaan. Dus eigenlijk via via.

Petra: Ja, oké. Dus dat is nu je standaard designer voor al je boeken?

Maria: Ondertussen niet meer. Ik heb ondertussen een nieuwe coverdesigner, en ik heb nog niet uitgeprobeerd, want ik heb tot nu toe nog niet weer nieuwe boeken hoeven uitgeven. Dus de laatste die zij heeft gedaan voor mij was 2019. En sindsdien heb ik geen nieuwe boeken uitgegeven. Maar ik heb een nieuwe cover designer in elk geval wel voor mijn fictie en ik weet dat die ook de, dat heet de formatting, doet in elk geval voor ebook, maar ik neem aan dat zij ook… Daar moet ik nog even induiken, maar ik stap over naar een nieuwe designer.

Petra: Oké handig. Dan hebben we dat dus, waar moet je op letten. Die vraag hebben we beantwoord. Als laatste vraag:

Welke mogelijkheden zijn er om je boek uit te geven?

Maria: Om je papieren boek uit te geven…

Petra: Oh dat, ja.

Maria: Het is de laatste vraag, maar er zijn veel mogelijkheden. Dat is het punt. Wat je bij selfpubbers… Zo is het voor ons, mensen die zelf een boek uitgeven, is het lastiger om een papieren boek uit te geven als om een ebook uit te geven. Dat is helaas het feit en daarom wordt het ook wat lastiger om een beetje uit te leggen. Maar ik denk waar je rekening mee kunt houden is dat je gaat kijken voor jezelf van: Wil ik dat mijn boek bestelbaar is in de boekhandel, of wil ik dat mijn boek niet bestelbaar is in de boekhandel?
Dan heb je namelijk twee routes die je kunt kiezen.

Dus als je zegt stel: Ik wil dat mijn boek in de boekhandel bestelbaar is, dan zul je sowieso via een CB-aansluiting je boek moeten uitgeven. Dat kan niet anders, want dat is in Nederland, en België volgens mij ook, is dat altijd via het CB.

Dus ja, dan heb je zelfuitgeefplatformen die een CB-aansluiting hebben, zoals bijvoorbeeld Pumbo en Brave New Books. Maar je hebt ook uitgeefdiensten die CB-aansluitingen hebben. Dan heb je het Boekengilde, Boekscout. Dat zijn mogelijkheden.

Het nadeel, vind ik, maar dat is persoonlijk, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, is dat het ISBN zal dan veelal via die platformen lopen, dus je hebt dan niet zelf controle over je eigen ISBN. En dat vind ik een nadeel. Maar er zijn ook schrijvers zat die zeggen van: Ja, dat maakt mij niks uit. En soms moet je een ISBN kopen, voor 12 euro 50 of zo, soms krijg je het gratis via hun. Dat zijn… Ja, ik vind dat zelf een nadeel. Maar ik schrijf voornamelijk in het Engels en ik hoef niet per se mijn boek bestelbaar hebben in de boekhandels. Dus voor mij is dat een andere route. Maar ik weet dat er veel schrijvers zijn die dat wel graag willen doen.

Dan heb je ook nog de mogelijkheid, dat er zijn clusteruitgeverijen. Dat is eigenlijk een organisatie die een CB-aansluiting heeft, waarbij je dus een soort van lid kunt worden, waarin je een maandelijks bedrag betaalt en volgens mij zijn zij dan… Jij levert alles bij hen aan en zij doen dan de uitgave voor jou via hun CB-aansluiting. In elk geval de voorbeelden die ervan zijn, zijn de dus de Vrije Uitgevers en/of Schrijverspunt. Dat zijn in elk geval twee clusteruitgeverijen. Waarin je dus wel… Je geeft wel je eigen boek uit, maar je wordt erbij geholpen zeg maar.
Dus dat is als je het via een CB-aansluiting wilt doen.

Petra: Dus als je in de boekhandel wilt liggen, dan zijn dat de opties.

Maria: Ja, Dat is interessant dat je dat zegt: ‘als je in de boekhandel wilt liggen’. Dat is wat schrijvers vaak denken. Als ik via een CB-aansluiting mijn papieren boek ga uitgeven, dan lig ik automatisch in de boekhandel. Helaas is dat niet waar. Daarom heb ik het altijd over bestelbaar zijn in de boekhandel, want boekhandels die nemen niet… die kopen niet alle boeken die worden uitgegeven via een CB-aansluiting, die nemen niet alle boeken in. Dat doen ze gewoon niet. Dus op het moment dat je via een CB-aansluiting een papieren boek uitgeeft, is de kans heel, heel, heel erg klein dat je automatisch in alle boekhandels komt liggen behalve als je al een bekende schrijver bent. Of als je toevallig net over een bepaald onderwerp, waar net toevallig een gigantische hype over is en wat jij net op het juiste moment, en waar je net heel veel reclame en weet ik veel. Die kans is erg klein. Nul komma nul 1 procent, denk ik. Dus, ga er vanuit dat je boek niet automatisch in de boekhandel zal liggen, maar dat het wel bestelbaar zal zijn in de boekhandel als je via een CB-aansluiting je papieren boek uitgeeft. Ik denk dat dat een belangrijk verschil is voor mensen.

Petra: Ja, en als mensen dan toch dat gevoel hebben van: Ik wil in de boekhandel liggen. Dan is in consignatie zou dan nog een optie kunnen zijn. Maar dan moet je dus zelf naar een winkel toegaan om te zeggen: Hé, mag mijn boek hier liggen?

Maria: Ja, dat klopt.

Petra: En er zitten wat nadelen aan. Dat is niet 1, 2, 3 gedaan.

Maria: Nee, dat klopt en dat is… Dan moet je gewoon zelf met een tas vol boeken bij de boekhandels langsgaan en vragen of je boek daar in consignatie mag liggen. En dat is verder een prima optie, maar veelal is dat meer lokaal. Je gaat in je eigen dorp of stad of plaats ga je een aantal boekhandels bij langs, en die vinden het leuk dat je daar ligt als lokale schrijver. Die hebben daar een plank met lokale schrijvers en die leggen daar je boek op.

Dat is verder prima. Dat is verder helemaal goed. Alleen je ligt niet overal. Dat kan gewoon… Het is niet mogelijk om alle boekhandels bij langs te gaan. Zo werkt het gewoon niet. Dus ja, dat is een leuke optie, maar daar moet je niet te veel van verwachten. Laat ik het zo zeggen.

Dan heb je nog de mogelijkheid dat je zegt van: Oké, ik hoef niet bestelbaar zijn in de boekhandel. Dan heb je dus, dan hoe je dus niet per se via een CB-aansluiting je papieren boek uit te gaan geven. Dan zou je kunnen gaan voor, wat ik aanraad, om een gecombineerde mogelijkheid te doen. Dus om via Ingram Spark je papieren boek uit te geven én via KDP Print. Dat is dus via Amazon. Dan komt je boek in elk geval, als je via KDP Print, op alle Amazon’s wereldwijd te liggen, en ook op de Nederlandse Amazon waarschijnlijk. Maar dat is niet helemaal 100 procent zeker. Want dat is een beetje… die aansluiting is niet helemaal 100 procent. Ga je ook via Ingram Spark, dan kom je in elk geval op Bol.com te liggen met je papieren boeken. Dus dat is een mogelijkheid.

KDP Print heeft ook, wat zij noemen, expanded distribution, maar de mogelijkheid daarvan, dat is zeg maar… Dit is een distributiebereik buiten Amazon om, wat je dus kunt aanvinken bij KDP Print. Maar wat Ingram Spark doet, die heeft een veel groter distributiebereik. Want als jij via KDP Print expanded distribution aanvinkt, kom je niet per se op Bol.com. Maar via Ingram Spark wel.

Petra: Oké. Dat is wel een belangrijke tip om te weten. Dat Ingram Sprak daarin toch voorop loopt dan Amazon, want heel veel mensen kennen Amazon wel, maar kennen Ingram Spark bijvoorbeeld niet. Omdat dat toch wel meer een naam is als je in deze business zit, dan heb je hem wel gehoord. Maar ik had er nog nooit van gehoord, van te voren.

Maria: Dat is trouwens ook wat de Alliance of Independent Authors, die raadt ook dit aan. Alleen die kijken natuurlijk naar de Engelstalige situatie, die weten niet dat er in Nederland het CB er nog tussen zit. Dus dat is voor ons Nederlanders en Belgen, is dat dus een extra… hmmm moeilijk niet, ik zou niet zeggen moeilijkheid, maar een extra stap die ertussen zit. Wat ALLi aanraadt is inderdaad om die gecombineerde mogelijkheid te doen, om je boek via Ingram Spark uit te geven voor de distributie wereldwijd en dan op KDP Print dus niet de expanded distribution te doen, en alleen voor publicatie binnen Amazon voor het papieren boek. Dat is wat zij zelf aanraden.

Wat het probleem is met Ingram Spark is dat het niet gratis is. Als je gaat publiceren daar dan moet je… dan betaal je een soort van administratiekosten, zeg maar. Ik weet niet precies hoeveel het is, volgens mij is het iets van 40 dollar of zo per boek. Maar, als je lid bent van de Alliance of Independent Authors, dan krijg je een speciale code en dan is het gratis. Er zijn mensen die worden al specifiek lid van de Alliance of Independent Authors vanwege die code die ze krijgen voor Ingram Spark. Nou zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden… veel meer belangrijke redenen waarom je lid zou worden van ALLi, maar dit is wel inderdaad iets wat je zou kunnen overwegen.
Dat zijn de mogelijkheden die je zou kunnen doen.

Wat ik nog praktisch zou willen overleggen… mee wil geven:

Zorg altijd op het moment dat je ergens een boek hebt uitgegeven, dat je een proefexemplaar aanvraagt.

Omdat je moet kijken van: Is de cover de juiste kleur? Is de papier voelt dat allemaal een beetje goed? En je moet het binnenwerk checken.

Ik heb zelf, mijn ervaring., had ik mijn boeken – dat is dat boek van marketing voor schrijvers – had ik uitgegeven via het CB. Mijn designer had er een PDF van gemaakt. Die heb ik via een uitgeefdienst, heeft dat gepubliceerd. Daar kreeg ik een proefexemplaar van. Ik heb er effe doorheen gebladerd denkend: Dat zal wel goed zijn. Want zij had dat allemaal goed. En uiteindelijk ging het boek in de verkoop en toen kreeg ik van een lezer te horen: Ja, maar er staat een gigantische fout in. Want een paragraaf was gewoon verwisseld met een andere paragraaf, halverwege de tekst. Ik had voor mijzelf 25 boeken laten drukken en ik denk van: Oké, dat boek is dus nu te koop. Maar wat had ik gedaan. Ik had gewoon dat proefexemplaar niet helemaal doorgelezen.

Dus wat belangrijk is, en wat ik mensen écht kan aanraden, en dat is vervelend want je wil zo snel mogelijk dat dat boek in de publicatie komt, maar lees het boek, het proefexemplaar. Kijk niet allen naar de buitenkant, kijk niet alleen naar de weduwen en wezen en of de afbrekingen goed zijn. Maar lees het boek ook letterlijk woord voor woord door. Want tijdens het maken van een PDF, tijdens het vormgevingsproces, kunnen er dingen gewoon verspringen en je weet het gewoon niet. Dus check het altijd. Dat is wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik zeg doe dat gewoon. Want het is gewoon zonde, zeker, want stel dat er zijn mensen die via het CB en die denken van: Ik ga toch een oplage doen en ik laat 300 boeken drukken. Dat is dus het punt. Dan heb je een probleem. Ik had mazzel, ik had maar 25 boeken, maar het heeft me wel geld gekost. Want die boeken kan ik niet verkopen. Dus dat is het belangrijkste. Zorg voor een proefexemplaar en lees dat ook altijd door.

Petra: Ja, en neem daar genoeg tijd voor. Ik weet dat toen ik mijn boek ging… Ik had zeg maar voor mijn eerste boek had ik een jaar ingesteld zo van: Nou, binnen een jaar wil ik mijn boek hebben uitgegeven. En ik had ongeveer een maand voor die datum had ik mijn proefexemplaar aangevraagd en het bleek inderdaad niet goed te zijn. En toen moest ik het aanpassen en toen weer opnieuw een proefexemplaar aanvragen, Want ja, ik ging er natuurlijk niet vanuit als ik het aanpaste dat het dan wel gelijk goed stond. En dat heeft langer dan een maand geduurd.

Dus ook daarin moet je ook genoeg tijd nemen en niet een vaste… Je kan beter bij wijze van twee maand van te voren: Je boek is klaar en nu is het wachten op die release datum, dan dat je inderdaad op dat laatste moment nog dit soort dingetjes moet gaan doen.

Maria: Ja, precies, want ook de stress en de frustratie die daarbij komt kijken, daar word je gewoon drie jaar ouder van in een maand Dat moet je niet doen.

Petra: Dat is absoluut waar.
Dus dat waren de mogelijkheden om een papieren boek uit te geven?

Maria: Dat waren de mogelijkheden om een papieren boek uit te geven.

Petra: Oké. En als je dat nu, stel nu dat mensen naar deze laatste 10 minuten gaan luisteren. En die willen alleen even die conclusie gaan horen. Oké.

Wat is de conclusie van het uitgeven van papieren boeken. Wat zou je dan zeggen?

Maria: Ja, wat zou ik dan zeggen? Zorg dat je óf een designer in de arm neemt óf dat je het PDF zelf maakt via een template, dat is denk ik het handigste. Let er gewoon op dat je papieren boek er goed uitziet, met name let op de punten; de pagina nummers, weduwen en wezen, afbrekingen. En ga gewoon nadenken over de keuzes die je hebt, van: Wil ik dat mijn boek bestelbaar is in de boekhandel, of niet? En ga kijken welke route je dan hebt. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden die je kan doen. Ik denk dat dat… Ja, en check! Check je papieren… je proefexemplaar. Blijf checken. Dat is het belangrijkste.

Petra: Nou hartstikke goed. Volgens mij hebben we een hele hoop informatie vandaag gegeven dus ik ben heel benieuwd hoe mensen er op gaan reageren en voor nu dank je wel voor dit gesprek.

Maria: Graag gedaan.

***

Petra: Nou, voordat je nu weg klikt, we hebben nog een update die we willen toevoegen, want het bleek namelijk na de opname, een paar weken erna, dat een en ander is veranderd in het uitgeven van papieren boeken. En dat is wel dusdanig belangrijk dat dat nog even eraan toegevoegd moet worden, hé?

Wat is er precies veranderd, Maria?

Maria: Nou, de grootste verandering die er opeens bleek te zijn is dat de papieren boeken die eerst via KDP Print niet werden gedistribueerd naar Amazon NL, dat dat nu opeens wél gebeurt.

Petra: Ja, wat een hele mooie verandering is uiteraard.

Maria: Een supermooie verandering, daar zijn we allemaal heel erg blij mee.

Petra: Maar waarom is dat zo belangrijk?

Maria: Het belangrijkste is dat je als je je boek uitgeeft via KDP Print op Amazon NL, dan krijg je veel hogere royalty’s. Je houdt er sowieso 60% van de verkoopprijs aan over. En dat lukt je via Bol en het CB lukt je dat gewoon niet.

En ook erg belangrijk: je hebt veel kortere levertijden. Met name voor Print on Demand boeken die zijn vaak op Bol.com, en dat soort dingen, staan ze soms op 12 dagen of twee week, of iets dergelijks. Lezers vinden dat niet leuk, die hebben dan zoiets van: Nee, daar ga ik niet op zitten wachten. Ik kijk wel naar een ander boek. En op Amazon is het twee dagen.

Petra: Precies, dus daarmee wordt KDP Print nóg belangrijker voor de Nederlandse selfpubber.

Maria: Ja, absoluut. En je blijft veel meer controle hebben over de metadata, met name ook de categorieën, of genres, die je kunt aangeven, zijn op Amazon gewoon veel beter geregeld als op Bol.com. En je kunt dus veel dieper in de verschillende categorieën gaan, waardoor lezers je makkelijker kunnen vinden.

Petra: Ja, en we hebben natuurlijk in onze aflevering zojuist hebben we aangegeven wat de route is die mensen kunnen volgen. Dat staat ook in de infographic die we in de bijlage hebben toegevoegd, in onze shownotes.

Wat is daar concreet in veranderd?

Maria: Daar is behoorlijk veel in veranderd.

Waar we in eerste instantie in de aflevering hebben gezegd van: Nou, volg de route Ingram Spark en KDP Print, zeg ik nu: Ga je boek uitgeven op Bol.com via Pumbo. Want daar kun je je eigen ISBN gebruiken. En tegelijkertijd óók op KDP Print, om je boek te laten distribueren naar Amazon NL.

Op dat moment kun je zeggen van: Oké, mijn boek staat nu op Bol.com te koop én op Amazon NL. Je kunt dus dan aan je lezers gaan vragen van: Oké, zorg dat je mijn boek koopt op Amazon. Dat heb ik liever, want dan hou ik er meer aan over en je hebt kortere levertijd.

Petra: Precies, dus in die zin wordt het dan voordeliger eigenlijk voor de lezer ook om via Amazon NL te gaan, omdat ze het boek ook sneller in huis hebben.

Maria: Omdat ze het boek sneller in huis hebben. En je mag er vanuit gaan dat als ze fan van jou zijn, dat ze het beste met jou voor hebben en dat ze het er graag voorover hebben om naar Amazon NL te gaan, zodat jij er wat meer aan overhoudt.

Petra: En jij hebt hier een uitgebreide blog over geschreven op je website.

Maria: Ja, ik heb op mijn website een uitgebreide blogpost geschreven waarin ik de meest veelgestelde vragen hierover bij langs ga, met screencaps over wat er allemaal is veranderd en wat je kunt doen. Deze kun je vinden op mijn website mariastaal.nl.

Petra: Ja, dus we gaan de link inderdaad toevoegen in de shownotes en we gaan de infographic aanpassen, naar deze nieuwe versie.

Maria: De nieuwe informatie. Want dit is een grote verandering. En we hadden niet… toen we de opname gingen doen in eerste instantie, ergens in januari, toen wisten we niet dat deze verandering eraan zat te komen. Het is echt wel als een verrassing gekomen. Dus vandaar dat we deze aanvulling nog even doen.

Petra: Dus bij deze.

Maria: Bij deze. Hartstikke mooi.

Over Schrijven & Uitgeven 30 Artikelen
Informatie én inspiratie over schrijven, uitgeefopties en marketingideeën voor jouw boek!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*